پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 12691
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۴ آذر, ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    مدارسی که در مازندران هنوز با بخاری‌های هیزمی و نفتی گرم می‌شوند!

    هنوز دانش‌آموزان برخی مدارس روستاهای دورافتاده در فصل سرما با بخاری‌های هیزمی و نفتی چکه‌ای گرم می‌شوند و حتی برخی از مدارس هیچ یک از این‌ها را ندارد.

    به گزارش نیمه پُر رامسر، استان مازندران بادارا بودن مراکز فراوان علمی و تربیتی از استان‌های دارای استعدادهای شاخصی در رشته‌های مختلف به‌شمار می‌رود که این نوابغ با بالا بردن سطح علمی در بهبود و پیشرفت آینده استان سهم به‌سزایی دارند.

    با توجه به قرارگیری برخی از مدارس استان در مناطق کوهستانی و بالادست که هنوز امکان انجام عملیات گازرسانی در آن وجود ندارد تجهیز سیستم گرمایشی در این‌گونه مدارس از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

    مسلم است که وسایل گرمایشی در مدارس شهری موجود بوده و خوشبختانه دانش‌آموزان با مشکل کمبود آن مواجه نیستند اما متأسفانه هنوز در برخی از روستاهای دورافتاده در فصل سرما دانش‌آموزان با بخاری‌های هیزمی و نفتی چکه‌ای گرم می‌شوند.

    بخاری‌های هیزمی و نفتی چکه‌ای به‌دلیل خطرات بسیاری که دارد نباید در مدارس استفاده شود ولی می‌بینیم که به‌دلیل ناکافی بودن امکانات از این بخاری‌ها استفاده می‌شود.

    هنوز حادثه مدرسه شین‌آباد از یاد و خاطره‌ها فراموش نمی‌شود پس بهتر است در این زمینه فکری جدی اندیشیده شود تا شاهد حوادثی از این قبیل نباشیم.

    اهمیت نقش سیستم گرمایشی در مدارس مازندران

    مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در حال حاضر از بخاری‌های هیزمی در مدارس مازندران استفاده نمی‌شود شاید در موارد خیلی نادر در مناطق دوردست از بخاری برقی استفاده شود.

    سیدعلی قاسمی ادامه داد: در برخی از مدارس مازندران تنها امکان استفاده از بخاری نفتی وجود دارد که بخاری نفتی استاندارد در اختیار این مدارس قرار می‌گیرد.

    وی با تأکید بر اهمیت نقش سیستم گرمایشی در مدارس مازندران خاطرنشان کرد: پیگیری بحث ایمنی سیستم حرارتی مدارس سیاست آموزش و پرورش است که به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

    مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اعلام اینکه تا جایی که امکانات داریم باید به استاندارد نزدیک شویم، تصریح کرد: توصیه‌های ایمنی لازم به مدیران مدارس شهرستان‌ها ابلاغ شده تا با مشکلی مواجه نشویم.

    بحث استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس مربوط به زمان خاصی نیست

    مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: عملیات اجرای سیستم گرمایشی مدارس مازندران طی سال‌های گذشته در مازندران در حال انجام است.

    قربانعلی شیرزاد بیان کرد: براساس اطلاعات استخراج‌شده در سال ۸۴ تقریباً ۱۰ هزار و ۹۰۰ کلاس درس مازندران دارای سیستم گرمایشی غیراستاندارد است.

    وی با بیان اینکه سیستم گرمایشی غیراستاندارد بخاری‌های گازی را شامل می‌شود، اضافه کرد: سیستم حرارت مرکزی و پکیج به‌عنوان سیستم گرمایشی استاندارد تعریف شده است.

    مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس مازندران افزود: از سال ۹۲ استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس مازندران انجام شده که امسال ۷هزار و ۲۰۰ کلاس درس تا مهرماه سال ۹۵ استانداردسازی شدند.

    این مسؤول ادامه داد: در حال حاضر ۳ هزار و ۷۰۰ کلاس درس متناسب با اعتبارات و تخصیص آن باید استانداردسازی شوند.

    شیرزاد با اشاره به اینکه نزدیک به ۳۴ میلیارد تومان تا تیر ماه امسال در این زمینه هزینه شد، گفت: در حال حاضر نیز همکاران مشغول انجام عملیات استانداردسازی تعدادی از مدارس مازندران هستند.

    وی با تأکید بر اینکه بحث استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس مربوط به مقطع زمانی خاصی نیست، خاطرنشان کرد: این مهم به‌صورت جدی و در طول سال در دستور کار قرار دارد.

    مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس مازندران تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی از مدارس مازندران در زمینه استحکامات مشکل دارند که امکان نصب سیستم گرمایشی استاندارد وجود ندارد.

    شیرزاد یادآور شد: با وجود تمامی مسائل و مشکلات نصب سیستم گرمایشی در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان به حد نصاب رسیده انجام می‌شود.

    وی با اعلام اینکه در حال حاضر هیچ مدرسه‌ای دارای بخاری نفتی چکه‌ای نیست و به میزان کافی بخاری برقی تهیه شد، افزود: البته بخاری برقی در برخی از مناطق مازندران پاسخگو نیست و تعداد مدارس با کلاس درس یک تا سه سیستم برقی تابشی انجام شده که در برخی مناطق به‌دلیل کوهستانی و سرد بودن این سیستم نیز پاسخگو نیست.

    مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس مازندران تصریح کرد: بخشنامه‌ای در ارتباط با پیش‌بینی سیستم حرارتی به تمام مدارس سراسر استان ارسال کردیم که در آن به بحث ایمنی تأکید شده است.

    هیچ مدرسه‌ای مجاز به استفاده از بخاری نفتی چکه‌ای نیست

    شیرزاد با بیان اینکه هیچ مدرسه‌ای به هیچ وجه مجاز به استفاده از بخاری نفتی چکه‌ای نیست، افزود: در صورت استفاده، مسؤولیت آن برعهده مدیران مدارس است.

    وی با اشاره به اینکه بخاری نفتی چکه‌ای غیرمجاز و غیراستاندارد است، اضافه کرد: در برخی مناطق که مجبور به استفاده از بخاری نفتی هستند بخاری نفتی استاندارد در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

    مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس مازندران یادآور شد: آماری در ارتباط با استفاده از بخاری هیزمی در مدارس مازندران نداریم و البته نباید داشته باشیم.

    شیرزاد اظهار کرد: تأکید ما این است با توجه به حوادثی که در کشور اتفاق افتاده و شرایط جوی و اقلیم مازندران مدیران مدارس در زمینه سیستم حرارتی تمهیدات لازم را بیندیشند تا اتفاقی برای دانش‌آموزان نیفتد.

    وی با بیان اینکه گزارشی از اشکال در سیستم حرارتی نداشتیم، گفت: در صورت اطلاع همکاران نوسازی در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل اقدام می‌کنند.

    مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس مازندران در پایان گفت: بحث نگهداری سیستم‌های حرارتی نیز بسیار مهم است و آموزش و پرورش در این زمینه باید فکری اساسی بیندیشند.

    به گزارش فارس، مسؤولان با برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر مناسب می‌توانند با رفع این مشکل، فضایی امن را برای کسب علم آینده‌سازان کشور و مازندران فراهم آورند.

    بلاغ/