پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Thursday 25 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 13885
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۳ اسفند, ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۱
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    تمرکز بر زمینه‌سازی جهت تحقق نقشه جامع علمی کشور در سال آینده

    مشاور رئیس جهاددانشگاهی، مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد برای سال آینده را تمرکز بر زمینه‌سازی جهت تحقق هفت ماموریت‌ محول شده در نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از ایسنا محسن قرنفلی در گفت وگویی، به تشریح این ماموریت‌ها پرداخت و گفت: از هفت ماموریت محول شده،‌ دو ماموریت در بخش پژوهش شامل تاسیس یک نهاد ملی در حوزه پژوهش و فناوری و انتقال و توسعه تکنولوژی،‌ یک ماموریت در بخش آموزش شامل آموزش‌های تخصصی نوین و مهارت‌های پیشرفته، سه ماموریت در بخش فرهنگ شامل ارتقا فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری، مشارکت در تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی ایرانی و مشارکت در ترویج، تعمیق و ارتقا کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و همچنین یکی از ماموریت‌ها در حوزه ساماندهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانش‌آموختگان است.

    مشاور رئیس جهاد دانشگاهی به انتقال تکنولوژی اشاره کرد و افزود: مباحث مربوط به انتقال تکنولوژی دارای اهمیت بسیاری است زیرا این مساله یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتقا و توسعه تکنولوژی است.

    وی با بیان اینکه کشورهایی همچون ژاپن و چین طی سال‌های گذشته برنامه اصلی توسعه تکنولوژی خود را بر انتقال تکنولوژی قرار دادند، ادامه داد: باید برنامه‌های لازم را برای ورود به تکنولوژی‌های موجود در جهان و توسعه و بومی سازی آنها در کشور در دستور کار قرار دهیم زیرا تاکنون انتقال تکنولوژی در کشور ما به ندرت توانسته تبدیل به شکل‌گیری و توسعه تکنولوژی شود.

    قرنفلی با تاکید بر اینکه انتقال تکنولوژی مترادف با انتقال صنعت و تجهیزات نیست، تصریح کرد: برای برداشتن گام‌های موثر در فضای تکنولوژی و پیش‌رو به سمت بالنده شدن کشور، باید ورای این مباحث عمل کنیم. قطعا در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌توانیم با اتکا بر آن، مباحث مربوط به تولید و تدوین تکنولوژی در کشور را دنبال کنیم.

    مشاور رئیس جهاد دانشگاهی با انتقاد از دور بودن مساله انتقال تکنولوژی از فضای دانشگاهی کشور،‌ گفت: در کشور ما بیشتر بخش اجرایی و صنعت عهده دار مباحث مربوط به انتقال تکنولوژی بودند که همین موضوع یکی از آسیب‌های ما در نظام ملی نوآری محسوب می‌شود.

    وی یادآور شد: مدتی است بحث ضرورت انتقال تکنولوژی در کشور را در دستور کار قرار داده و اعلام کرده‌ایم که این موضوع باید با پیوست فناروی همراه باشد که خوشبختانه در برنامه ششم توسعه بحث پیوست فناروی مورد توجه قرار گرفته است.

    به گفته قرنفلی، امروز به زعم مدیران صنعت، هر انتقال تکنولوژی باید همراه با پیوست فناوری باشد.

    مشاور رئیس جهاد دانشگاهی، پیوست فناوری را یک سازه ذهنی عنوان کرد و افزود: این سازه ذهنی به ما این درس را می‌دهد که در کنار انتقال ماشین‌آلات و صنعت حتما انتقال دانش‌های ضمنی را نیز انجام دهیم و از طرفی باید اقدامات ساختاری را به عنوان مرحله ابتدایی در دستور کار قرار دهیم.

    وی با بیان اینکه سال ۹۵ را به اقدامات ساختاری اختصاص دادیم، اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته مطالعات تطبیقی انجام دادیم که در این راستا کشورهای توسعه‌ یافته را مورد مطالعه قرار داده و الگوهای پژوهشی، نهادهای پژوهشی و نحوه ارتباط دانشگاه با جامعه و دولت در کشورهایی همچون آلمان،‌ ژاپن و غیره را بررسی کردیم.

    قرنفلی تصریح کرد: بر اساس این مطالعه موفق شدیم یک مدل الگو اساسنامه‌ای را تنظیم کنیم تا این مدل مبنای ساختار نهاد ملی شود.

    به گفته مشاور رئیس جهاد دانشگاهی با فراهم شدن این ساختارها در سال ۹۶ مراحل اجرایی این ماموریت‌ها آغاز می‌شود.

    برچسب ها :