عدم رونق کشاورزی در روستاهای رامسر/ خسارات سیل سال گذشته به دهیاری ها هنوز پرداخت نشده است

چاپ

به گزارش نیمه پر، کاظم رحمتی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تقدیر از تلاش همه همکارنش در دهیاری ها گفت: یکی از مهمترین مشکلات در دهیاری ها عدم وجود درآمدی پایدار است  که همین امر موجب می شود دهیار دچار روزمرگی شود و این روزمرگی روستا را از توسعه و پیشرفت قابل قبول دور می کند.

وی افزود: روستاهای شمال کشور بویژه شهرستان رامسر دارای منابعی همچون رودخانه، دریا، جنگل و… هستند و همه اینها منابعی حائز اهمیت و درآمدزایی می باشد که در اختیار یک روستا است.

وی اظهار داشت: اگر یک اداره دولتی قصد کند که از یکی از منابع روستا بهره برداری کند و به عنوان مثال در یک روستایی هر چقدر به دلخواه او بود شن برداشت کند هیچ مسئول شهرستانی عمل او را مورد نقد و توبیخ قرار نمی دهد اما اگر دهیاری و شورای محل بخواهد در ساحل یا رودخانه مقداری شن را برداشت کند به طوری که به ساحل هیچ آسیبی هم نرسد و آن هم برای آبادانی روستا  همه مسئولان صدایشان در می آید که چرا دهیاری این کار را کرد ؛ در حالی که دیگران غارت می کنند  کسی صدایش در نمی آید.

دهیار روستای کلایه بن رامسر در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از مشکلات دهیاری ها این سات که دهیارها به عنوان مدیر ارشد روستا هستند اما هیچ کاری برای روستا نمی توانند انجام دهند و برای هر کاری باید در مدت زمانی طولانی و پیگیریهایی که گاهی اوقات منجر به نتیچه نمی شود دنبال مجوز از ادارات باشد.

وی به مهاجرت های زیادی که از بالا دست به پایین دست در حال رخ دادن است اشاره کرد و تصریح کرد: شرایطی کسانی که در بالا دست زندگی می کنند فرق بسیاری با شرایط مردم جلگه نشین دارد به طوری که وقتی آب باران در بالا دست باریده می شود در سراشیبی جاری می شود و مشکلی را به وجود نمی آرود اما این موضوع در جلگه دارای شرایطی دیگر است.

وی تاکید کرد: همین نا آشنایی ها باعث می شود مردمی که از بالا دست به پایین دست می آیند به جهت افزایش مساحت زمین نهرها و جوب های زمین خود را ببندند و همین امر باعث می شود که آب در سطح جلگه کم شود و به کشاورزی آسیب جدی برساند.

رحمتی خاطر نشان کرد: همه این عوامل و کم توجهی ها کشاورزی روستا و در ابعادی وسیع تر استان و کشور را در معرض از بین رفتن قرار می دهد و زندگی مردم کشاورز و در آمد آنها را به مخاطره می اندازد.

وی با بیان اینکه امروز کشور ما باید در همه زمینه ها از درون خود را قوی کند گفت: اگر کشاورزی مورد مخاطره قرار گیرد ما نیازمند کشورهای دیگر می شویم و روزی باعث می شود همینطور که نفت ما را تحریم کردند روزی غذای ما را تحریم کنند که می طلبد توجه ویژه به این مباحث داشته باشیم.

وی در همین رابطه اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر عینا اکثر روستاها با آن دست و پنجه نرم می کنند این است که کشاورزی در آن رونق ندارد و درخت ها و مزرعه ها در حال از بین رفتن هستند که هر چه سریع تر باید مسئولین امر چاره بیاندیشند و بدانند که دهیاری ها هم در توسعه کشاورزی و دیگر موضوعات و منابع روستایی از همه نظر کمک می کنند.

رحمتی  ضمن اشاره به فاقد گاز و تلفن بودن ۱۱ روستا در رامسر گفت: در حالی که نامه این طرح ها برای ادارات آمده اما ادارات پیگیر نیستند.

وی در پایان گفت: اعتبارات خرابی ها و خسارات سیل سال گذشته به دهیاری ها هنوز پرداخت نشده است که تقاضا داریم این مهم نیز مورد توجه مسئولین عالی رتبه شهرستانی و استانی باشد.