پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Thursday 25 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 7343
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۹ مرداد, ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲
  • شما اینجا هستید :اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > گزارش و گفتگو > ویژه ها
  •   

    تراژدی زیست محیطی در جواهرده:

    سناریوی جمع آوری زباله‌های جواهرده رامسر+ تصاویر

    گویی سیستم نظافت جواهرده در تابستان برعهده چرخه طبیعت افتاده، تا فصل زمستان از راه برسد و برف و باران بیاید و آلودگی های زباله ها را بشوید.

    به گزارش نیمه پر، اگراز رانندگی در جاده های هموار و بهره‌مندی از آب شرب مطلوب بگذریم به نظر می رسد، قدم زدن در شهری پاکیزه از حداقل حقوق و انتظارات شهروندی است.

    خصوصاً که وجود تجهیزات پیشرفته جهت جمع آوری و دفع زباله ها در این عصر و اختصاص بی برو برگشت بودجه را نیز در این زمینه به هیچ روی نتوان انکار کرد.

    حال اگر برچهره گردشگری  رامسر تاکید کنیم و این جمله ربیع فلاح، استاندار مازندران که رامسر زیباترین منطقه جهان است را براین دو مورد بیفزاییم با مشاهده خلاف این انتظارات موضوع حقوق شهروندی بیخ پیدا می کند.

     اما آنچه شاهد آن هستیم وضعیت اسفناک انباشته شدن زباله در فصل تابستان در روستای جواهرده رامسر و کوچه پس کوچه های آن است.

    photo_2015-08-02_15-02-32

    گویی سیستم نظافت جواهرده در تابستان  برعهده چرخه طبیعت افتاده، تا  فصل زمستان از راه برسد، برف و باران بیاید و آلودگی ها و زباله ها را بشوید.

    عجب!!! اینهم راهکارجالب و به نظر مناسبی است که اتفاقا هزینه بر هم نیست و اتفاقاً متناسب با معیارهای محیط زیست بطور طبیعی طبیعی اتفاق می افتد.

    افزایش مقطعی و فصلی جمعیت سبب نامساعد شدن شرایط زندگی جاندران، بهم ریختن نطم زیست بوم شان  و نیزکاهش امکان دسترسی آنان به غذا می شود.

    این موضوع ممکن است تاجایی پیش برود که همانگونه در تصویر می بینیم به  تغذیه دام ها از زباله ها منجر شود و این به طبع  خطری جدی برای دام و هم انسان محسوب می شود.

    photo_2015-08-11_02-52-30

    اینگونه دام ها از زباله ها تغذیه می کنند واهالی هم  از شیر و دیگر محصولات دامی.و  ما با روش جدیدتری  برای دفع زباله ها بصورت چرخه ای توسط انسان و دام مواجه می شویم که اتفاقا  این یکی هم ظاهرا  نیز هزینه بر نیست.

    اما  آنچه برای بومیان منطقه گران تمام می شود این اس که ،قسمت اعظم زباله ها توسط گردشگران تولید می شود اما تنها بومیان از محصولات دامی تغذیه می کنند وبه عبارتی در دفع زباله ها نقش ایفا می کنند.

    سید جاوید آل داوود، عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی و رئیس انجمن حمایت از حیوانات درباره تغذیه نامناسب دام می گوید:

    دام هایی که از مواد آلوده تغذیه می کنند، شیرشان هم آلوده می شود این آلودگی به راحتی وارد بدن انسان ها می شود اما کسی به آن توجه نمی کند.

    مردم با آلودگی های بسیاری مواجه هستند، آلودگی آب، هوا و… دیگر جایی برای توجه به آلودگی دام ها باقی نمی ماند.

    رئیس انجمن حمایت از حیوانات درباره این که با مصرف گوشت آلوده این دام ها چه آلودگی هایی سلامتی مردم را تهدید می کند و آیا پختن آلودگی گوشت این دام ها را از بین می برد یا خیر، می گوید: اگر ترکیبات پروتئینی باشد، با پختن تغییر شکل می یابد و حتی ممکن است بار آلودگی آن بدتر هم شود اما اگر گوشت این دام ها به فلزات سنگین آلوده شده باشد، از بین نمی رود، با پختن هم به همان شکل باقی می ماند و به بدن فرد مصرف کننده منتقل می شود.

    آلودگی فلزات سنگین، با پختن از بین نمی رود و به بدن فرد مصرف کننده منتقل می شود، پیام محبی نایب رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران و رئیس جامعه دامپزشکان ایران، در این باره می گوید: «یکی از اثرات باقی ماندن فلزات سنگین در خوراک و آب حیوانات، انتقال این فلزات به بدن فرد مصرف کننده گوشت و درنهایت ابتلا به سرطان است.

    عزیزی ریس شواری جواهرده ضمن گفتگویی تلفنی درباره  وضعیت نامناسب انباشت زباله ها به خبرنگار ما گفت: از مشکلات ما درباره این موضوع  دور ریختن زباله در محل نامناسب توسط مردم  و بهم ریختن زباله ها توسط احشام است.

    وی افزود: زباله ها به طور روزانه از جواهرده و جاده آن  جمع آوری و همراه با سایر  زباله های جمع آوری شده  شهرستان رامسر به منطقه کل اقمی برده می شوند.

    فحوای کلام ایشان به درستی برای ما آشکار نشد! پس سطل های پرشده  از زباله چه می گویند؟!!!

    photo_2015-08-02_15-02-36

    خوب معلوم است اگر زباله بیرون سطل باشد و دام برای دسترسی به غذا ذچار مشکل شده باشد نتیجه همین خواهد شد.

    حسین سروری فرماندار رامسر نیز در گفتگویی کوتاه با خبرنگار ما گفت: جواهرده رامسر به علت تراکم جمعیت بالا نیازمند یک تجدید نظر در مدیریت اجرایی و خدماتی است.

    وی افزود: باید این امر مورد برسی قرار گیرد که آیا تشکیل شورا و دهیاری روستایی برای منطقه جواهرده که در تابستان همانند یک شهر نیازمند مدیریت و خدمات است مناسب می باشد؟

    سروری اظهار داشت: کوتاهای هایی برای مدیریت خروج زباله در جواهرده وجود دارد که باید رفع شود تا شاهد انتشار تصاویر زشت تجمیع زباله ها در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی توسط مسافران و بومیان در اعتراض به این وضعیت نباشیم.

    براستی حق ما از زیبایی های رامسر چیست؟!!

    photo_2015-08-02_15-02-19

    راستی اگر به جواهرده می رویم حواسمان باشد که  اتومبیل پلاک ( ایران ۷۲ سین) داشته باشد و گرنه ممکن است ما هم مشمول عوارضی شده و بعد لهجه گیلکی به خرج دهیم تا ثابت شود بومی منطقه ایم.

    گزارش اختصاصی نیمه پر از مهرانه شاهمنصوری