پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ , Tuesday 16 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 14156
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۰ فروردین, ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    به مناسبت سالروز شهادت شهید آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی:

    شهید آوینی مظهر هنرمند انقلابی و متعهد به حقیقت/ هنر در انقلاب اسلامی تجلی فطرت های بشری به سمت بندگی خدا است

    ۲۰ فروردین سال ۱۳۷۲ با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، به مناسبت شهادت هنرمند بسیجی شهید مرتضی آوینی روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است. این سنت پسندیده نام‌گذاری روزهای هفته فواید فراوانی دارد و یکی از این آثار، ماندگار شدن خاطره وقایع ارزشمند در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است […]

    ۲۰ فروردین سال ۱۳۷۲ با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، به مناسبت شهادت هنرمند بسیجی شهید مرتضی آوینی روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است.

    این سنت پسندیده نام‌گذاری روزهای هفته فواید فراوانی دارد و یکی از این آثار، ماندگار شدن خاطره وقایع ارزشمند در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که پندآموری فراوانی نیز همراه دارد.

    شهید سیدمرتضی آوینی، تمام لحظه های عمر خود را به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به انجام رساندن ارزش ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد در این راه خدمات ارزنده کم نظیری را در عرصه های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت.

    حجت‌الاسلام رحمان غلامی کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: شهید مرضتی آوینی هنر را با مسائل مربوط به جنگ گره زد و دو موضوع به ظاهر متضاد را با یکدیگر همراه کرد.

    وی با بیان اینکه آوینی در کنار هنر، به فلسفه و ادبیات نیز علاقه فراوانی داشت، تصریح کرد: وی در راه جهاد سازندگی وارد شد و به فیلمسازی روی آورد.

    این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: روایت فتح مجموعه‌ای است که پس از آن در تاریخ انقلاب اسلامی مانند آن ساخته نشد.

    غلامی افزود: یکی از ضعف‌های موجود پس از جنگ، عدم انتقال ارزش‌های آن به صدا و سیما و ساخت مستندهای مختلف‌ است و روایت فتح، راویت‌گر رشادت‌هایی بود که مغفول ماند.

    محمد آقاجانی کارشناس مسائل فرهنگی نیز به خبرنگار ما، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی ایران، حوزه فرهنگ و هنر هم همانند سایر بخش‌های کشور تحول شگرفی یافت و توانست منشأ اثر و خدمات زیای شود.

    وی تصریح کرد: هنری که قبل از انقلاب سمت و سوی آن به سمت مادی‌گرایی و اندیشه های مارکسیستی بود بعد از انقلاب به مسیر اصلی خود بازگشت و متعهد به حقیقت شد.

    این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: روز هنر اسلامی فرصت مناسبی برای معرفی دستاوردهای هنرمندان انقلابی بوده و از سوی دیگر موجب تقویت ارتباط مخاطبان با رشته‌های مختلف هنری می‌شود.

    آقاجانی گفت: انقلاب اسلامی هنر را که به مسیر نامناسبی می‌رفت و از خودبیگانه می شد، برگرداند و در این زمان، به ویژه در عرصه نویسندگی، شعر، قصه، موسیقی فیلم، هنر نمایشی و تجسمی به شدت نیازمند هنر متعهد و انقلابی و ارزشی قرار گرفت.

    به گزارش بلاغ؛ یکی از ویژگی‌های هنر اسلامی و انقلابی که در فعالیت هنرمندان متعهد تجلی می یابد ارتباط نزدیک با خداوند به عنوان خالق همه زیبایی ها است و در واقع هنرمندی که اثر هنری را خلق می کند نگاهش به آفریننده است، اما از آن سو هنر غیردینی که در غرب ترویج می یابد، انسان را به سمت شهوت و غفلت سوق می دهد.

    این در حالی است که یک هنرمند متعهد و انقلابی در درجه اول وظیفه اش بیدار کردن فطرت های بشری به سمت و سوی بندگی خدای متعال است که در این راستا با هنر ناب و جذاب و متعهد خود دست به فرهنگ سازی در جامعه زده و به اصلاح امور کمک می کند.

    برچسب ها :