پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 10703
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۸ اردیبهشت, ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
  • شما اینجا هستید :اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > ویژه ها
  •   

    گزارشی از جشنواره غذاهای بومی و محلی رامسر:

    نمایش باشکوه فرهنگ هرمنطقه با تلفیق سنت و مدرنیسم/ سازگاری رنگهای لباس محلی با روح آدمی

    آنچه که بایستی به آن توجه شود، این است که پوشش و غذاهای محلی و سنتی مان آیین ها و سنتها و مراسم هایمان همه و همه شاکله اصلی فرهنگ ما را تشکیل می دهند بنابراین حفظ و احیای آنها سبب بازگشت به اصالت و هویت اصلی مان است.

    به گزارش نیمه پر رامسر، امروزه استفاده از لباس ها و پوشش ها در انواع برند های خارجی و  مدلهای ماهواره ای در میان اقشار مختلف جامعه جایگاه ویژه ای داشته و با کمی توجه به نوع پوشش مردم در مراسم های گوناگون در می یابیم که بدون توجه  به اثرات این نوع لباس ها  بر جسم و روح، تنها چیزی که از این نوع پوشش ها مورد توجه است، مد روز بودنشان است و جاذبه های کاذبشان. و اگر واقع بینانه نگاه کنیم، متوجه می شویم که تبلیغات وسیع شبکه های اجتماعی و  ماهواره ای موفق به جذب طیف وسیعی از افراد جامعه در استفاده از این نوع پوشش شده اند و دیگر استفاده از لباس های محلی  و سنتی مان رنگ باخته و تنها نمادی از آن در دورنمای اذهان باقی مانده است.

    آنچه که بایستی در این جا به آن توجه شود، این است که  پوشش و غذاهای محلی و سنتی مان آیین ها و سنتها و مراسم هایمان همه و همه شاکله اصلی فرهنگ ما را تشکیل می دهند بنابراین حفظ و احیای آنها سبب بازگشت به اصالت و هویت اصلی مان است.

    با دقت در رنگهای بکار رفته در لباس های محلی می توان فهمید که چیدمان این رنگها در کنار هم از علم روانشناسی پیروی کرده و روح آدمی را نوازش می دهند زیرا مکانیسم شاد شدن در اثر مشاهده رنگ‌های زیبا و روشن در بدن به این صورت است که ذهن افراد به محض دیدن این رنگ‌ها، زیبایی خاصی از محیط برداشت می‌کند و به نشاط می‌رسد.

    IMG_4492 (Копировать) copy

    رنگ‌های شاد و روشن پیام‌های خوشی را از خود متصاعد می‌کنند و باعث رضایت‌خاطر افراد می شوند.

    همچنین در خصوص مواد بکار رفته در غذاهای سنتی و محلی مان و طبخ آنها در ظروف گلی و سفالی و مسی جسم افراد را به سمت سلامتی سوق می دهد، اما تغییر شیوه زندگی، شهر نشینی و ماشینی شدن در عصر تکنولوژی بر تغذیه مردمان بی تأثیر نبوده و باعث گذار تغذیه ای از سمت غذاهای سنتی با ارزش تغذیه ای بالا به سمت غذاهای آماده یا فست فود با ارزش تغذیه پایین شده است.

    در این میان شیوع بالای بیماری های مرتبط با تغذیه از جمله بیماری های قلبی و عروقی، چاقی، سرطان و دیابت نیز خارج از انتظار نیست. به طوری که مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی رتبه اول و سرطان ها رتبه دوم مرگ و میر را در کشور به خود اختصاص داده اند.

     در حالیکه بازگشت به مصرف غذاهاو لباس های  سنتی میتواند به عنوان مرهمی بر عوارض و استرس های زندگی مدرن باشد.

    IMG_4490 (Копировать) copy

    مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران که با پوشیدن لباس محلی در جشنواره غذاهای بومی و محلی و بازارچه صنایع دستی رامسر شرکت کرده بود، در باره لباس ها و غذاهای سنتی و محلی مان گفت: بطور قطع فرهنگ مهمترین شاکله ی ماندگاری هر ملت محسوب شده و نگاهبانی از این فرهنگ میسر نمی شود مگر اینکه تمامی شاخصه های بومی و سنتی که طی سالیان متمادی سینه به سینه نقل شده و آثار آن را در انواع لباس های محلی ، غذاهای سنتی و آیین های بومی مان می بینیم، حفظ شود.

    دکتر مریم جمشیدی افزود: استان مازندران سرشار از این الگوهای بومی و غنی است و احیاء و استفاده از آن باعث بازگشت نشاط و شادابی در جامعه می شود.

    وی اضافه کرد: هرگونه غفلت از این خرده فرهنگ ها و در راس آن پوشش و آداب و رسوم باعث ایجاد نوعی خلاء روحی در نسل آینده می شود.

    IMG_4539 (Копировать)

    این مسئول با بیان این مطلب که بعنوان یک زن مازنی افتخار می کنم  که در بیشتر مراسم های شاد فامیلی، پوشش محلی برتن می کنم، اظهار داشت: این لباس ها پوشش اسلامی را بطور کامل با خود داشته و هارمونی رنگ ها ی آن تاثیر خوبی بر روح آدمی و محیط اطراف خود می گذارد.

    جمشیدی با اشاره به انواع لباس های بی پشتوانه خارجی در بازار ها گفت: این لباس های تنگ و کوتاه نه با فرهنگ ما همخوانی دارد و نه با سنت و آیین مان.

    وی با اشاره به برگزاری جشنواره غذاهای بومی و محلی رامسر، افزود : برگزاری این جشنواره ها در  دراز مدت می تواند بر رفتارهای مردم و ایجاد زیرساخت کیفی تاثیر گذار باشد.

    وی با بیان اینکه، کشورهای اروپایی در زمینه حفظ خرده فرهنگ های خود اسطوره سازی می کنند تا یک فرهنگ بسازند، تصریح کرد: حال آنکه ما در ایران با پیروی از تبلیغات غربی سعی در نابود کردن سنتهایمان و تلاش برای رواج انواع مد های خارجی چه در زمینه پوشاک و چه در زمینه خوراک داریم.

    مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران ادامه داد: احیای سنتهایمان بطور قطع در اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی نیز پیوند می خورد زیرا هرکدام از این غذاها، شیرینی ها و نان های محلی و لباس ها یک ظرفیت غنی هستندو با تولید و فروششان می توان اشتغال ایجاد کرده و درآمد زایی کرد و من معتقدم که ظرفیت هایمان بیشتر در گذشته نهفته است و بایستی زنده شوند.

    IMG_4488 (Копировать) copy

    مدیر امور بانوان و خانواده رامسر نیز  گفت: ما با برگزاری جشنواره های بومی و محلی غذا و عرضه صنایع دستی و لباس های محلی تلاش می کنیم تا هویت اصلی رامسر را به نسل جوان شناسانده و درواقع نهادینه کنیم.

    فاطمه زرگریان افزود: بازگشت به اصالت و هویت مان می تواند به کاهش آسیب های اجتماعی کمک کرده و از سویی دیگر منبع درآمدی شود برای بانوانی که اقدام به تولید این محصولات می کنند.

    وی اضافه کرد: رواج پوشش درست و تغذیه سالم هدف ما در برگزاری اینگونه جشنواره  هاست و بایستی توجه داشت که اگرچه در گذشته امکانات رفاهی کم بود اما شادزیستن و نشاط در بین مردم مشهود بود که بخشی از آن به تغذیه سالم مربوط می شد و بخشی دیگر به لباس ها با رنگ های شاد ی آور و راحت.

    IMG_4491 (Копировать) copy

    با همه این تفاسیر می توان گفت که اگرچه نمی توان در عصر حاضر بطور کامل سنتی زندگی کنیم اما با تلفیق سنت و مدرنیسم می توانیم نمایش باشکوهی از فرهنگ هر منطقه  را به دید همگان بگذاریم و این می طلبد که استفاده از خرده فرهنگ های بی شمار مازندران را از حرف و شعار خارج کرده و به مرحله ی عمل درآوریم.

     گزارش از نورا محمدی