پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Wednesday 24 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 13544
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۸ بهمن, ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۳
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    ۸۰۰ میلیون دلار کالای قاچاق مکشوفه کجاست؟

    بر اساس اعلام معاون وزیر اقتصاد، ۸۱۰ میلیون دلار از کالای قاچاق مکشوفه به سازمان اموال تملیکی تحویل داده نشده است.

    به گزارش نیمه پُر رامسر، روز گذشته دلیری رئیس سازمان اموال تملیکی با بیان اینکه مسئولان ارزش ارزی قاچاق کالا در سال ۹۴ را ۱۵ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند، از تشکیل بیش از ۷۷۰۰  پرونده قاچاق در سال ۹۴ خبر داد. او میگوید، سال ۹۲، ۴۴۹ پرونده، سال ۹۳، ۲۱۸۳ پرونده، سال ۹۴، ۷۷۳۶ پرونده و در ۱۰ ماهه ۹۵، ۱۶۴۲۸ پرونده قاچاق تشکیل شده است.

    اما در بین آمارهای دلیری عدد جدید هم اعلام می‌شود،  بر این اساس میزان کشفیات کالای قاچاق در سال گذشته ۹۰۰ میلیون دلار بوده است که تنها ۹۰ میلیون دلار آن یعنی یک دهم حجم کالای قاچاق مشکوفه به سازمان اموال تملیکی که بر اساس قانون متولی کالای قاچاق است، تحویل داده شده است.

    دلیری در خصوص عدم تحویل ۸۱۰ میلون دلار کالای قاچاق به سازمان اموال تملیکی گفته است، “بر اساس اطلاعاتی که در اختیار من قرار داده‌اند  کالای قاچاق تحویل نشده یا  به صورت فرآورده‌های نفتی بوده که تحویل وزارت نفت شده و یا کالای قاچاق صاحب متواری بوده که در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام قرار گرفته است.” این درحالی است که با توجه به ساز و کار صادراتی فرآورده‌های نفتیِ  موجود مانند استفاده از مجوزهای خوشنامی که بخش مهمی از صادرات فراورده‌های نفتی  از این محل انجام می‌شود، امکان کشف  محموله قاچاق در مبادی خروجی بسیار پایین است.

    هرچند رئیس محترم سازمان اموال تملیکی تلاش کرده است اختلاف ۸۰۰ میلیون دلاری درباره کالای قاچاق مکشوفه را توضیح دهد اما در نهایت تاکید کرد که طبق قانون وظیفه رسیدگی به همه اموال قاچاق بر عهده سازمان اموال تملیکی گذاشته شده است.

    بر اساس گزارشها تلاشهای گسترده‌ای از سوی گمرک، نیروی انتظامی و سایر دستگاههای درگیر در امر مبارزه با قاچاق شکل گرفته است. امروز علاوه بر انتظار جدی مردم برای کاهش حجم سنگین کالای قاچاق، باید سرنوشت اموال قاچاق مشکوفه نیز روشن باشد. از آنجا که سازمان اموال تملیکی در انتهای چرخه مربوط به قاچاق کالا قرار گرفته است، عملکرد دولت در مبارزه با قاچاق کالا باید در گزارشات این سازمان تبلور داشته باشد. بر اساس آمارها در سال ۹۴ از مجموع ۳۷۲ میلیارد  تومان کالای قاچاق که در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته  بالغ بر ۱۲۸ میلیارد تومان آن به فروش رسیده و ۲۶ میلیارد نیز منهدم شده است.

    بر این اساس از حدود ۳۰۰۰میلیارد تومان کالای قاچاق مکشوفه در سال ۹۴ تنها تکلیف ۱۵۰ میلیارد تومان مشخص است. اگر فرض کنیم که ۲۲۰میلیارد تومان همچنان در انبارهای سازمان اموال تملیکی باقی مانده است، همچنان فاصله بسیار زیادی تا ۳۰۰۰ میلیارد تومان وجود دارد که البته هنوز آمار مشخصی در این خصوص از سوی دولت اعلام نشده است.

    منبع: تسنیم