قلیان‌سرا، مکانی دنج برای قرار و مدارهای مجازی

چاپ

به گزارش نیمه پر  به نقل از شبکه اطلاع رسانی زنان مازندران «حورا»، در حال حاضر مصرف قلیان در جامعه ما بسیار شایع است و به‌طور ویژه در میان جوانان به تفریح ثابتی تبدیل شده‌ است.

پای ثابت سفره‌خانه

این تعبیر در حالی است که این روزها قلیان‌سراها تحت نام توجیه‌پذیر اما غلط «سفره‌خانه سنتی» در شهرهای مختلف کشور توسعه پیدا کرده‌اند.

سفره‌‌ای که شاید با قرار و مدار در شبکه‌های مجازی پهن شود و دود و دم، پای ثابت بساط آن است.

وقتی پای صحبت دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان می‌نشینیم، خلاءهای موجود در اوقات فراغت آنها به وضوح دیده می‌شود، خلاءهایی که با لمس انگشت بر صفحه تلفن همراه پر می‌شود و جایش باچیزی عوض شدنی نیست!

فراگیر شدن استفاده نادرست و بدون کنترل از نسل دوم شبکه‌های اجتماعی از جمله «وایبر»، «واتس‌آپ»، «تانگو»، «لاین» و دیگر شبکه ‌های مجازی در میان یکایک افراد جامعه که تشکل دهنده خانواده‌های ایرانی هستند علاوه بر اینکه خطراتی را متوجه جامعه می‌کند، آسیب‌های فراوانی به بنیان و نهاد خانواده‌های ایرانی وارد کرد.

شکی نیست که فقر فرهنگی سواد رسانه‌ای و ارتباط ضعیف والدین و فرزندان و صد البته کمبود عاطفه، موجب شد تا زخمی عمیق در این نسل به‌وجود آید و جوان امروز به سمت خواسته‌های نفسانی پیش برود.

در این میان گعده‌های فریبنده دوستانه، ارتباط نامناسب با نامحرم و خلاء عاطفه نخستین جرقه‌های اتصال و قرار و مدارشان را در قلیانسرا فراهم می‌آورد.

افزایش مصرف قلیان در میان جوانان نگرانی‌های زیادی به‌ وجود آورده است و برخی جوانان به‌ عنوان مشتریان ثابت قهوه‌خانه و سفره‌خانه‌های سنتی حضور دارند.

ایران؛ کانون توسعه دخانیات!

در گذشته به‌ ازای هر ۹ مرد یک زن سیگاری بود اما در حال حاضر به‌ ازای هر ۶ مرد یک زن دخانیات مصرف می‌کند و به گفته کارشناسان امر، از هر چهار نوجوانی که دخانیات را تجربه می‌کنند، سه نفر حتماً مصرف کننده می‌شود.

بنا بر آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت در رابطه با مصرف دخانیات، ‌طوری‌که قلیان در مدیترانه شرقی پخش بازار دخانی را اشغال کرد، کشورهای مصر، پاکستان و ایران طی ۴۰ سال آینده، کانون توسعه دخانیات قلمداد می‌شوند.

گزارش‌های مرکز سلامت محیط و کار در سال ۸۸ و بررسی‌های انجام‌ شده نیز، آخرین وضعیت گرایش و مصرف متوسط روزانه قلیان در کشور را ۲٫۴ درصد اعلام کرد که این آمار در مردان ۲٫۹ درصد و در زنان دو درصد بود، در حالی‌ که در بررسی انجام شده در سال ۹۰، متوسط مصرف قلیان ۳٫۵ درصد شده که این آمار در بین مردان ۴٫۷ درصد و در زنان ۲٫۳ درصد شد.

امروزه در ایران قلیان، شایع‌ترین محصول دخانی در بین نوجوانان ایرانی محسوب می‌شود و طبق آمارها، ۹۰ درصد کسانی که مصرف ‌کننده دخانیات هستند، از کمتر از ۱۸ سالگی و ۹۹ درصد از کمتر از ۲۶ سالگی شروع به مصرف کردند.

لزوم انقلاب فرهنگی در راستای کاهش اعتیاد

طبق مستندات ارائه شده از سوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جلسه کارگروه تخصصی کنترل و مبارزه با دخانیات استان، مقرر شد تا اطلاعیه هشدار بهداشتی برای مصرف‌کنندگان و عرضه‌کنندگان قلیان تهیه و برای تمامی قهوه‌خانه‌داران، سفره‌خانه‌ها ارسال و نیز بنری با محتوای محافظت در مقابل استنشاق تحمیلی دود دخانیات از جمله سیگار و قلیان در اماکن عمومی مازندران نصب شود.

همچنین برخورد جدی با اماکن غیرمجاز و فاقد پروانه کسب اعم از درون‌شهری و بین راهی، به‌منظور جلوگیری از فعالیت آنها در اسرع وقت، از دیگر مصوبات جلسه کنترل و مبارزه با دخانیات استان بود.

حال سوال اینجاست که آیا این تمهیدات کافی است؟ در حالی‌که مصرف قلیان در میان بانوان نیز مشاهده می‌شود.

آیا مسئولان امر علاوه بر تمهیدات کوتاه مدت، نباید برای آموزه‌های دینی، آموزش سواد رسانه‌ای و نیز خطر تهدید سلامت نوجوانان پیش از باز شدن پای آنها به قلیان‌سرا کاری بکنند؟

در این برهه، لزوم انقلاب فرهنگی در راستای کاهش اعتیاد، تلاش مسئولان را می‌طلبد و همت مردم را، ضدفرهنگ موضوعی است که غرب بدان رسید و آن را در سرفصل فعالیت‌های ضد فرهنگ خود علیه کشورهای مسلمان قرار داد.

گزارش از حدیثه گلی‌نیک