جزای نقدی،حبس و اعدام؛ فرجام پرونده های یک وکیل جنجالی+عکس

چاپ

به گزارش نیمه پر به نقل از دانا، وکالت پرونده های افرادی همچون فاطمه و مهدی هاشمی، شهرام جزایری، عطریانفر، خواهر زاده مشایی،غنچه قوامی ، میر حسین موسوی و حسین موسویان… می تواند از هر وکیلی، چهره ای جنجالی و خبرساز بسازد چه برسد به عضویتش در سیاسی ترین شورای شهر تهران در دوره اول و حزب کارگزاران سازندگی. همه این ها و نیز برخی سوابق دیگر، می شود محمود علیزاده طباطبایی یک وکیل معروف در ایران که هرچند وکالتش بعضی ها را در نهایت روانه زندان کرده است، اما همچنان برای برخی ها دارای جدابیت است که وکیلشان علیزاده باشد.

سید محمود طباطبایی متولد سال ۱۳۳۰ است. دکترای حقوق و مانند عمده چهره های کارگزاران زادگاهش استان اصفهان است و شهرستان نطنز.

آخرین بار همین یک ماه پیش یود که جنجالی ترین پرونده سال های اخیر کشور را باز در دست گرفت و خبر ساز شد.حالا او بعد از ماجرای به زندان رفتن مهدی هاشمی قطعا می تواند برای رسانه ها سوژه خوبی باشد اینکه چرا تاکنون هنوز مصاحبه مفصلی از او درباره مهدی هاشمی منتشر نشده جای تعجب  دارد.

با توجه به این نکات میخواهیم نگاهی گذرا به پرونده هایی که محمود علیزاده طباطبایی در سال های اخیر در دست گرفت، داشته باشیم:

اوین؛ فرجام آقازده معروف

یکی از جنجالی ترین پرونده های سا لهای اخیر کشور پرونده آقازده معروف است که بعد از دو سال بالاخره ماه گذشته روانه اوین شد. علیزاده طباطبایی اواخر سال گذشته درباره پرونده موکلش گفت: همه مسائل مطرح شده دروغ است و یقینا ایشان تبرئه می‌شود چون هیچ دلیلی در پرونده وجود ندارد و خودشان نیز به این مسئله اقرار دارند.

در نهایت مهدی هاشمی مجموعابه ۱۵ سال حبس، رد مال، جزای نقدی و انفصال محکوم شد اما طباطبایی ضمن رد محکومیت از دادگاه درخواست تجدید نظر کرد که در نهایت بعد از چند ماه حکم صادره ابلاغ و اجرا شد.

پرونده نابغه متخلف

یکی از بزرگترین پرونده فساد اقتصای در سالیان بعد از انقلاب متعلق به این چهره سرشناس است. ارتشاء، صادرات غیر قانونی، جعل اسناد دولتی و اختلاس‌های کلان  تنها بخش کوچکی از اتهامات شهرام جزایری بود که در نهایت با وکالت طباطبایی ، شهرام جزایری به  یازده سال حبس تعزیری، رد مبلغ ۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۱۸۵ دلار محکوم شد که سال گذشته بعد از گذراندن ۱۱ سال حبس آزاد شد.

علیزاده طباطبایی در مورد پرونده موکلش می گوید: وقتی اسفند ۱۳۸۵ بحث فرار وی پیش آمد، یکی از دوستان از من خواستند که وکالتش را عهده دار شوم. این درست زمانی بود که در شعبه۲۰ دیوان عالی کشور رای وی نقض شده بود. در این رای یک انشای قوی و مستدل و محکمی نوشته شده بود که اظهار می کرد کارهای ایشان نه تنها اخلال در نظام اقتصادی نیست بلکه در زمان بازداشت یک ریال بدهی سررسید شده نداشته و یکی از خوش حسابترین مشتریان بانکها بوده! همین که چنین چیزی را در رای دیوان بنویسند به نوعی یک سند افتخار برای ایشان است .

پرونده ای مهم در حوزه هسته ای

موسویان به اتهام «اخلال در امنیت ملی» در ۲۰ فروردین ۱۳۸۷مجرم شناخته شده و براساس ماده ۵۰۷ قانون مجازات اسلامی، به دو سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از مشاغل دولتی محکوم کرد. محسنی اژه‌ای وزیر وقت اطلاعات نیز که پیشتر بر جاسوس بودن موسویان اصرار داشت، گفت که «نیازی به تأمین نظر وزارت اطلاعات نیست و آنچه دادگاه اعلام کرده مبنا و فصل الخطاب است.

در سال ۱۳۸۷ فاطمه رجبی، در رسانه های عمومی امیر حسین موسویان را به جاسوسی متهم کرد.بعدها شکایتی مبنی بر افترا و نشر اکاذیب از فاطمه رجبی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران توسط وکیل موسویان فرستاده شد.

علیزاده طباطبایی در مورد پرونده موکلش  گفت: در جلسه رسیدگی به دنبال پذیرش اشتباه و اظهار ندامت خانم رجبی، وکلا با هماهنگی دکتر موسویان از شکایت گذشت کرد.

خواهر زاده اسفندیار

عنایت الله ریاحی خواهر زاده رحیم مشایی است که نام وی در پرونده بزرگ اختلاس کشور بارها تکرار شد. علیزاده طباطبایی در مورد خواهر زاده رحیم مشایی این چنین اظهار می کند: در جریان اختلاس سه هزار میلیاردی خانمی به دفترم آمد و از من خواست تا وکالت پسرش را که به جرم اختلاس زندانی شده بود به عهده بگیرم. به او گفتم اگر پسر شما رشوه گرفته، به او توصیه می‌کنم قبل از صدور کیفرخواست مبلغ اختلاس را برگرداند تا به حبس محکوم نشود. من با این شرط وکالت پسر شما را به عهده می‌گیرم. او گفت من خواهر مشایی هستم. شرط من را پذیرفت و من نیز وکالت پسرش را به عهده گرفتم.

پرونده جاسوس سیا

امیر میرزا حکمتی یک آمریکایی ایرانی تبار است که چند سال پیش به جرم جاسوسی برای آژانس اطلاعات آمریکا دستگیر شد و بعد از صدور حکم راهی زندان شد. علیزاده طبابایی وکیل متهم نامبرده بود که در نهایت امیر میرزایی حکمتی در رابطه با همکاری با دولت متخاصم و عضویت در سازمان جاسوسی آمریکا متهم شناخته و برای وی حکم اعدام صادر شد. اما این حکم، در دادگاه تجدیدنظر، به ۱۰ سال زندان تغییر پیدا کرد.

پرونده عوامل فتنه ۸۸

شاپور کاظمی و سعید لیلاز روزنامه نگار و فعال سیاسی هستند که بنا به شواهد موجود جزو پرونده کودتای مخملی بودند که هر دو متهم شناخته شدند. علیزاده طباطبایی وکیل مدافع شاپور کاظمی برادر همسر میر حسین موسوی و سعید لیلاز در پرونده کودتای مخملی بود.

محمد علی طاهری پرونده سر حلقه عرفان

محمدعلی طاهری بنیان‌گذار عرفان حلقه در دهه ۱۳۸۰به ثبت رسیده است. طاهری در بهمن ۱۳۹۰ بر اساس چند اتهام مختلف از جمله توهین به مقدسات و بیان مطالبی که هیچ گونه تخصصی در آنها نداشته و ادعای الهام و دریافت آگاهی و ارائه این دریافت‌ها به دیگران مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان -با توجه به اینکه هیچ فردی حق ندارد بدواً نظریات خود را روی انسان آزمایش کند- به اتهام تحصیل مال نامشروع و پخش غیرقانونی آثار سمعی و بصری و به علت لمس دست بیماران مؤنث بدون اینکه دارای مجوز طبابت باشد محکوم شد.

در ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ خبرگزاری فارس خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه سه تن از مراجع تقلید طی استفتائاتی که از سوی دستگاه قضایی صورت گرفت، حکم ارتداد طاهری را صادر کرده‌اند و بر همین مبنا دادگاه وی بزودی برگزار می‌شود.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل محمدعلی طاهری، رهبر “عرفان حلقه” به بی‌بی‌سی فارسی گفت به حکم اعدام آقای طاهری اعتراض کرده و امیدوار است که این حکم در دیوان عالی کشور نقض شود.

آقای علیزاده طباطبایی گفت مبنای حکم اعدام آقای طاهری فتوای سه مرجع تقلید شیعه بوده، اما او معتقد است اطلاعات نادرستی در اختیار این سه مرجع تقلید گذاشته شده و آنها بر این مبنا فتوا داده‌اند.

***

بنابر پرونده هایی که در اختیار این وکیل معروف قرار گرفته می توان به راحتی به یک دسته بندی خاصی  رسید. این وکیل معروف در بیشتر پرونده هایش موکل متهمانی بوده که در اخلال نظم اقتصادی، اخلال نظم سیاسی، جاسوسی و پرونده های سیاسی هستند.

در این بین باید به این نکته توجه داشت که چرا در طول سالهای اخیر از پرونده جاسوس سیا تا پرونده اخلال گران بزرگ اقتصادی در اختیار این موکل معروف بوده است.

گزارش از سعید پیرزاده