پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Wednesday 24 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 10731
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۰ اردیبهشت, ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۳
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    هشدار افزایش عوامل سرطانزا در جامعه ایرانی

    به گزارش نیمه پر رامسر به نقل از بلاغ، ایرج خسرونیا با انتقاد از روش‌های غلط غذایی که باعث شیوع سرطان‌ها شده، گفت: ۱۰ درصد چربی‌های مصرفی ما اسید چرب ترانس است که باید صفر باشد و ۲۵ درصد چربی‌های مصرفی اسیدچرب اشباع است که باید ۱۰ درصد باشد. افزایش عوامل سرطانزا وی عامل آب و […]

    به گزارش نیمه پر رامسر به نقل از بلاغ، ایرج خسرونیا با انتقاد از روش‌های غلط غذایی که باعث شیوع سرطان‌ها شده، گفت: ۱۰ درصد چربی‌های مصرفی ما اسید چرب ترانس است که باید صفر باشد و ۲۵ درصد چربی‌های مصرفی اسیدچرب اشباع است که باید ۱۰ درصد باشد.

    افزایش عوامل سرطانزا
    وی عامل آب و خاک را ۲۵ درصد مؤثر در ایجاد سرطان دانست و گفت: کودهای شیمیایی و فاضلابی که در برخی شهرستان‌ها با آب شرب مخلوط می‌شود و استعمال دخانیات از جمله این مسائل است، به طوری که هم‌اکنون استعمال دخانیات در ۹۰ درصد افراد سیگاری به زیر ۱۸ سالگی رسیده است.

    رئیس انجمن متخصصان داخلی نسبت به وقوع سونامی سرطان در دهه‌های آینده در کشور هشدار داد و گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان سالانه صرف واردات دخانیات می‌شود و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه درمان ناشی از آن می‌شود، همچنین ۹۰ درصد فوتی‌های ناشی از دخانیات، خانواده و اطرافیان سیگاری‌ها هستند.

    وی در رابطه با وضعیت نیترات در آب گفت: سطح نیترات در چاه‌های آبی که در کنار چاه‌های فاضلاب وجود دارد بالاست، در نتیجه سبزیجاتی که از این آب تغذیه می‌شوند آلوده است.

    خسرونیا گفت: ۹۰ درصد مبتلایان سرطان ریه، ۴۰ درصد سایر سرطان‌ها، ۵۰ درصد بیماری‌های قلبی و ۷۵ درصد بیماری‌های مزمن ریوی ناشی از دخانیات است. همچنین ۲۹ درصد دانش‌آموزان بین ۱۳ تا ۱۵ سال سیگار و قلیان را مصرف می‌کنند که ۳ درصد سیگار و ۲۶ درصد قلیان است.

    تنبیه زیرمیزی بگیران مشهور
    رئیس هیئت بدوی سازمان نظام پزشکی از کاهش رابطه صمیمی و اخلاق مدار بین پزشک و بیمار خبر داد و گفت: ‌بسیاری از پزشکان معروف به دلیل دریافت زیرمیزی، ۳ تا ۶ ماه از طبابت محروم شدند بنابراین حکم قانون برای همه یکسان است.

    وی در رابطه با وضعیت زیرمیزی برخی پزشکان گفت: این همه هیاهویی که در تهران و شهرستان‌ها از شکایات رسیده به سامانه ۱۶۹۰ به راه افتاد، فقط ۱۰ درصد آن مربوط به پول بود و ۹۰ درصد دیگر به مسائلی مانند نرسیدن پرستار، بی‌احترامی، نرسیدن به موقع دارو و… مربوط می‌شد که در این ۱۰ درصد هم، ۴ تا ۵ درصد شکایتی نشده است.

    وی افزود: این بررسی‌ها که از آبان سال ۹۳ انجام شده، به طورکلی ۱۰ هزار مورد شکایت را شامل می‌شود، اکنون هم نمی‌گویم زیرمیزی دریافت نمی‌شود، بلکه شکایت‌ها به یک تا ۲ درصد رسیده است.

    خسرونیا گفت: شکایت از بیمارستان‌ها در حال افزایش است و مردم معترض به پرداخت‌های بیش از اندازه هستند، اما با بررسی‌های انجام شده ۷۰ درصد طبق ضوابط بوده است.

    رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران ادامه داد: باز هم بسیاری از پزشکان هستند که زیرمیزی می‌گیرند اما مسئولان سامانه ۱۶۹۰ بدون اعلام قبلی، از ۱۰ تا ۱۵ مؤسسه درمانی مرتب بازدید می‌کنند و ۵۰ پرونده را به صورت نمونه بررسی می‌کنند.

    قانون را قبول و اجرا کنیم
    وی در مورد دریافت زیرمیزی از سوی پزشکان مشهور گفت: باید قانون را قبول و اجرا کنیم، اگر پزشکی قوانین را اجرا نکند، غیراخلاقی کار کرده است و شهرت وی زیر سوال است.

    خسرونیا افزود: آمارهای نظام پزشکی در ۳۰ سال اخیر نشان می دهد، در هیچ دوره‌ای هیأت بدوی با این شدت با تخلف برخورد نکرده است، بنابراین سعی شده پزشک خاطی از نظر قانون مورد محاکمه قرار گیرد.