عکس/رونمایی از قدیمی ترین نسخه قرآن اندونزی

چاپ

به گزارش نیمه پر،مسئول رسیدگی به موضوعات شرع اسلام در غرب آچه گفت: به مناسبت افتتاح این نمایشگاه اسلامی می خواهیم از قدیمی ترین قرآنی که در آچه نگهداری می شود رونمایی کنیم.

این قرآن ۷۰۰ سال پیش به قلم مالک ابراهیم نوشته شده است و به عنوان یک نسخه خطی قدیمی در آچه نگاهداری می شود.

نام این نسخه خطی ۷۰۰ ساله در میان ۶۲ قرآن خطی ۳۰۰ تا ۵۰۰ ساله که در این نمایشگاه ارائه شده، قرار نگرفته است. رونمایی از این نسخه قرآن خطی در اندونزی درست دو هفته پس از کشف یک نسخه از کتاب مقدس قرآن در هندوستان صورت گرفته است که از آن با عنوان قدیمی ترین نسخه قرآن در هندوستان یاد می شود.

رونمایی از قدیمی ترین نسخه قرآن اندونزی+ عکس

به نظرمی رسد که قرآن ۴۱۰ ساله هندوستان قدیمی ترین نسخه قرآن در شبه جزیره هند باشد و تاریخ خطاطی آن به دوره اکبر کبیر یا مغول اعظم (پادشاه سلسله گورکانیان) باز می گردد.

مورخان هندی این نسخه ۶۴۰ صفحه ای از قرآن را یک اثر هنری توصیف کرده اند.

قدیمی ترین قرآن جهان

گفته می شود که قدیمی ترین نسخه مکتوب از قرآن متعلق به ۱۳۷۰ سال پیش است که در دانشگاه بیرمنگهام مورد بررسی قرار گرفته است. آزمایشهای تاریخ گذاری رادیوکربن روی این نسخه قرآن نشان می دهد که تاریخ نگارش آن متعلق به زمانی بین سالهای ۵۶۸ و ۶۴۵ میلادی است. قرار است این نسخه از قرآن توسط مرکز تحقیقات تاریخ، فرهنگ و هنر اسلامی در استانبول بررسی شود تا تاریخ دقیق نگارش آن مشخص شود.

این درحالی است که برخی از علمای اسلام اظهار داشتند که امکان ندارد که این نسخه از قرآن که در بیرمنگهام موجود بوده قدیمی ترین نسخه قرآن بوده باشد. آنها استدلال کردند که کارشناسان این دانشگاه باید جوهری که برای نگارش مورد استفاده قرار گرفته را بررسی می کردند نه پوستی را که کلمات روی آن نقش بسته است.

برخی از کارشناسان اظهار داشتند که شاید این قرآن متعلق به زمان عثمان بن عفان باشد.

مهر/