عقب ماندگی رامسر در فرهنگ و هنر؛ عروس شهرهای شمال سینما ندارد!

چاپ

به گزارش نیمه پر، سینما که از آن به عنوان یک صنعت نیز نام می برند در عصر امروز در کشورهای مختلف جهان یکی از جریان ساز ترین شاخص های عرصه ها و موضوعات مختلفی همچون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی محسوب می شود.

هنری که با فن در آمیخته و با نمایشی بر روی پرده با حضور افراد و قشرهای مختلف جامعه که نظاره گر این تحرکات هنری هستند پیام خود را به تماشاگر منتقل می کند.

سینما وسیله خوبی برای تبلیغ و ارائه دیدگاه ها و اندیشه های سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی است و از همین رهگذر گاه مخاطبش را به بی راهه برده و او را در چمبره تبلیغات گسترده اسیر کرده و گاه با روش های هنری بسیار زیبا و انسانی در گرو رعایت و توجه به ارزش های انسانی و دینی پنچره های جدید و بسیار ارزشمندی را به روی انسان ها باز می کند.
در ادامه باید بگوییم که سینما یک وسیله ساده سرگرمی ساز صرفا نیست بلکه به واقع باید گفته شود که سینما پا را بسیار فراتر گذاشته و تجربه نشان داده نادیده گرفتن این مهم امری غیر عاقلانه است حال این نادیده گرفتن چه از سوی تماشاگران باشد و چه از سوی سیاست گذاران اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این قصور انجام شود.

با مقدمه ای کوتاهای که در زمینه هنر سینما و نمایش فیلم بر روی پرده سالن سینما گفتیم استراتژیک بودن و به نوعی قابل اهمیت بودن وجود سالن های سینما در جامعه برای قشرهای مختلف امری بدیهی به نظر می رسد.

این روزها که به گفته بسیاری از سینماگران و هنرمندان وضعیت سینمای کشور شرایط مطلوبی را دارا نیست در بسیاری از شهرهای ایران ساالن سینما برای نمایش فیلم های سینمایی وجود ندارد و این خود یکی از عوامل بسیار مهم در جهت رشد منفی وضعیت سینمایی کشور است.

از جمله شهرهایی که با وجود پتانسیل های موجود و ظرفیت های فرهنگی بسیار قوی فاقد حتی یک سالن سینما برای اکران فیلم های سینمایی است عروس شهرهای ایران، رامسر است.

رامسری که سالهاست اهالی فرهنگ و هنرش از دیدن اسکلت های نیمه کاره مجتمع فرهنگی شهر رنج می برند و ضعف های موجود در ادامه روند ساخت آن، آنها را روز به روز نا امیدتر می کند.

اگر از رویای ساخت مچتمع فرهنگی که بگذریم وقتی که در بلوار معلم به سوی نگین های شهر که هتل قدیم و هتل آزادی است نگاه می کنیم متنی با فونتی بزرگ بر سر در ساختمان کناری هتل آزادی به چشم می خورد که به عنوان سینما و تئاتر رامسر معرفی شده است.

اما متاسفانه در سالن آمفی تئاتر هتل رامسر خبری از اکران فیلم و یا اجرای تئاتر نیست و با این وجود هر نوع مراسم و همایشی در آن برگزار می شود که سنخیتی با سینما و تئاتر ندارد!

این روزها در محافل عمومی و هنری بسیاری در شهرستان  صحبت از اکران فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) است که از طرف مخاطبان استقبال بسیار خوبی را در بر  داشته است.

باید به واقع گفته شود که جای خالی اکران فیلم های سینمایی همچون فیلم فاخر و ارزشمند محمد رسول الله (ص) در شهرستانی همچون رامسر با وجود پتانسیل های دینی و فرهنگی اش خالی است.

با اینکه در سال های اخیر نیز سرمایه گذاری های بخش خصوصی در اجرا و ساخت مجتمع های تجاری، اقامتی و حتی فرهنگی افزایش پیدا کرده است اما متاسفانه مسئولین و حتی سرمایه گذاران بحش های خصوصی در اندیشه ساخت و استفاده از ظرفیت بالقوه سینما و تئاتر تا به اکنون نبوده اند و به نظر می رسد بیشتر به فکر در آمدزایی و تبلیغات خود باشند.

با این حال عدم وجود یک سالن سینما که نماد فرهنگی و هنری یک شهر محسوب می شود نشان از عقب ماندگی شهر گردشگری رامسر است که می طلبد مسئولین ارشد شهرستانی و استانی تدبیری در این زمینه اتخاذ کنند تا هنردوستان و مردم رامسر از وجود یک سالن سینما که می تواند اثرات مفید و موثری را در پی داشته باشد محروم نباشند.