به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ» در دل شمال سرسبز ایران، جایی که مه با کوهها نجوا میکند و دلها از عشق اهلبیت (ع) روشن است، قصههایی نهفتهاند؛ قصههایی از خادمی بیچشمداشت و عشق بیمرز به امامی غریب اما آشنا. این گفتگو، داستانی است از ارادت بیمنت و خادمی که در سایه مهر امام رضا (ع) شکل گرفته است.
دهه کرامت، روزهایی سرشار از نور و مهربانی است؛ روزهایی که نام حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) دلها را جلا میدهد و یاد خدمت خالصانه را زنده میکند. در همین روزهای پربرکت، پای صحبتهای حسن فیلی مسئول کانون خدمت رضوی شهرستان رامسر نشستیم تا از حال و هوای خادمان رضوی، نذر دلها و ارادت بیادعای مردمان این دیار بشنویم. این گفتگو، روایتگر گوشهای از عشق مردمان شمال به امام رئوف است؛ عشقی که نه با زبان، که با عمل جاریست.
بلاغ؛ ابتدا برای مخاطبان ما بفرمایید که چگونه با کانون خدمت رضوی آشنا شدید و چه انگیزهای باعث شد وارد این کانون شوید؟
فیلی؛ من از زمانی که کانونهای خدمت رضوی در کشور شروع به فعالیت کردند، با این نهاد آشنا شدم. انگیزه من از ابتدا، خدمت به حضرت امام رضا (ع) و زائران ایشان بود. احساس کردم که این بهترین فرصت برای عرض ارادت به حضرت امام رضا (ع) است. این کانون به افراد این امکان را میدهد تا نه تنها در مشهد بلکه در شهر خودشان هم برای خدمت به مردم و ترویج فرهنگ رضوی گام بردارند. هدف من از آغاز فعالیت در این کانون، تجربه خادمی حضرت رضا (ع) و کمک به دیگران بود.

بلاغ؛ شما تجربه حضور در چایخانه حضرت را داشتید. میتوانید از این تجربه معنوی برای ما بگویید و توضیح دهید که چه چیزی این تجربه را برای شما خاص کرد؟
فیلی؛ بله، تجربه حضور در چایخانه حضرت یکی از زیباترین و معنویترین لحظات زندگی من بود. ما سال گذشته برنامهای برای حضور در چایخانه حضرت داشتیم، اما بهدلیل حادثهی شهادت آیتالله رئیسی، نوبت ما به تأخیر افتاد. امسال تصمیم گرفتیم با جدیت بیشتری پیگیری کنیم و خوشبختانه در اردیبهشتماه امسال توانستیم این تجربه معنوی را داشته باشیم. وقتی وارد باغ رضوان شدیم، حس عجیبی داشتیم. نه تنها بهخاطر چای دادن، بلکه به این دلیل که در مکانی معنوی خدمت میکردیم و میدانستیم که در خدمت حضرت امام رضا (ع) هستیم، این احساس واقعاً بینظیر بود. این دو روز، برای من یکی از بهترین و به یادماندنیترین تجربیات زندگیام بود.
بلاغ؛ برای تهیه اقلام مورد نیاز چایخانه مانند چای، شکلات و بیسکویت، شما از مردم و خیرین کمک گرفتید. چگونه این کمکها جمعآوری شد؟
فیلی؛ بله، این مهمترین بخش از برنامه ما بود. ما از خیرین و نذورات مردم و بازاریان شهرستان رامسر برای تأمین اقلام مورد نیاز چایخانه حضرت کمک گرفتیم. در حقیقت، این کمکها خیلی بیشتر از آن چیزی بود که ما نیاز داشتیم. ۱۵۰ کیلو چای، ۱۲ هزار شکلات، چند هزار نبات و بیسکویت، و ۲۰ کیلو دمنوش از مردم و خیرین دریافت کردیم. جالب است که در بازار و در بین مردم وقتی میگفتیم به چه هدفی این اقلام را نیاز داریم، با کمال میل از ما حمایت میکردند. این نشاندهنده ارادت بیپایان مردم به حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است.
بلاغ؛ به نظر میرسد که این کمکهای مردمی از اهمیت زیادی برخوردار است. آیا کانون خدمت رضوی در شهرستان رامسر بهدنبال جذب خادمیاران جدید برای خدمت به امام رضا (ع) است؟
فیلی؛ بله، کانون خدمت رضوی در شهرستان رامسر هیچ وابستگی بودجهای به نهاد خاصی ندارد و تمامی فعالیتهایش از طریق کمکهای مردمی و نذورات انجام میشود. اگر کسی علاقهمند باشد که به جمع خادمان امام رضا (ع) بپیوندد، میتواند با ثبتنام در کانون و گذراندن دورههای آموزشی بهعنوان خادمیار افتخاری به مشهد اعزام شود. هدف ما فقط جذب تعداد زیادی خادمیار نیست، بلکه ما به کیفیت خدمت و دلبستگی واقعی افراد به حضرت رضا (ع) اهمیت میدهیم. به همین خاطر در انتخاب خادمان، یک گزینش دقیق و آموزشهای خاص صورت میگیرد.
بلاغ؛ آیا فعالیتهای کانون فقط محدود به مشهد است یا در مناطق دیگر هم فعالیتهایی انجام میدهید؟
فیلی؛ کانون خدمت رضوی در سراسر کشور فعالیت دارد و هدف اصلی ما تنها خدمت در حرم نیست. ما در کانونهای محلهای و تخصصی فعالیت میکنیم. در کانونهای محلهای خدماتی مانند توزیع بستههای معیشتی، برپایی ایستگاههای صلواتی، اردوی جهادی، برگزاری جشنها و موارد مشابه را در سطح شهرها و روستاها انجام میدهیم. همچنین در کانونهای تخصصی در حوزههای پزشکی، مشاوره، خدمات اجتماعی و فرهنگی فعالیتهای متنوعی داریم. این فعالیتها بهطور داوطلبانه و بدون دریافت هیچگونه مزایا و حقوق انجام میشود و هدف فقط رضای خداوند و خدمت به مردم است.

بلاغ؛ آیا در حال حاضر برنامههای خاصی برای ترویج فرهنگ رضوی در سطح جامعه دارید؟
فیلی؛ بله، یکی از اهداف بزرگ ما ایجاد پایگاههای فرهنگی پایدار در مدارس، مساجد و محلات است. ما در حال برنامهریزی برای آموزش نوجوانان و جوانان بهویژه در موضوعات فرهنگی و دینی هستیم تا فرهنگ سیره امام رضا (ع) و مفاهیم مرتبط با ایشان را در میان نسلهای جدید ترویج دهیم. من معتقد هستم که فرهنگ رضوی میتواند پاسخی برای بسیاری از مشکلات اجتماعی امروز باشد و این میتواند باعث نزدیکی دلها و کاهش فاصلهها در جامعه شود.
بلاغ؛ در نهایت، برای کسانی که قصد دارند به جمع خادمان حضرت امام رضا (ع) بپیوندند، چه پیامی دارید؟
فیلی؛ به تمام کسانی که علاقهمند به خدمت به حضرت امام رضا (ع) هستند، میگویم که خادمی حضرت رضا (ع) یک افتخار بزرگ است، اما در عین حال مسئولیت زیادی هم دارد. خدمت به امام رضا (ع) نه تنها در حرم، بلکه در هر گوشهای از این کشور و در هر موقعیتی که باشید، باید با قلبی پاک و نیتی خالص باشد. هر کسی که بخواهد در این مسیر گام بردارد، باید آمادگی پذیرش مسئولیتهای سنگینی را داشته باشد، چون خادمی حضرت رضا (ع) به معنای خدمت به مردم و خدمت به خداوند است.
به گزارش بلاغ؛ و اینگونه، خادمان رضوی در رامسر با دلهایی لبریز از ایمان و قدمهایی استوار، نشان میدهند که خدمت به زائران امام رضا (ع) نه محدود به صحن و سرای حرم، که در هر گوشهای از این سرزمین، ممکن و مقدس است. در این مسیر نورانی، عشق، زبان مشترک همه است؛ عشقی که دلها را به حریم رضوی پیوند میزند و هر نذر کوچک را به چراغی برای هدایت بدل میسازد. دهه کرامت میگذرد، اما عطر این خدمت بیمنت، تا همیشه در دلها باقی خواهد ماند.

مهر امام رضا (ع) فقط در طلاکاریهای گنبد خلاصه نمیشود؛ این مهر، در دلهای مردم جاریست، در نذرهای ساده، در اشکهای شفای مادران، و در لبخند کودکانی که با عنایت او دوباره زندگی را یافتهاند. مردم مازندران، نه فقط خادمان راه، که راویان کرامتاند؛ آنها که شفای خود و عزیزانشان را از پنجره فولاد دیدهاند و حالا چراغ دلشان با یاد امام روشنتر از همیشه میسوزد. این عشق، این مهر، میراثی است که از دل شفاها میجوشد و نسل به نسل در جان این دیار سبز، ماندگار میماند.
گفتگو: محمدعلی جوربنیان
انتهای خبر/