به گزارش نیمه پر، کارشناس تهیه طرحهای مرتعداری و مسائل کمیته کشاورزی و قائممقام جهاد کشاورزی شهرستان قروه در استان کردستان در سالهای ۱۳۶۳ الی ۱۳۶۵؛ مسئول کمیته کشاورزی و مسئول کمیته پشتیبانی جنگ در استان کردستان و مسئول جهاد سازندگی استان کردستان در سالهای ۱۳۶۹ الی ۱۳۷۰؛ رئیس اداره مراکز عالی وزارت جهاد سازندگی در سالهای ۱۳۷۰ الی ۱۳۷۳؛ معاون امور سازمان جنگلها و مراتع؛ رئیس شورای عالی جنگلها، مرتع و خاک کشور؛ معاون امور جنگلهای شمال کشور و قائممقام رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور در سالهای ۱۳۷۳ الی ۱۳۹۰؛ عضو کمسیون ملی توسعه پایدار و مرجع ملی کشور؛ مسئول کمیته فرعی اصول جنگلداری و عضو کمیته ملی انسان و کره مسکون سازمان ملل متحد (یونسکو) در سالهای ۱۳۷۷ الی ۱۳۸۵؛ عضو کمیته هماهنگی دانش صنعت چوب و کاغذ کشور از سال ۱۳۸۹ به بعد؛ مدرس دانشگاه علوم کشاورزی استان گرگان و مدرس مراکز آموزش عالی وزارت جهاد کشاورزی؛ مدیرعامل شرکت سهامی نکاچوب از سال ۱۳۹۰ و در پی استعفا از سمت قائممقام سازمان جنگلها؛ سه دوره حضور بهعنوان نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ نماینده مردم حوزههای انتخابیه تنکابن، رامسر و عباسآباد در مجلس شورای اسلامی؛ عضو کمسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی؛ عضو کمسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با احراز حداکثر آرا از اعضای کمسیون کشاورزی مجلس.
عناوین ذکرشده، کارنامه سه دهه عملکرد شمسالله شریعتنژاد و حضور در عرصههای مختلف مدیریتی و خدمتی وی است که برخورداری از تجارب سالها فعالیت در عرصههای مهم نظارتی و اجرایی کشور، وی را به یکی از کارآمدترین چهرهها در عرصه فعالیتهای سیاسی منطقه مبدل کرده است، اما مقصود از بیان این مقدمه، نهتنها حمد و ثنای نماینده منتخب شهرمان نبوده، بلکه محدود بودن افق دیدگاه، عجله در اتخاذ تدابیر و تصمیمات و اظهارات آمیخته با احساسات ایشان، باور نگارنده را بر آن داشت تا با نگاهی منتقدانه، مطالب ذیل را به رشته تحریر درآورد.
چندی پیش، مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی با حضور مهندس کوروش خلعتبری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر در جمع کارکنان و کارمندان این اداره در شهرستان تنکابن برگزار شد.
نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباسآباد در مجلس شورای اسلامی در این مراسم، غرب مازندران با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر را از متراکمترین نقاط جمعیتی کشور عنوان کرده و گفت: متأسفانه باوجود این میزان جمعیت ساکن در غرب مازندران، تاکنون هیچ اقدام مؤثری در زمینه اشتغال و رفع بیکاری مردم منطقه صورت نگرفته است.
وی بیکاری را از عوامل اصلی تخریب منابع طبیعی و تعرض به جنگلهای غرب مازندران برشمرده و یادآور شد: فقرزدایی و ایجاد اشتغال و بالا بردن توان اقتصادی مردم، مؤثرترین راهکار حفظ و صیانت از عرصههای ملی و منابع طبیعی است.
شریعتنژاد از میهمانان ویژه این مراسم، طی سخنانی قشر ضعیف و فقیر جامعه را خطری جدی در راستای نابودی و تخریب منابع طبیعی برشمرده و اظهار داشت: برخلاف باور اغلب مردم و مسئولان، تنها بخش محدودی از منابع طبیعی توسط زمینخواران تخریب میشود، درحالیکه اقشار ضعیف و افراد فقیر جامعه به دلیل فشار مالی و فقر اقتصادی، اصلیترین تهدید و عامل تخریب جدی جنگلها و منابع طبیعی محسوب میشوند.
وی تأکید کرد: این افراد برای تأمین نیاز معیشتی و رفع حوائج روزانه خود و خانواده تحت تکلف به چنین اقداماتی مبادرت میورزند.
این نماینده بر دقت نظر هرچه بیشتر و اجرای نص صریح قانون اساسی کشور توسط مسئولان و مدیران تأکید کرده و افزود: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف به فراهم کردن زمینههای اشتغال و تأمین معیشت مردم است اما، بیتوجهی و سهلانگاری در اجرای نص صریح قانون به تخریب بیش از ۹۰ درصد از زمینهای جلگهای توسط مردم منجر شده است.
عضو کمسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی ادغام دو سازمان منابع طبیعی و محیطزیست را اقدامی غیراصولی دانسته و اذعان کرد: بهکارگیری نیروی اجبار و اهرمهای فیزیکی در حفظ و صیانت از منابع طبیعی، کارایی مؤثری نخواهد داشت، چراکه لازمه تداوم بقاء در بستر طبیعت و محافظت از منابع طبیعی، تنها از طریق نهادینه ساختن فرهنگ شراکت در منابع ملی کشور در بین اقشار مختلف مردم اثربخش است.
این اظهارات در حالی از سوی شریعتنژاد در روزهای پایانی سال ۹۳ و در هفته منابع طبیعی بیان شد که ایشان در تاریخ ۳۱ تیرماه و در گفتوگو با خبرگزاری ایرنا، صادرکنندگان مجوزهای تغییر کاربری را عامل اصلی تخریب منابع طبیعی و از بین رفتن اراضی کشاورزی معرفی کردند.
وی بر لازمالاجرا بودن قوانین حفظ اراضی کشاورزی و رعایت حریم قانونی زمینهای خارج و داخل بافت مسکونی توسط دهیاران و شهرداران تأکید کرده و بیان داشت: بهمنظور جلوگیری از تخریب زمینهای کشاورزی و منابع طبیعی، در گام نخست باید با صادرکنندگان مجوزهای تغییر کاربری برخورد قاطع صورت گیرد.
شریعتنژاد ادامه داد: پس از صدور مجوز تغییر کاربری و پروانه ساخت، ممانعت در واگذاری امتیاز آب و برق و گاز و… به سازندگان بنا، در اراضی کشاورزی یا زمینهای ملی و منابع طبیعی، کارایی چندانی ندارد.
نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباسآباد با جدیت و پشتکار در مسیر شناسایی عوامل تخریب منابع طبیعی، به ردپای سودجویان در زمینهای کشاورزی و زراعی شمال کشور اشاره کرد.
وی در همین راستا و در گفتوگو با اصحاب رسانه، ضمن اشاره به مشاهده ردپای سودجویان و جولان دلالان در اراضی کشاورزی و زراعی شمال کشور، ابراز کرد: ردپای زمینخوارانی که از مجوزهای قانونی تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی برخوردار هستند بهچشم میخورد، پدیدهای شوم که جا دارد دولت محترم هرچه سریعتر در جهت مقابله با صادرکنندگان مجوز ورود به منابع طبیعی و تعرض به عرصههای ملی و همچنین زمینخوارانی که سودای غارت منابع طبیعی را در سر میپرورانند، وارد عمل شوند.
البته اظهارنظر نماینده منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی در راستای تخریب منابع طبیعی همچنان ادامه دارد، چراکه ایشان چندی بعد و در تاریخ ۱۵مهرماه و در گفتوگو با خبرگزاری مهر، منشأ پیدایش نابسامانی در امر حفظ و صیانت از منابع طبیعی را در بیتدبیری و ضعف مدیریت رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور اعلام کرد.
وی بر نقش حاکمیتی سازمان جنگلها تأکید کرده و افزود: متأسفانه رئیس سازمان جنگلها بهمنظور حفظ صندلی و بقای خود در این جایگاه، اقدام به انتصاب مدیران بیکفایت کرده تا موجبات استمرار و تداوم جلوس خود بر مسند ریاست سازمان را فراهم سازد.
این عضو کمسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، شیوه مدیریتی حاکم بر سازمان جنگلها را یک مدیریت معیوب دانسته که به گفته وی با بدترین شکل ممکن در سازمان جنگلها در حال اجرا است.
شریعتنژاد خاطرنشان کرد: مدیریت معیوب حاکم بر سازمان جنگلها بستر تعرض سودجویان و زمینخواران و درنتیجه نابودی منابع طبیعی را فراهم کرده است.
بیشک مشاهده و مطالعه موارد مندرج در کارنامه شریعتنژاد، هرگونه ابهام و پرسش درباره تجربه، تخصص و تعهد ایشان در سطوح کلان تصمیمگیری، نظارت و اجرا در بخش کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، جنگلها و مراتع و محیطزیست را پاسخ خواهد گفت، اما اظهارات ضدونقیض ایشان درباره شناسایی نقاط ضعف، یقیناً راهکارهای ناصحیح را نیز جهت مقابله پیش روی ایشان قرار میدهد، راهکارهای مغلوطی که نمونه بارز آن را میتوان در سیاست یک بام و چند هوایی در شناسایی عوامل تخریب منابع طبیعی و جبههگیری تند جهت مقابله با آن جست.