پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 7331
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۷ مرداد, ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > صرفاً جهت اطلاع > ویژه ها
  •   

    تکریم خبرنگار، از شعار تا واقعیت - 2

    گفتمان انقلاب در چالش نبود امنیت رسانه‌ها

    حفظ و مانایی انقلاب اسلامی ایران در گرو گفتمان امام و رهبری است که در پیوند با لایه‌های اجتماعی، نیازمند رسانه‌های معتقد و ملتزم به این گفتمان است، که باید از امنیت همه‌جانبه در حوزه حرفه‌ای برخوردار باشند.

    به گزارش نیمه پر، به اعتراف همه جریان‌های متنوع و مختلف سیاسی، گفتمان امام و رهبری در کشورمان از محبوبیت و مقبولیت عام و کامل برخوردار است و خود این جریان‌ها نیز برای کسب محبوبیت اجتماعی، از پوشش گفتمان یادشده استفاده می‌کنند.

    رضا مهرانی یکی از فعالان رسانه‌ای چالوس، رسانه‌ها را مهم‌ترین مدعی تاثیرگزار در دفاع از گفتمان امام و رهبری ذکر می‌کند و معتقد است: مصادیق گفتمان امام و رهبری در عرصه‌های مختلف، دستمایه کار رسانه‌ها باید باشد که دست بر قضاء، رسانه‌هایی که در این زمینه تلاش می‌کنند، مورد اعتراض و شکایت و بی‌مهری برخی از مسئولان قرار می‌گیرند.

    وی در همین ارتباط می‌افزاید: استکبارستیزی و دفاع از مظلومان و حمایت قاطع از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی از کارکردهای طبیعی و روزمره رسانه‌ها در جمهوری اسلامی ایران است که هیچ مسئولی نباید به خود اجازه دهد در این راستا برای رسانه‌ها ایجاد مشکل کند، آنچنانکه قانون مطبوعات نیز بر آن تصریح دارد.

    قانون چه حکم می‌کند؟

    ایمان حبیبی خبرنگار و فعال رسانه‌ای شهرستان نکا، جمهوری اسلامی ایران را حامی حقوق رسانه‌ها و قائل به آزادی اصحاب رسانه در انعکاس مسئولانه واقعیت‌های تلخ و شیرین جامعه می‌داند و عنوان می‌کند: “قانون مطبوعات کشورمان، علی‌رغم برخی نواقص و کاستی‌ها، از ظرفیت‌های لازم برای فعالیت آزادانه رسانه‌ها و خبرنگاران برخوردار است و بالصراحه به هیچ قدرت و مسئولی اجازه نمی‌دهد که رسانه‌ها را برای انعکاس مطالبی خاص تحت فشار قرار دهند و یا مانع آزادی عمل آنها در چارچوب قانون شوند.

    وی با اشاره به نوع ارتباط شغلی خبرنگاران با رسانه‌ها و پاسخگو نبودن رسانه‌ها در قبال حقوق خبرنگاران، گفت: نوع حمایت‌های مالی از رسانه‌ها در کشورمان به قدری ضعیف است که رسانه‌ها در بعد اقتصادی قادر به پرداخت حداقل‌ها به خبرنگاران نیستند و نمی‌توانند آنها را به استخدام خود در آورند. بدین جهت، خبرنگاران بدون حمایت‌های لازم، از عدم امنیت شغلی و ضعف شدید اقتصادی همواره در رنج و استرس بسر می‌برند.

    قلب‌های مالامال از عشق و اضطراب

    علی یوسفی یکی دیگر از خبرنگاران استان مازندران است که شغل خبرنگاری را مقدس و پرمسئولیت ذکر کرده، می‌افزاید: قلب‌های مالامال از عشق به خدمت و در عین حال مضطرب در قبال امرار معاش، سهم خبرنگاران از حرفه پردغدغه و پراسترس خود است، بدین لحاظ، در اغلب کشورها و از جمله کشور ما، حرفه خبرنگاری از حرفه‌های سخت و زیان‌آور تلقی می‌شود که مسئولان کشور باید برای حمایت‌های بیشتر از این قشر شریف اقدامات جدی به‌عمل آورند.

    وی در همین ارتباط اضافه می‌کند: وضعیت کنونی خبرنگاران، تحقیرکننده و غیرقابل قبول است. غالب رسانه‌ها با خبرنگاران به صورت حق‌التحریری برخورد می‌کنند، که میزان دریافتی ماهیانه خبرنگاران به مراتب از حداقل دریافتی قانون کار کشور نیز پائین‌تر است. حال بماند هر از چند گاه ارشاد اسلامی در بیمه خبرنگاران مشکلاتی را بوجود می‌آورد.

    رونق بازار شعار و تعطیلی دکه عمل

    علی‌رضا احمدی، خبرنگار و فعال رسانه‌ای از شهرستان بهشهر، از روز خبرنگار برای تمرکز ملی بر مسائل محوری خبرنگاران به عنوان فرصتی مغتنم یاد کرد و گفت: خبرنگاران با وجود همه فشارها و حواشی فراوان و خردکننده کار رسانه‌ای خود، دلشان خوش است که حداقل حتی برای یک روز از سال، مسئولان به تجلیل و تقدیر از آنان می‌پردازند و فرصت خوبی برای همکاران رسانه‌ای فراهم می‌شود تا هر سال به طرح مشکلات تکراری خود بپردازند و جالب اینجاست که مسئولان هم هر سال با اشتیاق فراوان به مشکلات خبرنگاران گوش فرا می‌دهند و وعده‌های خوب و امیدبخش هم داده می‌شود، اما سناریوی ملال‌آور در تکرار این قسمت از سریال ناتمام مشکلات خبرنگاران است که هر سال با ولع گفته و با ولع شنیده می‌شود، اما جای خالی عمل کاملاً احساس می‌شود.

    وی در ادامه گفت: نکته انکارناپذیر، تداوم زیانی است که جامعه به‌دلیل انباشت مشکلات خبرنگاران و ایجاد دلسردی و واگرایی اصحاب فکر و قلم و نیامدن استعدادهای مستعد به حوزه رسانه، متحمل می‌شود و اگر برای این مسئله اساسی، تدابیر ریشه‌ای و جدی نشود، نباید انتظار داشت که در آینده نه چندان دوربتوان از عهده شبکه‌های جهانی مافیایی و شیطانی استکبار در عرصه رسانه‌ها و ربایش افکار عمومی جهانی برآئیم و آنگاه است که باید لاجرم افول اندیشه‌ها و آرمان‌های‌مان را شاهد باشیم.

    بلاغ/