به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ» محمد فاطمی| پس از انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما همچون همه کشورهای دارای انتخابات، فرد منتخب، که از او بهعنوان رئیسجمهور یاد میشود، حق و اختیار دارد تا برای اجرای وظائف و مسئولیتهای خود، همکاران و اعضا خانواده دولت و نظام مدیریت کشور را مطابق معیارهای ارزشی کشور برگزیند و جابجاییها و تغییرات کاملاً طبیعی و منطقی است تا فرد منتخب بتواند در قبال وظائف و تکالیف خود به مردم و نهادهای نظارتی کشور پاسخگو باشد.
در کشاکش و بوران انتصابات، آنچه که باید مورد دقت و رعایت قرار گیرد را با هم مرور میکنیم:
۱ – همانگونه که عنوان «رئیسجمهور» حکایت میکند، فرد منتخب، رئیس جمهور مردم است که پس از انتخابات باید شرائط جمهور مردم را مدنظر قرار بدهد و با گزینشهای خود، از وحدت ملی صیانت بعمل آورد.
طبیعی است که فرد منتخب ممکن است کاندیدای جریان خاص باشد، اما بهمحض انتخاب، او رئیسجمهور همه ملت ایران است و حمایت از او و دولتش وطیفه آماد ملت حتی آنانی که به او رای هم ندادهاند.
۲ – انتصابهای مستقیم از سوی رئیسجمهور و یا غیرمستقیم، که از سوی منتصبین رئیسجمهور انجام میشود، از بالاترین سطح ملی تا استانی و شهرستانی باید ناظر بر اصول و شاخصههای انقلاب اسلامی و شایستگیهای فنی و کارآمدی انجام شود تا بتواند ضمن اعتلای کشور در حوزههای تخصصی، ارتقاء اخلاق و معنویت را در ایران اسلامی بوجود آورد.
۳- معمولاً همه روسای جمهور کشورمان برای انجام وظائف خود، اتحاد و تقویت مودت ملی را در دستور کار خود ذکر میکردند که آقای دکتر پزشکیان نیز با طرح «وفاق ملی»، براساس این شعار سعی دارد تا همه در کنار هم با کنار گذاردن اختلافات به حل مشکلات مردم بپردازند.
۴- برای تحقق شعار وفاق ملی آقای رئیسجمهور، که رفع کدورتها و بهقول ایشان، کنارگذاردن دعواها باید رخ دهد، انتصابها هم باید در همین راستا و با سنجه شایسته سالاری صورت بپذیرد. بهطور منطقی، ارزیابی شعار آقای رئیسجمهور در گرو نوع انتصابهای ایشان است. وقتی اکثر قریب به اتفاق انتصابها از یک جریان سیاسی با رویکرد نگاه به بیرون و غرب انجام بپذیرد، دیگر نمیتوان انتظار چندانی برای تحقق وفاق ملی داشت.
۵- در مازندران نیز تغییرات از انتصاب آقای استاندار شروع شد تا مردم این استان شاهد تحولاتی در عرصههای مختلف این استان غنی فقیر باشند. انتخاب رئیس ستاد انتخابات اقای پزشکیان به عالیترین مدیریت مازندران، درست یا غلط، قابل احترام است چراکه رئیس دولت مسئول پاسخگویی به مطالبات کشور بویژه مردم است و حتماً این نوع از انتصابها را در راستای افزایش توان اجرایی کشور و استان مازندران میداند. هرچند با استفاده از تجارب قبلی میتوان نتیجه این انتصابها را پیشبینی کرد، اما قاعده حرمت نگه داشتن ایجاب میکند که ضمن زنهار، برای موفقیت آقای رئیسجمهور و منتصبین ایشان همکاری لازم بعمل آید و از هیچ کوششی دریغ نشود.
۶- استاندار مازندران نیز در کوتاهترین زمان ممکن سعی دارد تا با اتمام انتصابها ابتدا در سطح فرمانداران، مدیران کل و…، گامهای عملی برای تحول استان را بردارد. در اصل تغییرات نیز جای هیچ بحثی نیست و باید به آقای دکتر یونسی حق داد تا متناسب با انتظارات خود برای تحول مازندران، از همکارانی توانا و همراه استفاده کند که بدون تردید، انتظار از ایشان شایسته گزینی است.
صرفنظر از تمرکز صلاحیتی بر منتخبان آقای یونسی برای فرمانداریها و معاونان و مدیران ستاد استانداری، این پرسش مطرح میشود که آیا هیچ یک از فرمانداران و…، دولت شهید آیتالله رئیسی، که بعضاً از دولت قبلی ایشان و طیف آقای دکتر پزشکیان هستند، شایستهای یافت نمیشد، که ابقا شود و برای مردم مازندران تغییرات اتوبوسی تداعی نشود؟
۷- اگر در شعارها اعلام شد که شایستگی منوط به نسبت با جریانهای خاص سیاسی نیست، باید روشن شود چرا منتخبان مسئولیتها از یک جریان خاص انتخاب شده و آیا با محرومسازی شایستگان از جریانهای وفادار به انقلاب اسلامی در انتصابها، آن وفاق در شعارها حاصل خواهد شد؟
۸- اگر کشور و از جمله مازندران برای برداشتن گامهای تحولی نیازمند بهرهجویی از همه ظرفیتهای خود است، غیبت شایستگانی که در خارج از طیف دولت قرار دارند، کشور و مازندران را به آن رشد مطلوب خواهد رساند؛ آن جایگاهی را که مقام معظم رهبری با استفاده از همه توش و توان کشور از مسئولان انتظار دارند و همواره نیز بر آن تاکید میفرمایند، آیا محقق خواهد شد؟
از سوی دیگر، مردم بویژه نخبگان و ناظران که شاهد این اتفاقات انتصاباتی هستند، آیا اعتمادشان به دولتمردان کنونی کاهش نمییابد؟ امید آنکه همه مدیران ارشد بویژه استاندار محترم و کوشای مازندران به امر مهم انتصابها توجه جدی کنند تا منتصبانشان نیز بر این راهبرد عامل و راعی باشند.
۱۰- افکار عمومی، بهعنوان قضاوتکننده اصلی کشور، بهترین محکمه برای ارزیابی و نمرهدهی به مسئولان است و در این میان، از مدیران ارشد کشور و استان، ارزیابیهای دقیقتری بعمل میآورند؛ آنهم بدین دلیل که آنها خود عوامل اصلی انتصابها هستند.
طبیعی است که وقتی امروز آقای استاندار بهسرعت در اتوبان یکطرفه انتصابها، هر روز افرادی را با صدور احکامی به مسئولیتهایی میگمارد، در فرداها، باید پاسخگوی عملکرد این افراد نیز باشد و چه بسا اگر به انتصابهای موفق و شایستهای دست مییابید، در روز حساب و کتاب، مردم و صاحبان اصلی این کشور و انقلاب، گلخندههای بیشتری بر چهره خود مینشاندند.
انتهای خبر/