نمایندگان کشورها در جلسه شورای امنیت چه گفتند

چاپ

به گزارش نیمه پر، پس از تصویب جمع بندی مذاکرات ایران و ۵+۱ در نشست امروز با اجماع آراء در شورای امنیت ، نماینده آمریکاگفت که به تلاش های دیپلماتیک با ایران درباره توافق ادامه می دهیم.
” سامانتا پاور” افزود: مدت ده سال مذاکرات سخت بود و احتمال داشت که هر یک از طرف ها از آن خارج شود، اما اعتماد موجود سبب رسیدن به این توافق شد. ما به تلاش هایدیپلماتیک با ایران درباره این توافق ادامه خواهیم داد.
نماینده آمریکا در شورای امنیت افزود : اقدامات ایران سبب شد که آمریکا شدیدترین تحریم ها را علیه آن اعمال کند و در این خصوص اتحادیه اروپا نیز به آمریکا پیوست. این تحریم ها در رسیدن به این توافق نقش بسیار زیادی داشت.
پاورهمچنین گفت: توافق هسته ای از توان هسته ای ایران خواهد کاست وما به تلاش ها ی دیپلماتیک با ایران درباره این توافق ادامه خواهیم داد. نماینده امریکا گفت با توافق هسته ای جهان امن تر خواهد بود.
نماینده فرانسه : قرارداد قوی به امضاء رسید
نماینده فرانسه درشورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: از نشست های ۵+ ۱ تشکر می کنیم که توانست بعد از ۱۲ سال یک قرارداد قوی را به امضا برساند.
“فرانسوا دلاتره”گفت: در حقیقت این مفاد به ما خیلی خیلی کمک کرد و خیلی شاکریم از این قرارداد که صلح جهانی را به ما ارائه می کند. در واقع برای حل خیلی مسائل می توانیم از این روش استفاده کنیم باید از ۵+۱ تشکر کنیم که کوشش کرد طی ۱۲ سال مذاکرات یک قرارداد قوی را به دست بیاوریم و این مسئولیت شورای امنیت است تا جلساتی داشته باشد و مسائل را حل کند .در حقیقت ما یک سیستم پایش داریم که بصورت مختلف سازمان های ایران را پایش می کند و هر اقدام خلاف را گزارش می دهد و این اقدام باید تطابق پیدا کند.
نماینده چین : توافق برای همه طرف ها مفید است
نماینده چین در شورای امنیتتاکید کرد کهتوافق جامع با ایران برای همه طرف ها مفید است.
” لیو جییئی” گفت: برطبق اصول و قراردادی که در برنامه جامع تدوین شده، ما برای جمهوری اسلامی ایران احترام قائلیم؛ چون ایران دارد به تعهداتش عمل می کند.

وی ادامه داد: ما باید صلح جهانی را باید نگهداری کنیم. ما باید در جلسات به طور مداوم شرکت کنیم تا بتوانیم این مسئله را بررسی کنیم.
نماینده چین در شورای امنیت همچنین بیان کرد : توافق هسته ایران موجب گسترش ایمن انرژی هسته ای در جهان خواهد شد.
وی اضافه کرد: توافق هسته ای ایران احتمالاً موجب فراهم شدن مقدمات حل بحران های دیگر به صورت دیپلماتیک خواهد شد.
روسیه از توافق حمایت می کند
نماینده روسیه در شورای امنیت گفت: روسیه از توافق حاصل شده حمایت می‌کند و ما امیدواریم کشورها از شرایط بوجود آمده بهره ببرند.
” ویتالی چورکین” نماینده روسیه پس از سخنرانی نماینده‌های چین، آمریکا و فرانسه در شورای امنیت با بیان این‌که «توافق صورت گرفته گزینه‌ای است که براساس احترام و همکاری متقابل انجام شده است» تاکید کرد: اساس این توافق براساس یک پروسه تدریجی شکل گرفته و روسیه از آن حمایت می‌کند؛ چرا که ایران از حق هسته‌ای خود جهت توسعه برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای‌اش برخوردار می‌شود.
وی لغو همه تحریم‌ها علیه ایران از طریق سازوکار شفاف‌سازی را اقدامی مثبت خواند و افزود: یکی از گام‌های مهم که برداشته شد بحث راستی‌آزمایی است که از سوی ایران انجام می‌شود و شورای امنیت نیز بر آن نظارت می‌کند.
نماینده انگلیس : نقش شورای امنیت دراین زمینه مهم است
نماینده انگلیس در شورای امنیت گفت: ما از این قطعنامه شورای امنیت استقبال می کنیم. این توافقنامه برای برقراری ثبات در منطقه حائز اهمیت است.
” متیو ری‌کرافت” افزود :امروز روز خوبی برای ما و سراسر منطقه خاورمیانه است. این قطعنامه سبب می شود که ایران به تبادلات اقتصادی با جهان روی آورد. لازم است مشکلات موجود در مسیر اجرایی شدن این قطعنامه را حل کنیم. نقش شورای امنیت در این خصوص مهم است. این توافق سبب تغییر روابط ایران با شورای امنیت و جهان می شود.
وی بیان کرد:«این یک فرصتی است که ما بتوانیم با قدرتی منطقه‌ای از لحاظ اقتصادی و فرهنگی دوباره تعامل کنیم».
نماینده انگلستان افزود: «امروز ما مفتخر هستیم که ایران متعهد به پرداختن به نگرانی‌های موجود شده است. ایران در قبال پایبندی به تعهداتش، با رفع تحریم‌ها مواجه خواهد شد».
کرافتدر ادامه گفت: «ما سعی خواهیم کرد به تعهداتمان پایبند باشیم و اگر در جایی مشکلی باشد، تلاش خواهیم کرد آن را رفع کنیم. ما می توانیم عادی‌سازی روابطمان را شروع کنیم تا امید در آینده را افزایش دهد. با توجه به اینکه ایران نمی‌تواند بمب هسته‌ای بسازد، جهان امروز امن‌تر شده است».
نماینده اسپانیا به عنوان یکی از ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت درباره دستیابی به جمع‌بندی نهایی درباره سند برجام گفت: «امروز ما پیروزی دیپلماسی را شاهد هستیم. ما باید به جای تقابل بر روی دیپلماسی تمرکز کنیم». وی افزود: «ما در شورای امنیت باید عزم جدی در اجرای مفاد توافق را نشان دهیم».
ویافزود: توافق هسته ای با ایران یک پیروزی بزرگ است. تمایل داریم در این خصوص به ایران و آمریکا و طرف های دیگر تبریک بگویم. لازم است ما به جای رویارویی به گفتگو تمرکز کنیم.
نمایندگان اردن، شیلی، مالزی،‌ نیجریه و ونزوئلا نیز به عنوان دیگر اعضای غیردائم شورای امنیت از دستیابی به جمع‌بندی نهایی سند برجام استقبال کرده و اظهار خرسندی کردند. نماینده ونزوئلا گفت: «ما از این توافق استقبال می‌کنیم. این مذاکرات به سندی مهم منتج شد. این توافق نشان می‌دهد زمانی که تعهد سیاسی به کار گرفته شود، می‌توان به راه‌حل دست یافت

مشرق/