پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 29 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 10310
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۲ فروردین, ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > سیاسی > ویژه ها
  •   

    گزارشی از یک سال اظهار نظر مشاور آقای روحانی در امور اقلیت‌ها و اقوام؛

    از گره زدن مشکلات ازدواج جوانان با تحریم‌ها تا تحریف فرمایشات امام خمینی (ره)/ احضار یونسی به دادگاه روحانیت به خاطر حاشیه‌سازی برای کشور

    از آنجایی که دستیار ویژه روحانی می تواند تأثیر به سزایی در برخی از آشتی ها و وحدت ملی داشته باشد شاید بهترین مسیر برای این معاون روحانی را حرکت در مسیر انقلاب دانست تا از این طریق با اظهارات نسنجیده آب در آسیاب دشمن ریخته نشود.

    به گزارش نیمه پر رامسر به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، سال ۹۴، سال پر حاشیه ای برای دولت یازدهم بود تا جایی که پرحاشیه ترین افراد در سیاست از نزدیکان به دولت یازدهم به ویژه مشاوران روحانی بودند.

    یکی از حاشیه‌سازترین مشاوران روحانی در سالی که گذشت، علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی بود که از همان ابتدای سال اظهارات وی در محافل نیمه خصوصی و خبری، برای دولت دردسرهای زیادی به وجود آورد و حتی در جایی اظهارات او خوراک خبری برای رسانه‌های غربی به وجود آورد.

    یونسی و تحریف فرمایشات امام خمینی (ره)

    اولین اظهار نظر جنجالی یونسی در سال جاری در گفتگو با روزنامه ایران بود؛ خبرنگار ایران با زیر سوال بردن قسمتی از فرمایشات امام خمینی از یونسی پرسید: یکی از موانعی که بر سر راه تشکیل چنین مجلسی (مجلسی آرمانی که یونسی ترسیم می کند) ایجاد می کنند و حتی از ورود افرادی از خانواده انقلاب به مجلس هم جلوگیری می کنند، تکیه آنان به این بیان امام(ره) است که «ملاک حال فعلی افراد است». با استفاده از این نقل قول بسیاری را کنار می گذارند یا مانع فعالیت بسیاری دیگر می شوند. به نظر شما منظور امام(ره) از این جمله چه بود؟
    یونسی در پاسخ به این سوال حاشیه ساز اظهار داشت: «به امام(ره) ظلم های زیادی شد، که یکی از ظلم ها، تحریف این نظر ایشان است. امام(ره) که فرمودند ملاک حال فعلی افراد است، یعنی چنانچه در زمان شاه افرادی راه و روش دیگری داشتند، مثلاً به اقتضای شرایط مجبور می شدند در ادارات دولتی باشند یا در احزاب فعالیت می کردند، اما اگر با انقلاب، برگشتند- چنانکه دیدیم بسیاری از این افراد انقلابی شدند یا حتی در جبهه ها شهید هم شدند- حتی اگر در زمان انقلاب شرایط دیگری داشته بودند، در دیدگاه امام(ره)، ما در قضاوت خود نسبت به این افراد، نباید گذشته آنها را در نظر بگیریم.

    این اظهارات جنجالی یونسی با واکنش برخی از رسانه های اپوزسیون و دنباله روی رسانه های داخلی مواجه شد تا جایی که برخی مدعی شدند که برخی از افرادی که امروز از مسیر انقلاب خارج شده‌اند بایستی به حرمت مواضع انقلابی قبلی خود بخشیده شوند.

    ملی گرایی هایی که دردسر ساز شد

    این اظهارات یونسی در حالی بود که دادگاه ویژه روحانیت در سال ۹۴ وی را به خاطر پاسخگویی در خصوص برخی از اظهاراتش درباره عراق احضار کرده بود؛ یونسی در این خصوص گفته بود: «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی و تحت نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسأله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیرقابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم یا یکی شویم.»

    این اظهارات یونسی تا حدی حاشیه ساز شد که مقامات و مسئولان عراق نسبت به آن اعتراض کردند و حتی برخی از منابع خبری اعلام کردند که روحانی در این مسئله با یونسی برخورد کرده و از او خواسته است تا مدتی نسبت به صحبت های خود محتاط تر باشد.

    یونسی در خرداد ماه سال جاری در جلسه ای با حمایت از یکی از سران فتنه گفت: پشت ائتلاف عارف و روحانی، شخصیت‌های محبوب ملت یعنی هاشمی، خاتمی، سیدحسن خمینی و ناطق نوری بودند؛ اظهارات یونسی در حمایت از سران فتنه از یک سو و از سوی دیگر وابستگی دولت به یکی از سران فتنه را نشان می‌داد.

    این اظهارات در حالی که چندین ماه تا برگزاری انتخابات باقی مانده بود منجر به جنجال های مختلفی در شبکه های اجتماعی و رسانه ها شد و بسیاری از یارگیری های اصلاح طلبان و تیم اعتدال و توسعه از این زمان آغاز شد.

    یونسی در مرداد ماه سال جاری نیز اظهار کرده بود که طرح ارزش ها و آداب و رسوم مشترک همه ایرانیان مثل زبان و ادبیات فارسی، نوروز و تاریخ مشترک و مفاخر ملی و افسانه های الهام بخش و افتخار آمیز مانند کوروش،کاوه، داریوش، رستم و…. جهت حفظ مشترکات و پیوند همه اقوام و اقلیت های قومی و مذهبی و دینی است. هر جا که نفوذ فرهنگ عید نوروز است آنجا ایران است.

    در کنار هم قرار دادن اظهارات یونسی که سعی در القای ایرانی بودن به کشورهای مجاور دارد در طول دراز مدت، دشمنی کشورهای دیگر به ویزه کشورهایی که با ایران فرهنگ های مشترکی دارند را نسبت به ایران افزایش می دهد.

    یونسی در مهرماه سال جارینیز گفتگویی با یکی از خبرگزاری های کشور داشت که در این گفتگو بعد از سالها درباره قتل های زنجیره‌ای سخنانی را بیان کرد؛ وی در این سخنرانی بر اصلاح طلب بودن خود تأکید کرده است و مدعی شده در سال ۸۸ مردم را دعوت به ماندن در خیابان ها نکرده است.

    یونسی در آبان ماه نیز درگفت و گو با سایت «جماران» در واکنش به طرح استانی شدن انتخابات با بیان اینکه عده ای انتخابات را قبول ندارند و می گویند اصلاً انتخابات نمی خواهند و از همان اول هم ایرادشان به امام(ره) این بود که چرا می خواهید رفراندوم برگزار کنید، اظهار داشت: مخالفان انتخابات فقط وقتی کاندیدای مورد نظرشان رای بیاورد، راضی می شوند.

    وی در حالی سعی می کرد تقلب در انتخابات ۸۸ را مستدل کند ادعا کرده است این تلاش ها برای روی کار آمدن کاندیدای مورد نظر جریان‌های سیاسی در کشور است و به این ترتیب انتخابات را زیر سوال برده است.

    گره خوردن تحریم ها و مشکلات ازدواج جوانان در سخنان یونسی

    در مرداد ماه نیز یونسی در پی اظهارات عجیب سایر مشاوران روحانی که همه مسائل کشور را وابسته به تحریم ها می دانستند مدعی شد که با رفع تحریم ها و به نتیجه رسیدن مذاکرات، مشکلات ازدواج جوانان نیز رفع خواهد شد.

    دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در جایی دیگر در آبان ماه ۹۴ گفت: با توجه به موقعیت سیستان و بلوچستان و اشتراکات زبانی آن با کشورهای همسایه تدریس دو زبان اردو و بلوچی در دانشگاه های این استان حرکت بسیار خوبی است. هم اینک در دانشگاه سیستان و بلوچستان دو واحد زبان بلوچی به صورت عمومی و اختیاری تدریس می شود.

    این ادعا در حالی صورت می گیرد که بسیاری از گویش ها در کشور در پی تحصیل به زبان مادری خود در کشور هستند اما به خاطر حفظ وحدت و همچنین جلوگیری از مشکلات بعدی در مقاطع بالا تر تحصیلی در کشور از این موضوع تا کنون در کشور جلوگیری شده است.

    تدریس به زبان ها و گویش های محلی در صورتی که به چند گویش داده شود، مشکلاتی را در خدشه دار کردن وحدت در کشور فراهم می کند.

    وی در ادامه این موضوع چند روز بعد از اظهارات خود اعلام کرد که پیگیر رسیدگی به تدریس زبان اقوام هستیم و بعد از تدوین برنامه های لازم توسط آموزش و پرورش نتیجه اعلام می شود.

    در  ماجرای حمله به سفارت عربستان نیز علی یونسی، مشاور ویژه رئیس جمهوری و وزیر پیشین اطلاعات در گفت وگویی با بیان اینکه از واقعه حمله به سفارت شگفت زده نشده و آن را پیش بینی می کرده است، گفت: «همان روزی که خبر شهید شدن شیخ مظلوم منتشر شد… به آقای قشقاوی گفتم مطمئن باشید که اگر شما در سفارت و کنسولگری تدبیر لازم را نداشته باشید، حتماً برخی جریان های افراطی که با دولت تدبیر و امید هم زاویه دارند و مخالفند و به دنبال زمینگیر کردن دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برای حل اختلافات جهانی هستند، حمله می کنند و آنجا را به آتش می کشند

    این اظهارات وی باعث شد تا رسانه های عربی ادعا کنند ایران در تأمین امنیت سفارت عربستان کوتاهی کرده است و همچنین مدعی شود که عوامل به آتش کشیدن سفارت عربستان افرادی در درون نظام بوده‌اند و این اقدام را به جریان اصولگرایی نسبت داد؛ هرچند که تحقیقات نشان داد یکی از عناصر سابق جریان اصلاح طلبی در کشور عامل اصلی این اتفاق بوده است.

    تعریف و تمجیدهای یونسی از مجلس ششم

    شاید یکی از اظهارات شاذ یونسی در جریان انتخابات را تعریف و تمجید وی از مجلس ششم باید دانست.

    در حالی که به اعتقاد همه مجلس ششم سیاسی ترین مجلس و حاشیه سازترین مجلس بوده است، یونسی در تعریف و تمجید از این مجلس مدعی شده است که مجلس ششم هم منهای آن تندروی ها و ساختارشکنی هایش مصوبات خیلی خوبی داشته است. این مجلس در مواقعی که باید ملی تصمیم می گرفت، به خوبی عمل کرد. اما درعین حال من معتقدم برای مهار همان مجلس هم نباید هزینه های سنگین تری می دادیم. لازم نبود که حتما مجالس دوره های بعدی را محدود کنیم.

    طرح برجام دو اولین بار در سخنان یونسی

    یونسی در آخرین اظهارات خود درباره برجام سخن گفته و مدعی شده است که پس از برجام، مدام برای دولت، مسأله سازی و بحران سازی می‌شود تا نتواند «برجام ۲» را اجرا کند.در این شرایط اگر مجلس همراه دولت نباشد، تمام اقدامات سیاسی دولت زیر سؤال می‌رود، اقداماتی که عمدتاً در ترکیب یک دولت همگن مقتدر و همراه با رئیس جمهوری تجلی پیدا می‌کند. اما اگر مجلس همراه باشد، رئیس جمهوری می‌تواند دولتی قوی تشکیل دهد. همراهان قوی داشته باشد. بخشی از «برجام ۲» اینهاست، همان گونه که «برجام یک» ما را با دنیا آشتی داد، «برجام ۲» نیز در داخل یک آشتی ملی برقرار می‌کند، یک پیوند عمومی، یک همسویی و انسجام ملی به وجود می‌آید. عاملان اصلی شکاف در انسجام ملی، گروه‌های تندرو هستند.

    از آنجایی که دستیار ویژه روحانی می تواند تأثیر به سزایی در برخی از آشتی ها و وحدت ملی داشته باشد شاید بهترین مسیر برای این معاون روحانی را حرکت در مسیر انقلاب دانست تا از این طریق با اظهارات نسنجیده آب در آسیاب دشمن ریخته نشود.