پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ , Wednesday 17 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 7581
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۹ شهریور, ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    از جهانگیری هم آبی برای استان گرم نشد / وقتی کلید مشکلات استان در جلسه شورای اداری گم شد

    سیر صحبت های معاون اول رئیس جمهور پس از نصف روز دید و بازدید از استان خراسان جنوبی در شورای اداری گویای این بود که مشکلات کلیدی مردم استان خراسان جنوبی باید منتظر لغو تحریم ها باشد .

    به گزارش نیمه پر به نقل از خاورستان پس از اعلام سفر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در اواخر هفته گذشته مردم و رسانه ها کوشیدند برخی از مشکلات مهم و حیاتی استان را به گوش مسئولان برسانند تا سفر نیم روزه معاون اول رئیس جمهور فقط به افتتاح های تشریفاتی و بردیدن روبان های قرمز نگذرد بلکه مشکلات مردم را نه بر روی زمین بلکه بر روی کاغذ و تارنمای رسانه ها مشاهده کند .
    او که صبح به توصیه رهبر معظم انقلاب برای اولین بار به سیستان رفته بود پروژه ای را افتتاح نکرد بلکه فقط محرومیت و مشکلات را از نزدیک دید . گرچه توفان شن هم که این روزها میهمان سیستانی ها و بلکه نهبندانی ها و گاهی هم بیرجندی ها شده بود پذیرائی خوبی از آقای جهانگیری و خانم ابتکار و تیم همراهشان در سیستان کرد تا شاید بر کت و شلوار آقای معاون اول هم گرد و خاک سیستان بنشیند .
    اما از گفته ها و خبرها معلوم بود که سفر معاون اول به استان خراسان جنوبی بر خلاف سیستان بیش از آنکه به دیدن محرومیت ها و حال ناگوار صنعت و آب و راه و … بگذرد بیشتر به افتتاح های تشریفاتی خواهد گذشت . اما نگاه رسانه ها و مردم استان به مصوبات خروجی جلسه شورای اداری استان بود تا شاید از آن کلیدی برای حل مشکلات مردم قانع استان خراسان جنوبی پیدا گردد
    جهانگیری که دیروز از ساعت ۱۴ ظهر وارد استان شده بود پس از افتتاح تشریفاتی برخی از پروژه ها ساعت ۱۸ قدم به سالن جلسات شورای اداری استان گذاشت تا مردم همچنان منتظر مصوبات اجرائی این جلسه مهم برای استان باشند
    اما انتشار اخبار این جلسه مهم ، آب سردی بود بر عطش توقع مردم از دولتمردان دولت تدبیر و امید .
    شاید نیم نگاهی به سخنرانی معاون اول رئیس جمهور این مدعا را بیشتر به اثبات برساند .
    معاون اول رئیس جمهور به سبک وسیاق همه سخنرانی های دولتمردان از صدر تا ذیل  در تمامی جلسات سخنان خود را با مذاکرات هسته ای آغاز کرد . گرچه موقعیت هم مناسب بود که جواب برخی منتقدان هسته ای هم از تزیبون جلسه شورای اداری استان داده شود . هم چنین فرصت خوبی بود که گوش مسئولان سراپاگوش استان به تخریب دولت گذشته و عزم جدی مبارزه با فساد سیستمی در این دولت که اسطوره اش بابک زنجانی هم بود نوازش یابد . اما در خصوص اینکه جای مهدی هاشمی ها  و … در این فساد کجاست چیزی نگفت
    همچنین پای انتخابات هم به میان آمد و اینکه که باید مردم پای صندوق های رإی بیایند. گرچه گریزی هم به ورود هیئت های خارجی بسیار به ایران برای گفتگو و مذاکره و تجارت و اقتصاد هم برای معاون اول رئیس جمهور خالی از لطف نبود .
    گرچه دستور معاون اول رئیس جمهور هم برای کشورهای دنیا  برای حاضرین جذاب بود انجا که گفت : باید همه کشورهای دنیا با اقتصاد ایران تعامل کنند .
    پس از مدتی پای اقتصاد مقاومتی هم به میان آمد و نهایت امر این شد که کار اقتصاد مقاومتی که فقط کار دولت نیست بلکه باید در آن، آحاد مردم مشارکت کنند.
    پس از این سخنان کلی و فرمایشی معاون اول رئیس جمهور آن هم در جلسه شورای اداری استان خراسان جنوبی با این همه مشکلات حیاتی و مهم نوبت به مسائل داخلی و درون استانی رسید .
    برخورد اقای معاون اول با مشکل بحران آب استان محیرالعقول بود . ایشان این استان را در کنار استانهای مازندران و گلستان قرار داد و اینکه بحران آب مختص این استان نیست بلکه همه کشور از جمله مازندران هم دچار کم آبی است .
    راه کارهای  جهانگیری برای حل مشکل کم آبی استان در راه های ذیل خلاصه شد :
    ۱- کمبود آب، فقط مربوط به خراسان‌جنوبی نیست بلکه در استان‌های مازندران و گلستان نیز دچار کمبود آب هستیم و این بحران برای کل کشور است.
    ۲- استان‌هایی مانند خراسان‌جنوبی باید پاسخ روشنی برای این موضوع داشته باشند و ما این پاسخ‌ها را در تهران بررسی می‌کنیم.
    ۳- مدیری مؤفق است که در جلسات ناله نکند بلکه راه‌کار ارائه کند.
    ۴- بودجه ۱۳۹۵ اولین بودجه بعد از تحریم‌ها است سال ۱۳۹۵ یکی از سال‌های پررونق اقتصادی کشور باشد که بسیاری از مشکلات و بیکاری ها ا برطرف خواهد شد و ثبات به کشور برخواهد گشت.
    ۵- برای انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس باید فکر کرد و این باید یکی از اقدامات برنامه ششم باشد.
    ۶- باید برای آب، فکری شود. انتقال آب از دریا عمان و خلیج‌فارس تا سیرجان اجرایی می‌شود اما هرچه به جلوتر می‌رود، قیمت آب گران‌تر می‌شود.
    پس از ۶ راه حل عمده آقای معاون اول دولت تدبیر و امید نوبت به راه آهن رسید گرچه برخورد آقای دکتر جهانگیری با این مسئله نسبت به مشکل بی آبی در استان کمی منطقی تر!  به نظر می رسید :
    معاون اول رئیس جمهور اجرای راه‌اهن در این استان، سیاست قطعی دولت دانست و راه کار دولت را  برای اجرای راه آهن استان خراسان جنوبی ، آباد کردن بنادر مهمی همچون چابهار و جاسک دانست .
    اما اینکه اباد کردن بندر چابهار چه ربطی به راه آهن بیرجند دارد موضوعی بودکه حاضران هم از آن شگفت زده بودند اما جهانگیری در ادامه جزئیات این راه حل مهم را عنوان کرد و گفت : اگر بنادر چابهار و جاسک تبدیل به بنادر بزرگی شوند کشورهایی که سواحل بندری ندارند، از آن استفاده می کنند . چین و هند روی این موضوع حساسیت دارند بنابراین اگر چین و هند می خواهند که ما بنادر چابهار و جاسک را آباد کنیم باید حتما روی پروژه راه آهن ما سرمایه گذاری کنند .
    بنابراین طبق گفته های دکتر جهانگیری راه حل مذاکراتی دولت در موضوع هسته ای در زمینه راه آهن خراسان جنوبی هم خودنمائی خواهد کرد و آباد کردن بنادر در قبال سرمایه گذاری روی راه آهن استان موضوع این مذاکره با چینی ها و هندی ها خواهد بود .
    به هر حال جهانگیری امد و رفت اما آنچه ناگفته معلوم است این است که از جهانگیری هم برای استان آبی گرم نخواهد شد . حداقل امید آن است که شاید ایشان و همکارانشان در سطح هیئت دولت با سفر نصف روزه خود به استان  بیشتر به ظرفیت ها و مشکلات این استان آشنا شده باشند تا شاید در اختصاص اعتبار در سالهای آینده به خراسان جنوبی دستی گشاده تر در حد و اندازه مناعت طبع مردم این استان و عمق مشکلات آن داشته باشند