پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 6930
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۵ مرداد, ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > سیاسی
  •   

    محمد هاشمی: حزب کارگزاران از خط امام عدول کرد

    «ما لیبرال‌دموکرات مسلمانیم» اظهارنظری بود که از سوی سخنگوی حزب کارگزاران مطرح شد و هاشمی در واکنش به آن گفت: امام مرجع تقلید من بوده و نمی‌توانستم چیزی را که عدول از خط امام باشد بگویم.

    به گزارش نیمه پر به نقل از مشرق، «ما لیبرال دموکرات مسلمانیم»؛ جمله مشهوری است که هر مطلعی به محض شنیدنش، حزب کارگزاران در ذهنش متبار می‌شود. اظهارنظری که از سوی سخنگوی این حزب مطرح شد و ارگان رسانه ای حزب کارگزاران به سردبیری محمد قوچانی دیگر عضو کارگزاران به تشریح این اظهارنظر پرداخت و بارها در مقالات خود بر این نکته تاکید کرد که مدل مطلوب حزب متبوعش را لیبرالیسم سیاسی می‌داند.

    لیبرال بودن اعضای جدید حزب کارگزاران به هیچ وجه راز مگویی نبود و آنها به صراحت بر لیبرال بودن خود تاکید کردند و در مصاحبه‌ها و یادداشت‌هایشان اظهار داشتند که خود را لیبرال دموکرات مسلمان می‌نامند. محمد قوچانی نیز که از جمله اعضای جدیدالورود کارگزاران بود و پس از نوسازی این حزب به شورای مرکزی کارگزران آمد در مناظره ای با امیر محبیان در اردیبهشت ماه سال ۹۳ به صراحت گفته بود که «ما در حزب کارگزاران لیبرالیسم سیاسی را به عنوان یک برنامه پذیرفته‌ایم.»[۱]

    همین موضوع بود که با واکنش محمد هاشمی عضو هیات موسس حزب کارگزاران و رئیس کمیته سیاسی این حزب رو به رو شد و او پس از اظهارنظر رسمی سخنگوی این حزب مبنی بر ” لیبرال دمکرات” بودن حزب کارگزران، این ایده‌ها را انحراف از مرام حزب کارگزاران دانست و حتی پیش‌بینی کرد که با این روند، کارگزاران به سرنوشت حزب منحله مشارکت دچار خواهد شد.[۲]

    برادر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که گفته بود دلایل استعفایم از حزب کارگزاران را در آینده شرح خواهم داد، امروز در گفتگو با روزنامه اعتماد مصاحبه جنجالی سخنگوی این حزب را علت استعفای خود بیان کرد و گفت: اظهارنظری توسط یکی از بزرگان حزب انجام شد که اعلام کرد حزب کارگزاران حزبی است “لیبرال دموکرات مسلمان”.[۳]

    وی در توضیح اظهارنظر جنجالی حسین مرعشی که واکنش های متعددی را نیز به همراه داشت، عنوان کرد: «ما در جامعه اسلامی هستیم و این واژه‌ها با هم نمی‌خواند. لیبرالیسم امروز در برابر اسلام قد علم کرده است. لیبرالیسم با اسلام قابل جمع نیست. به عنوان یک لفظ قشنگ است اما محتوای آن با محتوای حزب ما همخوانی نداشت. برخی واژه‌ها مطرح می‌شد که موضوع ملی‌گرایی را پررنگ می‌کرد. ما ملی‌گرا نیستیم.»

    وی همچنین با اشاره به اینکه اعضای کارگزاران لیبرال دموکرات‌های مسلمان هستند و من پیرو خط امامی‌‌، می‌گوید: «امام مرجع تقلید من بوده است بنابراین نمی‌توانستیم چیزی را که عدول از خط امام باشد بگوییم. حتی چیزی که به ظاهر متفاوت باشد را نمی‌توانیم بیان کنیم.»

    البته محمد هاشمی در مصاحبه‌ دیگری نیز به بیان نقطه نظرات خود درخصوص واژه ” لیبرال دمکرات ” پرداخته بود و و ضمن اظهار اینکه اسلام ناب با لیبرالیسم در تقابل است عنوان کرده بود که «مقطعی از زمان که انقلاب پیروز شد جهان دو قطبی بود. انقلاب اسلامی این معادله را به هم زد و جهان دیگر آن دو قطبی نیست. سرنوشت شوروی را که همه دیدیدم چه شد. امام (ره) هم این سرنوشت را پیش بینی کرده بود. فقط یک طرف مانده. کاپیتالیسم یاسرمایه‌داری یا لیبرالیسم. این لیبرالیسم در نقطه مقابل اسلام قرار دارد. البته اسلامی که در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد وگرنه لیبرالیسم هیچ مخالفتی با اسلامی که در عربستان اجرا می‌شود ندارد! با اسلام بحرین و قطر که موافقند اما با اسلامی که جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده بود و امام (ره) آن را پیاده کرده بود مخالفت می‌کنند.»

    [۱] http://www.farsnews.com/printable.php?nn=۱۳۹۳۰۳۱۰۰۰۰۰۵۲

    [۲] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/۳۵۴۳۷۶

    [۳] http://www.etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=۲۰۴&pageno=۸