پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 13859
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲ اسفند, ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    فعالیت‌ کارگروه «مد و لباس» به کجا رسید؟

    ایجاد جشنواره‌ای با عنوان لباس کودک و نوجوان اگر تنها به فربه کردن بودجه فرهنگی دولت نینجامد و خروجی درخوری داشته باشد، می‌تواند در شرایط اقتصاد مقاومتی رویکردی قابل دفاع تلقی شود.

    به گزارش رامسر نوین به نقل از بلاغ، موضوع مد و لباس یکی از چالش‌های جدی فرهنگی از زمان وقوع انقلاب اسلامی است که متصدیان فرهنگی همواره در این حوزه منفعل عمل کرده‌اند، ولی چند سالی است که مسئله مد و لباس از سوی مسئولان فرهنگی از قبل جدی‌تر گرفته می‌شود. ایجاد جشنواره‌ای با عنوان لباس کودک و نوجوان اگر تنها به فربه کردن بودجه فرهنگی دولت نینجامد و خروجی درخوری داشته باشد، می‌تواند در شرایط اقتصاد مقاومتی رویکردی قابل دفاع تلقی شود.

    روز گذشته دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از راه‌اندازی جشنواره‌ای مستقل برای لباس‌های کودک و نوجوان خبر داده است: «ما باید ظرفیت‌های موجود در این بخش را شناسایی و معرفی کنیم. بالغ بر ۳۵۰ اثر در این بخش به دست ما رسیده که ما تنها امکان نمایش ۲۰‌اثر را داریم به همین خاطر بر آن شدیم تا در سال ۱۳۹۶ جشنواره مستقلی را برای پوشاک کودک و نوجوان برگزار کنیم، چرا که طراحی لباس برای نوجوانان از اهمیت بسیار برخوردار است.»

    حمید قبادی در نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره مد و لباس فجر در تالار وحدت، به ویژگی‌های این جشنواره اشاره کرده است: «فراخوان ششمین جشنواره آذرماه امسال منتشر شد و ما برای انتشار این فراخوان با ۵۰ نفر از صاحبنظران، انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی در حوزه مد و لباس چون انجمن طراحان پارچه و لباس، اتحادیه پوشاک، اتحادیه سراجان و اتحادیه چرم و همچنین وزارتخانه‌هایی چون آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و تجارت مشورت کردیم.»

    ارتباط صنعت لباس و دانشگاه هنوز ضعف دارد
    یکی از مشکلاتی که همواره وجود داشته ارتباط ضعیف میان طراحان و تولیدکنندگان لباس ایرانی بوده است که رئیس کارگروه مد و لباس کشور در این ارتباط اینگونه اظهارنظر کرده است: «ما در این بخش طراحی لباس اجتماع برای بانوان، طراحی بالاپوش (پیراهن مردانه) و همچنین محصولات عفاف و حجاب را داریم. حدود ۹۰ گروه در این بخش شرکت می‌کنند و هر گروه سه نفر شامل طراح، الگوساز و دوزنده را دربر می‌گیرند.»

    این مسئول دولتی از ارائه ۵ هزار و ۲۰۰ اثر به ششمین دوره از جشنواره مد و لباس فجر خبر داده و گفته: « از این میان حدود ۲۵۰ اثر در برابر دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. هزار نفر در بخش طراحی لباس و هزار و ۳۰۰ نفر در بخش طراحی پارچه، کیف و کفش و زیورآلات شرکت کرده‌اند؛ به نوعی ۲ هزار و ۳۰۰ طراح به بخش‌های مختلف ششمین جشنواره مد و لباس فجر آمده‌اند.

    از نیازهای غیرقابل انکار حوزه مد و لباس ارتباط این صنعت با دانشگاه است که رئیس کارگروه مد و لباس کشور در این ارتباط با اشاره به اینکه مقالات و پایان‌نامه‌های ارائه شده در بخش علمی دانشگاهی در مجموعه آزادی به نمایش درمی‌آیند، توضیح داد: «خوشبختانه دانشگاه‌های ما به سمتی می‌روند که پاسخگوی نیاز جامعه باشند به همین خاطر مقالات و پایان‌نامه‌های ارائه شده در بخش علمی دانشگاهی جنبه کاربردی دارند و آثار برگزیده در این قسمت در مجموعه آزادی به نمایش گذاشته می‌شوند. علاوه ‌بر این همزمان با ششمین جشنواره مد و لباس فجر ۳۲ نشست تخصصی برگزار می‌شود تا مشکلات و کاستی‌های موجود در این قسمت مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.»

    با وجود گذشت چند سال از برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های موسوم به مد و لباس هنوز تأثیر چنین رویکردهای هزینه‌بری در بازار لباس و حتی پوشش عمومی جامعه مشاهده نمی‌شود. صداوسیما هنوز در برابر پوشش‌های قدیمی مقاومت می‌کند و آنطور که اقتضای جامعه است از لباس‌های طراحی شده اسلامی که تنوع دارند و از سوی طراحان اسلامی تولید می‌شوند، حمایت نمی‌کند. با این حال فعالیت طراحان مد و لباس اسلامی ضرورتی غیرقابل انکار است و اگر به نیاز جامعه در این باره پاسخ درخور داده نشود مدهای غربی برای متقاضیان نیازسنجی خواهند کرد. ششمین جشنواره مد و لباس کشور از سوم اسفندماه در تالار وحدت، برج میلاد و مجموعه آزادی برگزار می‌شود.

    برچسب ها :