پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ , Thursday 26 November 2020
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 13927
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۵ اسفند, ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    رییس دانشگاه شاهد تاکید کرد؛ اهمیت نقش آفرینی دانشگاه در ایجاد تمدن نوین اسلامی

    رییس دانشگاه شاهد بر اهمیت نقش آفرینی دانشگاه در ایجاد تمدن نوین اسلامی تاکید کرد.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از ایسنا، دکتر ثقفی در افتتاحیه دومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی که با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامی رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی و اسلامی صدرا، چهره‌های برجسته علمی و دانشگاهی، روسا و اساتید دانشگاه های کشور در سالن همایش های امام خمینی (ره) دانشگاه شاهد برگزار شد، دکتر ثقفی رئیس دانشگاه شاهد ضمن تشکر از دست اندرکاران دومین همایش تمدن نوین اسلامی در دانشگاه، با اشاره به فرازهایی از مجموعه بیانات مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت نقش آفرینی دانشگاه در ایجاد تمدن نوین اسلامی مورد اشاره قرار داد و یادآور شد که در تعابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است که مسئولیت دانشگاه را بر این اساس قرار دهید.

    وی با اشاره به ارتقاء مقالات ارسال شده به دومین همایش تمدن نوین اسلامی افزود: دانشگاه شاهد تا زمانی که دانشگاه های دیگر و موسسات پژوهشی دیگر پای این کار بیایند بنا دارد به صورت پیوسته و سالانه این همایش را برگزار کند و بر همین اساس اعلام کردیم دبیرخانه دائمی همایش شکل پیدا بگیرد و ان شاءالله در طول سال هم به غیر از یک روز یا دو روز همایشی که برگزار می‌شود، نشست های تخصصی در این زمینه برگزار خواهیم کرد.

    دکتر ثقفی درباره سه رکن تمدن یعنی فرهنگ، سیاست، اقتصاد و اینکه تمدن به صورت چرخه باز یا بسته است بیان داشت: هدف غایی تمدن غرب تمتع است در مقابل در تمدن حقیقی و الهی آرمان که در دل فرهنگ تعریف می شود با حاکمیت سیاسی و حکومت اسلامی دنبال می شود قطعا اقتصاد هم به عنوان یک وسیله و ابزار برای کمک به تحقق آرمان‌ها استفاده می شود و هدف تعبد و نهایتا تقرب است. اما ما برای مردم دنیا این نگاه دوم و نگاه نو را مطرح می‌کنیم.

    رئیس دانشگاه شاهد فرآیند پنج مرحله تمدن نوین اسلامی را مد نظر قرار داد و یادآور شد ما اکنون در مرحله سوم یعنی تحقق دولت اسلامی هستیم و استکبار با مانع شدن و ایجاد نسخه های بدلی سعی در عدم شکل گیری این مرحله دارد.

    در ادامه این مراسم دکتر جهان بین رئیس دبیرخانه دائمی و دبیر علمی همایش طی سخنانی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران با بیان نظریه “نه شرقی نه غربی ” به دنبال درافکندن طرحی نو و تحقق حیاتی جدید بود، امام راحل(ره) مسئله اصلی را نه تغییر رژیم سلطنتی بلکه نشر توحید در عالم می دانند و انقلاب مردم ایران را نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم داری حضرت حجت ( ارواحنا فداه) معرفی می فرمایند. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره بر این نکته تاکید داشته اند که انقلاب اسلامی ایران نه یک حادثه منطقه ای بلکه واقعه تاریخی و آغاز یک عصر جدید است.

    جهان بین ادامه داد: انقلابی که به نام اسلام گام جدیدی را پیش پای بشریت نهاد از منظر ایشان بنای یک نظام و تمدن اسلامی جدید و یک تاریخ نو قضیه ای جدی است و ایشان از آن به روز نوی مسلمین تعبیر می کنند. معظم له انقلاب اسلامی را آغاز زنجیره‌ای می‌دانند که غایت آن تشکیل امت اسلامی و تمدن نوین اسلامی است و به عبارتی خط کلی نظام اسلامی و دستور قطعی نظام اسلامی رسیدن به تمدن نوین اسلامی می باشد.

    دبیر علمی همایش تمدن نوین اسلامی ادامه داد: این تمدن بر چهار پایه دین، عقلانیت، علم و اخلاق استوار می باشد از این رو تمدن نوین اسلامی تمدنی است که با شاخصه های ایمان و علم و اخلاق و مجاهدت مداوم اندیشه پیشرفته و اخلاق والا همراه است و نقطه رهایی از جهان بینی مادی و ظالمانه و اخلاق تضعیف شده‌ای است که ارکان تمدن امروزی غرب هستند.

    وی درباره سومین مرحله آن یعنی تحقق دولت اسلامی گفت: در مرحله دولت اسلامی آن چه اهمیت دارد اسلامی شدن روش و منش دولتمردان می باشد به عبارتی در این بخش که به تدریج رخ می دهد به دنبال نظام سازی تفصیلی و تحقق آن هستیم.

    رئیس دبیرخانه همایش تمدن نوین اسلامی بیان داشت: تأمل و تعمق در این مفاهیم و مراحل و تلاش برای گفتمان سازی به منظور ایجاد نهضت نرم افزاری و تولید فکر و علم به شکل طبیعی که از طریق تضارب آرا و ایجاد فضای آزاد اندیشی رخ خواهد امری ضروری است براین اساس دومین همایش ملی تمدن اسلامی با همکاری جمع کثیری از مراکز دانشگاهی حوزوی علمی و پژوهشی کشور و با محوریت دانشگاه شاهد که مجمع بسیاری از انسان های عالم و فرهیخته و معتقد بوده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب گلخانه عطر آگین است، در چهارم و پنجم اسفند ماه ۱۳۹۵ برگزار می گردد. دکتر جهان بین سپس تشریح چگونگی برگزاری و همایش و ۱۲ کمیسیون آن پرداخت.

    وی افزود : سال گذشته این اتفاق مهمی که در دانشگاه شاهد افتاد و حدود ۸۰ مقاله به همایش رسید که این البته آغاز راه بود، امسال این ۸۰ مقاله به ۲۰۹ مقاله رسیده که این نشان دهنده اقبالی که جامعه علمی کشور به این موضوع دارد و خداوند را باید نسبت به این اتفاق شاکر باشیم.

    به گزارش ایسنا در ادامه همایش، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در سخنانی حضور در این همایش را مغتنم شمرده و بیان داشت: مفتخر هستیم که در مجموعه ای شرکت کردیم که به لطف الهی در آینده ای نزدیک به قطب و پایگاه تمدن نوین اسلامی تبدیل خواهد شد.

    حجت الاسلام غلامی در ابتدای سخنان خود با طرح عنوان نسبت آزادی و تمدن نوین اسلامی، تاکید کرد: تمدن نوین اسلامی عبارت است از ظهور و بروز مادی و معنوی پیشرفت های هدفمند و سیستماتیک و نو ظهور امت اسلامی با محوریت ایران در عرصه های گوناگون که شکلی معنا دار و منضبط به خود گرفته است. در این تعریف ظهور و بروز، ناظر بر اصل عینیت یافتگی و مادی و معنوی ناظر به گستره تمدن و دو جنبه بودن آن می باشد.

    وی تصریح کرد: ما پیشرفت مادی و معنوی را به تنهایی، تمدن نوین اسلامی نمی دانیم و به دنبال بازگشت به گذشته نیستیم بلکه به دنبال شکل گیری یک تمدن جدید می باشیم که از تجربه های گذشتگان حداکثر استفاده را می بریم. امت اسلامی بر فرا ملی بودن این تمدن تاکید دارد و ایران نقش کلیدی در شکل گیری تمدن را ایفا می‌کند. این اسلام است که مثل خون در رگ های تمدن نوین اسلامی جاری می باشد. شکل معنا دار و منضبط به فرم و صورت تمدن نوین اسلامی اشاره دارد و اصولا به پیشرفت های پراکنده و غیر منضبط، تمدن اطلاق نمی شود. »

    رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا ویژگی‌های تمدن نوین اسلامی برشمرد و گفت: “دین بنیاد و حق گرا”، “عدالت رکن”،” امام محور”، “آزادی زا”، “مردم نهاد نه حکومت نهاد”، “فرایندی”، “علم گرا و دانش بنیان”، “فقر ستیز”، “خلاق و نوآور”، “طبیعت دوست”، “تعالی خواه و کمال گرا”، “انسان ساز”، “گسترش یابنده و جهانی”، “آرامش بخش” بودن از جمله ویژگی‌های تمدن نوین اسلامی هستند.

    وی در ادامه ایراد سخنان خود با طرح سوال اصالت آزادی فردی یا اجتماعی در اسلام، پاسخ داد: در نظر گرفتن انسان مستقل از جمع، بسیار دشوار و نادر است. بنابراین نمی‌توان آزادی فردی را بدون لحاظ آزادی اجتماعی درنظر گرفت. آزادی فردی محترم است، اما این آزادی نباید سلب کننده آزادی دیگران در جامعه باشد. پس اصالت با آزادی اجتماعی می باشد و آزادی فردی هم در پرتو آزادی جمعی محقق می‌شود.

    مدیرمسئول و عضو تحریریه فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، در ادامه به وجه عینی بودن آزادی اشاره کرد و گفت: باید به فاصله آزادی ذهنی و عینی توجه داشت. در این عالم و در مقام عینیت چیزی به عنوان آزادی مطلق وجود ندارد و جز طبیعت که مانع آزادی می‌باشد؛ رعایت حقوق آزادی دیگران خود جزئی از موانع می باشد. پس لازم است به جای آزادی مطلق از آزادی حداکثری استفاده نمود که در مقام عینیت نیز وجود دارد. در کلام اسلامی تحقق آزادی دو ضامن دارد یکی اخلاق و دیگری عدالت. عدالت و اخلاق تضمین کننده آزادی است نه سلب کننده آن. چون عدالت و اخلاق زمینه ای را فراهم می کنند که قابلیت های انسان برای رشد و شکوفایی ظهور نماید و بستری را مهیا می‌کند تا این قابلیت ها در فرصت های عادلانه محقق شود.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: می‌توان نتیجه گرفت در جامعه‌ای که عدالت و اخلاق وجود ندارد، آزادی نیز وجود ندارد. تمدن نوین اسلامی نه تنها در بستر آزادی متولد می شود بلکه آزادی زا نیز می باشد چون هم رشد تمدن محتاج عدالت است و هم تمدن با رشد عدالت به زایش آزادی منجر می شود. امر به معروف و نهی از منکر در اسلام یکی از روش های اعمال آزادی می باشد. معروف یعنی آن چیزی که برای عقل انسان شناخته شده است و منکر به معنای وجود اعمال ناشناخته برای عقل انسان می باشد لذا امر به معروف و نهی از منکر به معنای حرکت، برای عقلانی کردن جامعه است.

    دکتر غلامی در ادامه با اشاره به بیان نسبت دمکراسی و دولت با آزادی، تاکید کرد: دمکراسی به معنای متعارف، حاکمیت نصف+۱ می باشد یعنی حاکمیت ۵۱ درصد بر ۴۹درصد از افراد جامعه که حتما مخل برخی از آزادی‌ها برای اعضای جامعه می شود. به بیان دیگر، دمکراسی استبداد علیه اقلیت است. دولت در جامعه اسلامی با شرط آشنایی با وظایف و به دور از رقابت ها، نه تنها مانع آزادی نمی باشد بلکه به عنوان مجری آزادی، باعث ضمانت بخشیدن به آزادی می شود.

    رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، در پایان تفاوت آزادی در اسلام با آزادی در غرب را مغایرت اسلام با تفکر امانیستی و اصالت بخشیدن اسلام به آزادی اجتماعی و ترویج اخلاق و عدالت دانست و اظهار داشت: در اسلام دولت‌ها حافظ آزادی هستند نه مخرب آن. اسلام فراتر از قبول آزادی، مدافع سرسخت آزادی ست بدین دلیل که اسلام بدون داشتن آزادی حقیقی به هدف اصلی خود یعنی پرورش انسان متعالی نمی رسد. طبق آیه ۱۵۷ سوره اعراف، اسلام آمده است تا زنجیر ها و عقده ها را از گردن انسان باز کند. پس با این وجود، آزادی فکری تقدم رتبه‌ای و ارزشی بر سایر آزادی‌ها دارد.

    به گزارش روابط عمومی دانشگاه شاهد، برنامه ارائه مقالات کمیسیون های علمی همایش و نیز اختتامیه همایش تمدن نوین اسلامی امروز پنجشنبه ۵ اسفند ماه در این دانشگاه برگزار می‌شود.

    برچسب ها :