پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 67
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۴ آبان, ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲
  • شما اینجا هستید :سیاسی > یادداشت
  •   

    مهدی آباد

    توبه سران فتنه از جنس توبه شیطان است نه جناب حر!

    نیمه پر/ چند روزی است که ازموضوع مطرح شدن شباهت پذیرفتن توبه جناب حر و گذشت سید الشهدا از ایشان با توبه سران فتنه می گذرد. ام شاید بد نبشد نگاهی هم به شرایط پذیرش توبه بیاندازیم تا این نکته برایمان روشن شود که آیا می توان توبه آقایان را پذیرفت یا نه ؟ قرآن […]

    نیمه پر/ چند روزی است که ازموضوع مطرح شدن شباهت پذیرفتن توبه جناب حر و گذشت سید الشهدا از ایشان با توبه سران فتنه می گذرد. ام شاید بد نبشد نگاهی هم به شرایط پذیرش توبه بیاندازیم تا این نکته برایمان روشن شود که آیا می توان توبه آقایان را پذیرفت یا نه ؟

    قرآن مجید اعمالی را قابل توبه می‌داند که از روی نادانی انجام گیرد:
    «انما التوبه علی الله للذین یعملون السوء بجهاله؛ پذیرش توبه بر خدا است نسبت به کسانی که از روی جهالت کار زشت انجام می‌دهند.»

    در جای دیگر فرمود: «پروردگارتان رحمت بر بندگان را بر خود نوشته است که هر کس از روی نادانی کار زشتی انجام دهد، سپس توبه نماید و خود را اصلاح کند، او توبه پذیر و مهربان است». نساء آیه ۱۷

    منظور از جهالت، ندانستن نیست، بلکه عمل زشتی است که از روی طغیانگری و عناد سر نزده باشد، بلکه از روی هوی و هوس انجام شده باشد. در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که مقصود از جهالت ، گناهی است که بنده خدا آن را انجام می‌دهد که گرچه از حکم آن آگاه است، ولی آن گاه که تصمیم می‌گیرد عمل خلافی انجام می‌دهد، در واقع جاهل است. آن گاه حضرت به آیه‌ای که مربوط به حضرت یوسف (ع) است استدلال می‌کند.

    قرآن کریم از یوسف یاد می‌کند که وی به برادرانش گفت: آیا به خاطر دارید ستمی که بر یوسف و برادرش روا داشتید، در حالی که همگی نادان بودید؟ انعام آیه ۵۴

    در صورتی که آقایان با علم به زشتی و خلاف بودن جهتشان باز هم بر گناهشان اصرار ورزیده(می ورزند) و در حقیقت اعمالشان از روی عناد و دشمنی است.

    یکی از شرایط توبه، جبران گذشته و اصلاح آن است اما آیا اصلاح گذشته برای آقایان ممکن است؟

    جوانانی که (هر از دو گروه) به خاطر گفتار و تحریک آنان جانشان را از دست داده اند، ضربه ای که به حیثیت نظام وارد شد و از همه مهتر شکافی که بعد سال ۸۸ در سیاسیون وارد شد.

    آیا جبران این گذشته امکانش هست؟

    جناب حر هیچبی احترامی نسبت به امام نکردند و بر عکس ابراز ارادت به مادر سادات نمودند.

    اما آقایان تا توانستند به همه چیز و به همه کس بی احترمی نمودند از عاشورا گرفته و آتش زدن پرچم عزا تا پاره کردن عکس بنیانگذار انقلاب.

    از انکار اصل ولایت تا ایران منهای اسلام، حال آبا می توان شباهتی بین جناب حر با آقایان پیدا کرد یا توبه آنان مثال توبه شیطان است؟

    بلاغ/