پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 8232
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۷ آبان, ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > سیاسی
  •   

    زاکانی:

    برجام موضوع ملی است و نباید به آن سیاسی و انتخاباتی نگاه کرد

    رئیس کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی گفت: برجام موضوع ملی است و نباید به آن سیاسی و انتخاباتی نگاه کرد.

    به گزارش نیمه پر، علیرضا زاکانی امشب در همایش تبیین نامه مقام معظم رهبری پیرامون پذیرش برجام اظهار کرد: در برجام باید خواسته‌های کشور ما و آمریکا اجابت می‌شد که این امکان با اهداف مختلف این دو کشور غیرممکن بود.

    وی اضافه کرد: همه کسانی که منتقد و چه کسانی که تاییدکننده برجام هستند باید به دولت کمک کنند تا برجام با توجه به فصل الخطاب مقام معظم رهبری، اجرا شود و دست از تعبیرها و توجیهات شخصی بردارند.

    رئیس کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت باید دست به دست هم دهند و این کار را مبتنی بر شروط در جهت اجرا پیگیری کنند و در مسیر اجرا هم نظارت منصفانه داشته باشند.

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برجام موضوع ملی است و نباید به آن سیاسی و انتخاباتی نگاه کرد اضافه کرد: ما مکمل دولت هستیم و دولت و مجلس یکی است  و در زمینه اجرای برجام آنچنان که مورد تائید مقام معظم رهبری است گام برمی‌داریم.

    زاکانی با بیان اینکه آمریکا برای رسیدن به اهدافش دست به هر اقدامی می‌زند و مرتب در انجام تعهدات خود بهانه می‌آورد، به وجود دو نگاه در کشور اشاره کرد و گفت: نگاه اول بر پایه استقلال نظام جمهوری اسلامی و بر پایه قرآن و فرمایش معصومان است و بر این اساس در کشور نگاه اجتهادی وجود دارد و نگاه دوم بر پایه رفع مشکلات از طریق ارتباط همه جانبه با غرب و آمریکا است و امتحان این دیدگاه در گذشته با شکست شدید مواجه شد.

    *ما با آمریکا سر سازش نداریم!

    وی پیرامون برجام چنین سخن گفت: در این مذاکرات ایران و آمریکا دو طرف ماجرا بودند که می‌خواستند هر کدام نقطه نظراتشان تامین شود با این تفاوت که خاستگاه آمریکا به دست گرفتن اداره جهان و ایران اسلامی دنبال زمینه ظهور امام زمان(عج) و حمایت از مستضعفان جهان است.

    رئیس کمیسیون برجام تصریح کرد: نگاه جهانی ما بر پایه آزادی‌بخشی و آزادگی جهان و همچنین حمایت از مستضعفان است.

    زاکانی اضافه کرد: آمریکا هر آن چیزی را که در مسیر چپاول و استثمارش باشد بر نمی‌تابد و از هر زبانی هم از زور گرفته تا شیطنت و نفوذ و فعال کردن ظرفیت‌هایی که بتواند از آن طریق به اهدافش برسد، استفاده می‌کند.

    وی در ادامه افزود: ایران اسلامی همواره قرار داشت که به‌دنبال تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور است و تلاش در راستای این مهم را رسالت بزرگ خود می‌داند.

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما هم در ایران به‌دنبال آزادی هستیم، اما آزادی که همراه با منطق، فرهنگ درست، پیروی از اسلام عزیز و پیام آزادی بخش آن برای همه مستضعفین جهان باشد.

    زاکانی خاطرنشان کرد: ما با آمریکا سر آشتی نداریم و به فضل الهی این افق روشن و وعده‌ای الهی برای اضمحلال آمریکا و استمرار ایران اسلامی است.

    وی با تاکید بر اینکه آمریکا برای همه کشورها حتی اروپایی‌ها یک کشور مزاحم به شمار می‌آید گفت: ما یک هویت هستیم و آمریکا هویتی دیگر، آنها به شدت بدقول و بدعهد هستند و خلف وعده‌های خود را در بیانیه‌های ژنو، لوزان، وین و حتی پیشتر نیز در پیمان‌های الجزایر و… نشان داده‌اند.

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران اسلامی پنج ویژگی ممتاز و منحصر به‌فرد دارد، افزود: در کانون حق قرار گرفتن ایران با حمایت الهی و عنایت ائمه اطهار و امام و شهدا نخستین این ویژگی‌هاست که به برکت نظام عادل، رهبر فرزانه و مردم همیشه در صحنه محقق شده است.

    زاکانی اضافه کرد: ویژگی دوم منطق درست اسلامی و نگاه اجتهادی امام و رهبری بوده و ویژگی سوم دست غیبی، هدایتگر و رهنمود کننده به سمت پیروزی‌هاست که این دست غیبی را مدیون عنایت خاص امام زمان(عج) هستیم و در طول این عنایت، امام خمینی(ره) که بعد از معصومین بی‌بدیل بوده و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری هستند.

    رئیس کمیسیون برجام ادامه داد: ویژگی چهارم خود مردم شریف ایران اسلامی و ویژگی پنجم نیز تجربه صدر اسلام و انقلاب اسلامی و سرمایه‌های موجود در کشور است.

    وی در ادامه بار دیگر با اشاره به مسئله برجام خاطرنشان کرد: اگرچه در روز تصویب برجام فشار بر روی نماینده‌های ملت بسیار بالا بود و برخی از اعضاء تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور قصد فرافکنی در نقاط ضعیف برجام را داشتند که سبب عصبانیت برخی از نمایندگان مجلس شد.

    زاکانی اضافه کرد: البته برخوردهای تند و ایجاد تنش به هیچ عنوان جای توجیه ندارد و باید حساسیت‌ها بر روی منافع ملی در کمال آرامش بیان شود.

    رئیس کمیسیون برجام عنوان کرد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور با یک تلاش خستگی‌ناپذیر تمام تلاش خود را در راستای حفظ منافع ملی انجام داده اما برخی از نکات برجام دارای ضعف و یا ابهام است که این وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که با بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود مانع از هدر رفتن زحمت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این امر شود.

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته اگر نقدی صورت می‌گیرد نباید بر پایه تخریب در جهت رقیب‌تراشی انتخاباتی باشد و باید با وجود توقع مقام معظم رهبری از مسئولان نظام در جهت حفظ منافع ملی، نقدها و بیان نظرات انجام شود.

    وی به عدم اعتماد مسئولان نظام به سوابق گذشته آمریکا اشاره کرد و گفت: از ۵۰ ایالت آمریکا ۱۵ ایالت حاضر به رفع تحریم‌های ایران نیستند حال آنکه شخص رئیس جمهور این کشور دستور به این امر برای لغو تحریم‌های کشورمان داده است.

    زاکانی در پایان افزود: همچنین شش قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت لغو مشروط می‌شود و اگر آن‌ها در مسئله‌ای دبه کنند آن تحریم‌ها به شکل نخست خود بازمی‌گردد.

    منبع: دانا