افکار عمومی؛ اولویت نخست کشور

چاپ

به گزارش نیمه پر، بیش از ۶۴۰۰ رسانه مکتوب و مجازی در کشورمان مشغول اطلاع‌رسانی و ارائه تحلیل و گزارش به مردم ایران می‌باشند که محصول تلاش آنها روزانه ده ها میلیون کلمه در جهت انتقال اطلاعات و ارتقاء مخاطبانشان است.

امروزه نقش حساس و تعیین‌کننده رسانه‌ها در تغییر و یا تثبیت نگرش و تاثیر شگرف آنها در بینش‌سازی جامعه بر کسی پوشیده نیست.

تلاش جریان‌های قدرت در سطح جهانی و منطقه‌ای برای دستیابی به ابزار رسانه‌ای، گویای تاثیر راهبردی رسانه‌ها بر افکار عمومی است.

رویکرد مردم و انسان ها به رسانه‌ها نیز برگرفته از نیاز ذاتی آنان به دانستن و کسب خبر است، که در فهرست نیازهای روزمره، جزء چند اولویت نخست نزد آدمیان است.

* افکار عمومی، مقصد نهایی

همه دولت‌ها و حکومت‌ها برای باقی ماندن بر کرسی خدمت و پیشبرد برنامه‌ها و سیاست‌های خود، نیاز به افکار عمومی دارند. پوریا جنت صادقی در این باره معتقد است: حکومت‌ها در همواره تاریخ صرفنظر از این که جوشیده از میان مردم و منتخب آنها باشند و یا با کودتا به قدرت رسیده باشند، خود را شدیداً نیازمند مردم و همراهی آنان می‌دانند و دیده نشده هیچ قدرتی در نظام سیاسی، خود را بی نیاز از افکار عمومی دانسته باشد.

این فعال رسانه‌ای شهرستان رامسر در ادامه، حلقه رابط بین حکومت‌ها و مردم را «رسانه‌ها» ذکر کرده، می‌گوید: در دنیای کنونی که اساس پیشبرد نظام اجتماع مبتنی بر تعامل بین دولت‌ها و ملت‌هاست، نقش رسانه‌ها در ایجاد و تداوم و تعمیق این ارتباط که مبنا و پایه تعامل را تشکیل می‌دهد، بسیار جدی و انکارناپذیر است.

* مردم، نقطه هدف مسئولان و رسانه‌ها

محمد دماوندی کارشناس ارشد حوزه شبکه‌های اجتماعی، مسئولان و رسانه‌ها را دو بال پرواز در آسمان رضایت‌مندی افکار عمومی می‌داند و می‌افزاید: اگر حکومت‌ها و به تبع آن، دولت‌ها و مسئولان کشور در پی جلب و کسب رضایت مردم هستند، برای این هدف مهم، چاره‌ای جز برقراری ارتباط تنگاتنگ با رسانه‌ها و اصحاب فکر و قلم ندارند، که در این ارتباط نمی‌تواند غیراقناعی و غیرصمیمانه و با توسل به زور و سایه ارعاب باشد.

وی در همین ارتباط می‌افزاید: در هر صنف و حرفه‌ای، وجود قوانین و مقررات و لحاظ موارد تنبیهی در آن برای پیشگیری از بروز ظلم و پیش‌بینی برخورد با تخلفات احتمالی ضروری است، ولی بوِیژه در حوزه فرهنگ آنچه کارگشا و راهگشاست، روش‌های منطقی اقناعی در فضای حفظ حرمت‌ها و رعایت شأن و کرامت عناصر فعال فرهنگی به خصوص خبرنگاران و صاحبان فکر و قلم است.

* رسانه‌ها، اولویت نخست

یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای شهرستان عباس آباد که نخواست نامش منتشر شود، با اشاره به ضرورت حیاتی همراهی و همدلی مردم با مسئولان، توجه روزانه و شبانه‌روزی به افکار عمومی از سوی مسئولان را اولویت نخست آنان می‌داند و اظهار می‌کند: این اولویت اگر در کشورهای غربی به عنوان عامل مهم همکاری و تعامل ملی معتبر است، در نظام اسلامی بدلیل ضرورت حضور ایثارگرانه مردم در صحنه‌های تعامل با دولت اسلامی، ضرورت حیاتی و جوهری است.

وی در ادامه به بیان موفقیت غرب در توجه برجسته به رسانه‌ها می‌پردازد و می‌افزاید: رشد ساختار سخت‌افزاری رسانه‌ها و عرضه عناصر حرفه‌ای دراین زمینه از سوی کشورهای غربی، نشانه به ثمر رسیدن توجه جدی غرب به این اولویت نخست یعنی رسانه‌هاست و در کشور ما، این نکته واقعاً جای درنگ و تامل دارد.

این فعال رسانه‌ای در بیان وضعیت رسانه‌های کشور و استان مازندران می‌گوید: در کشور ما و به‌ویژه در استان مازندران برخورد مسئولان و دولت‌ها با رسانه‌ها بیش از آنکه گویای اعتقاد قلبی و درک ضرورت توجه به رسانه‌ها باشد، بیشتر متاثر از جوزدگی و برخورد شعاری و فانتزی است. کمتر مسئولی را می‌توان یافت که با درک نفوذ فوق‌العاده رسانه‌ها بر افکار عمومی، با رسانه‌ها برخورد کند و برای تعامل با رسانه‌ها، هزینه لازم را بپردازد.

وی مشکلات کار رسانه‌ها در شهرستان عباس آباد را این گونه برمی‌شمارد: با توجه به تازه تاسیس بودن شهرستان و جدید بودن مسئولان دستگاه‌ها، اصحاب رسانه برای تولید خبر و مطلب با مشکلات زیادی مواجهند که این قصه سر دراز دارد.

بلاغ/