پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Tuesday 23 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 7149
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۸ مرداد, ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
  • شما اینجا هستید :اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > ویژه ها
  •   

    مدیر کل امور روستایی مازندران در رامسر عنوان کرد:

    افزایش ۳۵ درصدی اعتبارات روستایی در مازندران نسبت به سال گذشته

    مدیر کل امور روستایی استان مازندران با اعلام این خبر که ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش اعتبارات روستایی را داریم اظهار داشت: در سال گذشته ۸۰۰ میلیون تومان به آبرسانی در روستاهای استان مازندران کمک شد و مبلغی حدود یک میلیاردو ۴۰۰ میلیون تومان نیز به بخش ورزشی و تجهیز وسایل ورزشی در روستاهای استان تخصیص پیدا کرد.

    به گزارش نیمه پر، جان الله عبدی در همایش تجلیل از دهیاران بخش مرکزی شهرستان رامسر گفت: بیش از ۳۰ هزار دهیاری در سطح کشور مصوب شده اند و در حال فعالیت هستند که سهم استان مازندران ۱۹۰۰ دهیاری فعال در  سطح روستاها است و شاهد آن هستیم که دهیاران به عنوان مدیران ارشد روستاها فعالیت اجرایی خوبی را دارند.

    وی افزود: با توجه به اینکه دهیاری یک نهاد خودکفا و نوپا می باشد فعالیت دهیاری ها در سطح روستاها بسیار چشم گیر و اثر گذار است و بیش از پیش نیز بهتر و اثرگذار تر نیز می شود.

    وی اظهار داشت: امروز که یک دهه از ایجاد دهیاری در روستاهای می گذرد شاهد آن هستیم که تحولات عمرانی در سطح روستاها به نحو احسن اجرا شده است که این هم تحقق پیدا نمی کند مگر اینکه همدلی و همکاری بین شوراها و دهیاری ها بسیار خوب باشد و با توجه به اینکه شعار امسال توسط مقام معظم رهبری به نام همدلی و همزبانی اعلام شده است باید در روستاها این امر بیشتر از همیشه تحقق پیدا کند.

    عبدی در ادامه بیان داشت: جمعیت روستاهای استان مازندران سهم خوبی را در کشور دارد و از کل جمعیت روستاهای استان ۴۵ درصد جمعیت روستایی داریم، در صورتی که نرم این جمعیت در سطح کشور ۲۸٫۶ است و این آمار نشان می  دهد که ما توانستیم وضعیت جمعیت را حفظ کنیم.

    وی افزود: جمعیت روستایی استان مازندران همان طور که گفته شد حدود ۴۵ درصد است ولی در حدود ۹ ماه از سال این جمعیت دوبرابر می شود و باید ترتیبی اتخاذ شود تا روستاها فقط مسئول جمع آوری مهمانان نباشند بلکه منبع درآمدی در قبال این افزایش باشد تا در خصوص توسعه پایدار روستا هزینه شود.

    وی تصریح کرد: در چند دهه گذشته این آمار تقریباً برعکس بوده است و ۶۰ تا ۷۰  در صد جمعیت روستایی ما بوده است و ۳۰ درصد جمعیت شهری داشتیم.

    وی علل تقلیل جمعیت در روستاها را بر شمرد و گفت: با وجود برخی مشکلات، عدم اشتغال در روستاها و نبود برخی زیرساخت ها اهالی روستاها مهاجرت به شهرها و حاشیه نشیتی شهرها رو انتخاب می کنند و روستاهای مستعد و حاصلخیز ما در سطح استان خالی از جمعیت و سکنه می شود.

    مدیر کل امور روستایی مازندران یادآور شد: با توجه به آماری که در سال ۹۰ داده شد می توان امیدوار بود که همه اقدامات را به سمت روستاها ببریم و با مدیریت فرمانداران و بخشداران و شوراهای اسلامی شاهد افزایش جمعیت و مهاجرت معکوس در روستاها بشویم.

    وی در همین زمینه تاکید کرد: مهاجرت معکوس به این معنا نیست که خانوارهای خوش نشین که به صورت موقت در روستاها سکونت می کنند زیاد شوند، بلکه آمار معکوس زمانی قابل قبول است که شغلی در روستا ایجاد شود که یک خانوار به عنوان خانوار بومی در روستاها اضافه شود.

    وی خاطر نشان کرد: از سال گذشته دولت سیاست توسعه پایدار در روستاها را در دستور کار خود قرار داده و این امر مستلزم ماندگاری جمعیت در روستاها و ایجاد شغل است.

    عبدی با اشاره ایجاد طرح بوم گردی در برخی از روستاهای مازندران گفت: کمیته گردشگری روستایی در مازندران تشکیل شده و  بحث صنایع تبدیلی در روستا ها هم مورد توجه قرار گرفته است که نمونه آن را می توان به تبدیل صنعتی گیاه دارویی گل گاو زبان در روستای جنت رودبار نام برد.

    وی در همین زمینه ابراز داشت: نکته ای که در این مورد حائز اهمیت است بحث بازاریابی و نحوه عرضه تولیدات است که باید پیش بینی های مناسب شود تا اثرات مثبت و خوبی را داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش اعتبارات روستایی را داشتیم اظهار داشت: در سال گذشته ۸۰۰ میلیون تومان به آبرسانی در روستاهای استان مازندران کمک شد و مبلغی حدود یک میلیاردو ۴۰۰ میلیون تومان نیز به بخش ورزشی و تجهیز وسایل ورزشی در روستاهای استان تخصیص پیدا کرد.

    عبدی ادامه داد: تحویل قیر رایگان برای اسفالت جاده های روستاهای استان مازندران نیز یکی دیگر از اقداماتی بود که انجام شد و حدود ۲ هزار تن قیر رایگان در سال گذشته تحویل دهیاری های استان مازندران شده است.

    وی با تاکید بر اینکه باید دهیاری ها قوانین دهیاری را به خوبی فرا گرفته باشند افزود: حدود ۵ درصد ساخت و ساز غیر مجاز در بخش روستایی استان داریم که به همین منظور دهیاری ها موظف به ارائه گزارش در خصوص ساخت و ساز غیر در سطح روستاهای خود هستند.

    وی پیگیری و ترتیب اثر گزارشات رسیده به اداره کل امور روستایی را خوب ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: در سال ۹۳ حدود ۹۰ درصد از گزارشات رسیده در خصوص ساخت و ساز غیر مجاز مورد پیگیری قرار گرفت و طبق قانون ترتیب اثر داده شد.

    وی در پایان گفت: استان مازندران در بحث اسفالت جاده روستایی در سال گذشته رتبه برتر را از آن خود کرد و امسال نیز حدود هزار  کیلومتر از راه های روستایی آسفالت شد که نسبت به سال گذشته دوبرابر بوده است.