وقتی صدا سیما فدراسیون فوتبال را شکست می دهد

چاپ

نیمه پر/ این روزها موضوع حق پخش تلویزیونی بازیهای لیگ برتر فوتبال در بسیاری از محافل ورزشی و غیر ورزشی مورد بحث است و افراد بسیاری در مقام قضاوت جدال میان سازمان صدا و سیما و فدراسیون فوتبال قرار گرفتند،اما موضوعی که در این میان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است حق طرفداران و بینندگان تلویزیونی مسابقات است.

مسوولان فدراسیون فوتبال بر این باورندکه حق پخش تلویزیونی در همه  کشورها یکی از راه های اصلی درآمدزایی تیم های باشگاهی و ملی است، اما در ایران بیشتر این درآمد به جیب صدا و سیما می رود.

آنها  عقیده دارند که بر اساس برآوردهای تقریبی، صدا و سیما به عنوان رسانه ایی بی رقیب در کشور سالیانه بین 250 تا 400 میلیارد تومان از پخش تلویزیونی لیگ برتر درآمد دارد اما تنها حاضر است که 22 میلیارد تومان برای یک فصل مسابقات، به فدراسیون فوتبال و باشگاه های لیگ برتری پرداخت کند.

 واعظ آشتیانی مدیر عامل اسبق باشگاه استقلال عنوان کرد که عدم پخش بازی‌ها شاید شرایطی را ایجاد کند تا این فوتبال فکری به حال خودش کند. توصیه من به صدا و سیما این است با این شرایطی که فوتبال ایران دارد و باعث سوهان روح مردم شده است، لطفی در حق فوتبال کرده و با این وضعیت بازی‌ها را پخش نکنند.

شاید این موضوع باعث شود تا فوتبال ایران از لحاظ اخلاقی و فنی مورد مرمت و بازسازی قرار بگیرد و توسعه پیدا کند، شاید رفتار برخی از مدیران و مربیان هم مورد اصلاح قرار بگیرد.

خود مسئولان فدراسیون فوتبال هم به خوبی می‌دانند که ادامه این روند با توجه به مطالبه‌ عموم مردم برای پوشش تلویزیونی مسابقات فوتبال مطلوب نیست.

در اینجا باید گفت که جنگ میان صدا سیما و فدرسیون را صدا سیما برد به این دلیل که پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال یکی از شاخصه های مهم برای یک لیگ حرفه ایی از نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا است.

از سوی دیگر قوانین کنفدراسیون آسیا صراحت دارند که مسابقات لیگ های حرفه ایی باید به دقت تصویربرداری شوند تا این مساله مانع از هرگونه شائبه در مورد بازی ها باشد.

 شاید مهمترین آسیب این کار برای فدراسیون کسر سهمیه  آسیایی ایران در لیگ قهرمانان این قاره است؛ زیرا بر اساس قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا حق پخش یکی از شرایط مهم حرفه یی شدن لیگ ها است.

 اما عزیزالله محمدی رئیس سابق سازمان لیگ پخش تلویزیونی را یکی از مهمترین شرایط حامیان مالی تیم ها دانست و گفت: اگر نگاهی به فوتبال بانوان در کشور داشته باشیم متوجه می شویم کمتر حمایت کننده  مالی دارند؛ زیرا مسابقات آنها از رسانه ی ملی پخش نمی شود.

هاشمی طبا هم در این زمینه موافق نظر محمدی بود و گفت: پخش تلویزیونی یکی از محرک های حامیان مالی تیم ها است. در صورت پخش نشدن مسابقات از رسانه  ملی به حتم حامیان مالی تیم ها نیز نمی توانند سرمایه گذاری برای تبلیغ کالای خود بر روی پیراهن و کنار میادین فوتبال داشته باشند.

 بر اساس این گزارش ،از همان لحظه ای که سازمان لیگ برنامه بازیها را تغییر داد و بازیهای استقلال  پرسپولیس مقابل تراکتور و گسترش فولاد تبریز را در دو روز مختلف دسته بندی کرد،معلوم بود قرار است اتفاق تازه ای رخ دهد و مشکل حق پخش حل شود.

جالب است یک روز پس از این ماجرا نمایندگان صداسیما و فدراسیون پشت دربهای بسته باهم توافق کردند،همان روز اولی که اختلاف میان دو طرف بالا گرفت یکی از مسئولان صداسیما گفتمشکل با یک تلفن حل می شود حالا انگار همین اتفاق رخ داده است.

صدا سیما یک بازی  حساس را از فدراسیون برد تا دوربین ها به راحتی به ورزشگاه بروندو اتفاقا مبلغ هم همان 24 میلیارد است.

به هرحال رئیس سازمان لیگ می گوید:30 درصد روی 18 میلیارد گذاشتند و 24 میلیارد می دهند ولی صدا سیمایی ها  می گوید 20 درصد روی 20 میلیارد گذاشتیم و 24 میلیارد می دهیم، اما اینجا مهم 24 میلیارد است که با خواسته فدراسیون میلیاردها تومان فاصله دارد که میتوان گفت صداسیما فدراسیون فوتبال را شکست داد.

منبع: دانا/