زیر ساخت های ارتباطی و مخابراتی رامسر وضعیت مطلوبی ندارند+ تصاویر

چاپ

به گزارش نیمه پر، سرعت توسعه و پیشرفت تکنولوژی و فناوری های نوین در جهان روز به روز در حال گسترش است و اگر اندک نگاهی به این فناوری های داشته باشیم متوجه خواهیم شد اغلب این فناوری ها با استفاده از سیستم های ارتباطی کار می کنند.

یقیناً با وجود چنین ابزار و تکنولوژی های نوینی که در بازار و جامعه مورد استفاده قرار می گیردند برخورداری از سیستم‌های ارتباطی و مخابره ای از جمله تلفن، اینترنت، تلفن همراه و اینترنت تلفن همراه نقش بسزایی و بسیار پر اهمیتی را در این بین دارا خواهد بود.

بر همین اساس توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی به‌عنوان یکی از مهمترین نیازهای هر جامعه و شهری محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر با توجه به وجود و استفاده انبوه از فناوری های نوین گام‌های بسیار مهمی در راستای توسعه زیرساخت‌های مخابراتی در نقاط مختلف کشور برداشته شده و طرح‌های مختلفی از سوی وزارت ارتباطات و فناروی اطلاعات اجرا شده است که تا بدین جا با توجه به سرعت روز افزون رشد تکنولوژی هنوز شهرها و روستاهای کشور از زیر ساخت ضعیفی در بخش مخابرات رنج می برند.

در شهرستان رامسر نیز با توجه به اینکه اقدامات خوبی برای ایجاد یک زیر ساخت مخابراتی مناسب به منظور ارائه خدمات ارتباطی و اینرنتی انجام گرفته است اما متاسفانه حجم بالای عقب ماندگی ها در این بخش و مشکلات وجود داشته در این زمینه باعث ایجاد نارضایتی‌هایی بسیاری در بین مردم شهر و روستاهای شهرستان شده و مردم و شهروندان در فضای حقیقی و مجازی با درج نظرات و مطالب خود خواستار رسیدگی جدی به این وضعیت و بهبود شرایط موجود هستند.

در همین زمینه بر آن شدیم تا با دو عضو شورای روستاهای طالش محله فتوک و گانگسر یکی از غرب رامسر و دیگری از شرق شهرستان گفتگویی داشته باشیم.

رسول شاهمنصوریان عضو شورای روستای شاهمنصور محله ضمن ابراز خرسندی از پیگیری خبرنگار ما در این زمینه گفت: چند روزی است که در شبکه های اجتماعی از وضعیت نامطلوب خدمات مخابراتی در روستای خود گلایه می کنم اما متاسفانه اقدامی که صورت نمی گیرد هیچ برخی ها در صفحه شخصی و خصوصی بنده می آیند و تقاضای تعامل و سکوت را دارند.

وی افزود: مشکلات مخابراتی و ارتباطی در روستاها وضعیت مطلوب و مناسبی ندارند و اینطور احساس می شود که متاسفانه اداره مخابرات از نیازهای مردم سوء استفاده می کند.

وی اظهار داشت: در روستای خودم نیز در مدیریت قبل اداره مخابرات شهرستان رامسر از طرف مخابرات با دهیاری و شورای روستا قرار داد تنظیم شد که با حفر و ایجاد بستر فیبر نوری در دستگاه کافو خیابان ها و کوچه ها کنده کاری شود اما بعد از اینکه این کار انجام شد خرابی های زیر ساختی جاده و راه های ارتباطی مختل شد و مجبور شدیم که هزینه بسیاری را کنیم تا راه ها و کوچه ها وضعیت مناسبی را پیدا کند.

شاهمنصوریان در ادامه بیان کرد: اینکه اقدام خوبی انجام شود اما از طرفی مجدداً منابع مردمی خالی شود و هیچ مسئولیتی را اداره مذکور برای تسهیل راه های ارتباطی حفر شده بر گردن نگیرد باز هم باعث می شود مردم در جای دیگر در زمینه های خدماتی زیان ببینند چون صرف هزینه های ترمیم کار از حساب دهیاری روستا صرف می شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در روستای شاهمنصور محله برخی خانوارها هستند که اگر چه خط تلفن ثابت دارند اما به خاطر اینکه فاصله تیر سیم کشی تلفن ثابت استاندارد نبوده و سیم های تلفن ارتفاع پایینی را داشتند به سرقت رفته و این خانوارها بدون اینکه تلفنی داشته باشند هزینه آبنومان دارا بودن خط تلفن ثابت برایشان حساب می شود.

وی با اشاره به اینکه از اقدامات خوب مسئولین امر برای تهیه بستری مناسب برای اتصال و استفاده از اینترنت پر سرعت تقدیر و تشکر می کنیم، افزود: تقاضایمان این است که بررسی و نظارت بیشتری بر خط های تلفن و پست های ارتباطی به ویژه در روستاها انجام شود تا هر زمان بارانی در شهر و روستا شروع به باریدن می گیرد شاهد قطعی خط های تلفن نباشیم.

در گفتگوی بعدی سراغ یکی از اعضای شورای روستای گانگسر منطقه میرزاکوچک خان رفتیم و از وضعیت زیرساختی مخابرات و ارائه خدمات ارتباطی در این روستا سوال کردیم.

رحمان فرهمند در این گفتگوی کوتاه اظهار کرد:  چند ماهی بود که قسمت پایین محل روستا مشکلات قعطی تلفن و پارگی سیم را داشتیم که با پیگیری های مکرر دهیار محترم قسمتی از مسیر تعویض شد.

وی افزود: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در روستایمان وجود دارد قطعی اینترنت است که تقاضا می کنیم این مشکلات هر چه سریعتر رفع شوند تا جوانان و مردم بتوانند استفاده مناسبی از اینترنت و خدمات این چنینی داشته باشند.

وی با بیان اینکه تعداد پست های خط تلفن در روستا کم است تصریح کرد: مورادی را داریم که در کوچه ها قبلا منزل مسکونی کمتری بود اما امروز ساختمان های بیشتری ساخته شده است که هنوز خدمات چند سال قبل را دارد، که همین ضعف ها باهث شده تا چند ساختمان به علت نداشتن پست مخابراتی فاقد تلفن باشند.

فرهمند در پایان ضمن درخواست پیگیرهای بیشتر خبری در این زمینه ها گفت: قطعاً تهیه گزارشات و خبرهای این چنینی بی اثر نخواهد بود و موجب رفع بسیاری از مشکلات در روستاها و شهر می شود.

همچنین در این ارتباط  طبق بررسی های انجام شده باید گفته شود که تغییراتی خوبی در مدت اخیر در زمینه ایجاد زیرساخت های مناسب مخابراتی و ارتباطی در زمینه خدمات اینترنتی انجام شده است.

آنچه که برخی از مسئولان نمایندگی شرکت های ارائه دهنده اینترنت در گفتگو با خبرنگار ما اظهار نظر کردند این بود که ریاست جدید اداره مخابرات رامسر نسب به قبل بهتر عمل کرده است و تا به امروز تغییراتی چشم گیری در برخی مناطق شهرستان رامسر برای ارائه مناسب اینترنت داشته است.

اما متاسفانه بدلیل حجم بسیار بالای خرابی ها در شهر رامسر و فرسودگی بسیار بالای خطوط ارتباطی، رفع مشکل با زمان بسیار بالایی انجام می شود.

روند تغییرات و اقدامات زیر ساختی در روستاها برای خدمات اینترنتی روند خوبی ارزبابی می شود اما با وجود خطوط فرسوده و نامنظم پست های تلفن همچنان مشکلات زیادی برای کاربران وجود دارد تا بتوانند از یک خدمات خوب ایترنتی در منزل خود استفاده کنند.

البته باید این نکته نیز بیان شود که با وجود اینکه برخی روستاها و حتی نقاط شهری در چند ماه اخیر وضعیت خدمات ارائه اینترنتشان تا حدودی مناسب شده است اما برخی از مناطق شهری و روستایی در شهرستان رامسر هستند که فاقد زیر ساخت مطمئن و کارآمدی برای استفاده از اینترنت هستند و برخی شرکت های خصوصی هم به همین دلایل نمی توانند مشترها و متقاضیان خود را سرویس دهی کنند.

برخی از شهروندان نیز هم در همین زمینه انتقاداتی را به اداره مخابرات دارند چرا اداره مخابرات روند ارائه خدمات اینترنت را برای همه شرکت ها تسهیل نمی کند تا کاربران بتوانند با انتخاب خودشان شرکت ارائه دهنده اینترنت در شهرستان را برای خودشان انتخاب کنند.

این کار باعث شده است که برخی شهروندان و کاربران به اجبار و ناچاراً از سرویس اینترنتی مخابرات استفاده کنند که برخی اوقات پشتیبانی مناسبی را هم در زمینه خدمات اینترنتی در منازل مشتریان خود نداشته باشد و این امور موجب نارضایتی مخاطبان و شهروندان می شود.

در این گزارش سعی کردیم تا با ابوالقاسم مقیمیان رئیس اداره مخابرات رامسر در زمینه وضعیت زیر ساخت های خدمات ارتباطی و اینترنتی شهرستان نیز گفتگویی تلفنی داشته باشیم تا حرف ها و ناگفته های وی از تخصیص اعتبارات استانی و کشوری و موارد دیگر را بر حسب وظیفه رسانه ای و اخلاقی درج کنیم که اظهار کردند: تمایلی به گفتگوی تلفنی ندارم و این طور موراد و چنین گفتکوهایی را باید اداره کل هماهنگ کنم و اگر ضرورتی بود هماهنگ می کنم تا حضوری گفتگویی داشته باشیم.

 در هر حال سایت خبری نیمه پر آمادگی و استقبال خود را برای گفتگوی خبری با رئیس اداره مخابرات رامسر اعلام می کند.

اما آنچه که در پایان این گزارش باید گفته شود این است که بررسی های خبری و گفتگوهایی که انجام گرفت اگرچه تغییرات و ایجاد برخی زیرساخت ها مورد تقدیر است اما باید گفته شود که زیر ساخت موجود هنوز مطلوب و مناسب شهری که روزی پایلوتی برای ایجاد شهر گردشگری الکترونیک مطرح بوده نیست و همچنان که در ایام و فصولی که گردشگران با حجم زیاد وارد شهرستان رامسر می شوند دچار مشکلات و عدم سرویس دهی مناسب هستیم، که می طلبد مسئولان ارشد شهرستانی همچون فرماندار، بخشدار، رئیس اداره مخابرات، شوراهای شهر و روستا در این زمینه فکری بیاندیشند و بستری امن و مناسب را در زمینه زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی پایه ریزی بکنند تا آیندگان در عصر تکنولوژی از ایجاد چنین بسترهایی تقدیر و تمجید کنند.

در زیر عکس هایی هم که برخی شهروندان از طریق شبکه های اجتماعی ارسال کردند مشاهده می کنید:

photo_2016-01-24_00-16-35 photo_2016-01-24_00-16-38 photo_2016-01-24_00-16-44 photo_2016-01-24_00-16-49 photo_2016-01-24_00-16-52