به گزارش نیمه پر، جاذبههای انتخابات اعم از مجلس شورای اسلامی شهر و روستا به گونهای که تعجببرانگیز است که علاقهمندان پیروزی در آن، با برنامهریزی گسترده و هزینههای کلان سعی میکنند به هر نحو ممکن و هر وسیله موجود و مقدور، آرای بیشتری را متوجه خود کنند تا به منزل مقصود خود برسند.
چندماهی است که تحرک انتخاباتی عدهای در شهرها و حوزههای انتخابیه استان مازندران آغاز شده و این فعالیت پوششی و غیر آشکار، با تحرک فوقالعاده برخی از جریانهای سیاسی بهویژه اصلاحطلبان تندرو حتی جریان منتسب به دولت، در غیر آشکار بودن وجه مشترک دارد.
گام اول برخی از چهرههایی که برای نخستینبار قصد ورود به صحنه انتخابات را دارند، تهیه مدرک تحصیلی دانشگاهی و حتیالمقدور “دکترا” از دانشگاههای غیرانتفاعی و آزاد کشور و یا از دانشگاههای کشور همسایه بهخصوص ارمنستان، ترکمنستان و … با حرف هزینه هنگفت است.
قرارگرفتن “دکتر” در پیشنود نام برخی از این افراد شگفتی نزدیکانشان را برانگیخته چرا که آخرین مدرک آنها تا دیروز یک “دیپلم ناپلئونی” بوده و به برکت پول و به بهانه انتخابات به ناگاه بدون مکتب رفتن و دوده چراغ خوردن، جایگاه علمیشان تبدیل به “دکتر” شده است.
حال که ۱۴ ماه به انتخابات مانده، گامهای بعدی در بازه زمانی برنامهریزی انجام شده باید برداشته شود.
لابیگری با این و آن خوشنام و صاحب نفوذ، کمک به برخی مراکز عامالمنفعه جهت نصب بنر تقدیر و تشکر از او، چهره به چهره شدن با مردم در مراکز عمومی و شنیدن درد دلهای آنها که این روزها به حجم مشکلات به حجم مشکلات اقتصادی و اشتغال جامعه مصائب جدیدتری افزوده شده، حضور در مراسم سوگ و سرور مردم رفتن حتی به منزل مردم و عرض تبریک یا تسلیت، کمک مالی به برخی مساجد و هیئات مذهبی محلات پرجمعیت و … و در یک کلام، تلاش بیوقفه برای قرارگرفتن در دایره توجه مردم، از زمره تاکتیکهای اجتماعی برخی از کاندیداهای انتخاباتی آتی است که این روزها میتوان در بعضی از حوزههای انتخابیه مازندران مشاهده کرد و باید انتظار داشت تا این حرکتها از چشم مراکز مسئول نیز پنهان نماند.
از جمله آوردههای این نامزدهای بالقوه مجلس، استفاده از ظرفیت فوقالعاده تأثیرگزار رسانه ملی حتی با پرداخت هزینه هنگفت است که بهانه حضور این نامزدها میتواند بسیار پرتنوع باشد، چرا که برنامهسازی در صدا و سیما و شبکههای استان آن، این ظرفیت را دارد که مثلاً فرد بهعنوان کارآفرین و با کارشناس بتواند به آنتن راه یابد و مورد تماشای مردم قرار گیرد.
وقتی مردم ندانند این نامزد آینده برای چهره شدن از طریق رسانه ملی چه هزینههایی کرده، همین زمینهسازی برای آن کاندیدا کفایت میکند، حال بماند برای حضور در صفحات روزنامهها و سایتها، چه هزینههایی که میشود و بههیچوجه قابل و توجیه با توجه به مجموع حقوق و دریافتیهای ۴ سال نمایندگی نیست، مگر آنکه مناسبات و امتیاز فوقالعاده دیگری وجود داشته باشد که برای عموم آشکار نیست و همان هم این حجم از سرمایهگزاری برای موفقیت ذر انتخابات را توجیهپذیر کند.
فعال شدن اضلاع انتخابات در مازندران اگر با محوریت: پول، توافقات پشت پرده با برخی کانونهای قدرت، رسانه و جلب تدریجی افکار عمومی برای جذب رأی باشد، اقدامی ناصواب و مذموم است و جامعه ارتقای مسئولیتپذیری عموم مردم در دخالت نسبت به تعیین سرنوشت خود باشد، حرکتی قابل تحسین و ممدوح است.
اما آنچه که این روزها در مازندران میگذرد، با مدح فاصله زیادی دارد و به ذم بسیار نزدیک است و در این میان، حواس صدا و سیمای مرکز مازندران باید بسیار جمع باشد تا به بهانه درآمدآفرینی، ابزار برخی از اشخاص و جریانها نشود.
بلاغ/