پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 7583
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۹ شهریور, ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > صرفاً جهت اطلاع
  •   

    اینجا پایانه مرزی میلک در دارالولایه سیستان است نه منطقه جنگی!

    چرایی تعدد بادیگاردهای آقای معاون در سفر به سیستان

    حلقه امنیتی تیم محافظ اسحاق جهانگیری،معاون اول رئیس جمهور و ژست های خاص این حلقه با لباسهای متحد الشکل از سوژه های سفر ۴ ساعته وی به سیستان بود.

    به گزارش نیمه پر به نقل از ندای هیرمند، بازدید جهانگیری از منطقه سیستان در حالی انجام شد که وی در میان تدابیر شدید امنیتی در پایانه مرزی خالی از خودروهای ترانزیتی و مردم به مدت ده دقیقه از این مکان بازدید کرد .

    هرچند انتظار می رفت مسئولان استانی ودر تدبیری واقع بینانه برمبنای ادعاهای دولت تدبیر وامید مسیرتردد اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به پایانه مرزی میلک را از شهرستان هیرمند که امروز به جهت شدت طوفان وغلظت شدید گردو غبار در سخت ترین شرایط قرار داشت انتخاب می کردند تا وی و همراهنش بیشتر در جریان مشکلات زیست محیطی مردم منطقه قرار بگیرند .

    هر چند به دنبال رها سازی آب در هامون به منظور سرپوش نهادن به کم کاری مسئولان محلی دیگر اقدامات نیز از همین دست انجام شد، خالی بودن پایانه مرزی میلک از خودروهای ترانزیت که شاید هر یک بیش از ۱۰ روز را در صفوف به هم پیوسته برای تردد از مرز انتظار می کشند گواه دیگری بر ادعاهای خدمت مسئولین در سیستان را به نمایش گذاشت .

    در همین حال حلقه امنیتی تیم محافظ اسحاق جهانگیری،معاون اول رئیس جمهور و ژست های خاص این حلقه با لباسهای متحد الشکل نیز از دیگر سوژه های این سفر ۴ ساعته به سیستان بود.

    اما در این میان برخی از مردم مدعی بودندبا ایجاد این حلقه امنیتی محافظان جهانگیری، چهره ای خشن از سیستان را به سایر نقاط کشور بعنوان یک منطقه نا امن معرفی می شود .

    انتظار می رفت در این سفر که بیشتر به یک سفر سیاحتی تفریحی شباهت داشت ، به منظور بررسی مشکلات خاص مردم و منطقه سیستان که سالهاست با صبر وبردباری و انواع درد ورنج ناشی ازبحران خشکسالی ، شرایط بد آب وهوایی ، پدیده ریزگردها و بیکاری ، وقت بیشتری از سوی این مقام مسئول به این منطقه اختصاص داده می شد.تا صرف نظر از گزارشات غیر واقعی مسئولین شخصا مشکلات را از نزدیک بررسی و نتیجه این سفر به وعدهای سر خرمن ختم نمی شد .

    وعده های خانم ابتکار / دولت با جدیت برای تالاب هامون تلاش می کند

    این سومین دور سفر خانم ابتکار به سیستان در دولت تدبیر وامید است که در سفرهای پیشین نیز هر بار با وعده هایی در جهت احیای تالاب هامون مردم منطقه را دلخوش کرد اما شرایط روز بروز سخت تر از گذشته در جریان است . واینکه خانم ابتکار این بار چه تدبیری را برای احیایی تالاب هامون که قریب به ۱۸ سال است نفسهایش به شماره افتاده است را بکار خواهد گرفت .

    هر چند بدون همکاری دولت همسایه و بهره مندی از دیپلماسی قوی در احقاق حق آبه هامون بر اساس معادلات بین المللی و تداوم مستمر آب ورودی به این دریاچه احیا تالاب هامون میسر نخواهد شد وتنها بصورت مقطعی چند صباحی سیلاب های فصلی بخشهای از هامون را مر‌طوب خواهد کرد .

    سکوت رسانه های حامی دولت در بازتاب اخبار سفر جهانگیری

    هر چند برابر پیش بینی ها و آنجه ازسوی حامیان دولت در این چند روزه با پیشنهادات گوناگون از سوی به اصطلاح کارشناسان نو ظهور در صدر اخبار قرارداشت وانتظار می رفت این سفرجهانگیری در سطح وسیعتری در حوزه سیستان انجام شود اما برخلاف انتظار عدم دعوت از بسیاری خبرنگاران ورسانه های به اصطلاح منتقد دولت ازحاشیه های جالب توجه این سفر بود .

    با این حال هرچند این سفر بیشتر به یک گشت وگذار سیاحتی ، تفریحی شباهت داشت که در راستای بجا آوردن دستور مقام عظمای ولایت ، انجام شد اما امید است خواسته های بحق مردم در احیای تالاب هامون تثبیت گردو غبار ، ایجاد زمینه های اشتغال وطرح آبیاری به زمینهای کشاورزی از بایدها عبور کند ویه یک نقطه عمل وتاثیر گذار برسد زیرا سالهاست که تمامی مسئولین از این بایدها ( بابد تالاب هامون احیا شود ، باید حق آبه هامون پیگیری شود ، باید ریزگردها مهار شود ، باید برای اشتغال چاره ای اندیشیده شود )و هزاران باید دیگر که سالهاست میشنویم و با تحقق آن فاصله ای عظیم وجود دارد .

    و بر خلاف انتظار حضور چند ساعته ایشان در سیستان که به دستور مقام معظم رهبری انجام شد تنها به بازدید چند دقیقه از بازارچه مرزی ،بازدید از محل اجرای طرح آبیاری ۴۶هزارهکتاری زمینهای کشاورزی دشت سیستان نتیجه ای دیگر در پی نداشت و کلنگ زنی کارخانه لاستیک سازی در رامشار برای چندمین بار متوالی وعلیرغم قولهای مسئولین محلی مبنی برآغاز بکار این کارخانه ، به تعویق افتاد.

    سید باقر حسینی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص سفر اسحاق جهانگیری و برآورده شدن خواسته های مردم  اینگونه اظهار داشت :  تجارت در مرز  میتواند بازگشایی گره ای از کاره مردم سیستانی باشد که امروزه در خشکسالی مطلق به سر میبرد، در جلساتی که با معاون رئیس جمهور داشته ایم، وی خبر از اتمام مراحل پایانی پروژه منطقه آزاد سیستان داد.

    وی ادامه داد : مسئله انتقال آب با لوله به زمین های کشاورزی از دغدغه های همیشه سیستانیان بوده و است، که در جلسه ای که با معاون ریاست جمهوری داشتیم این موضوع را تحلیل و بررسی کرده ایم و قول هایی از جانب وی دریافت کردیم.

    ۳۶۲۵۶۰ ۳۶۲۵۶۳ image382460