توسعه بی‌رویه دانشگاه‌ها دقت نظر در انتخاب اساتید متعهد و متخصص را کمتر کرده است

چاپ

به گزارش نیمه پر نورالله علیخانی کشکک در گفت‌وگو با خبرنگار نوشهرآنلاین، نقشه جامع علمی کشور را محرک حرکت‌های علمی در کشور توصیف و ابراز داشت: نقشه جامع علمی کشور با توجه به چشم انداز ۲۰ ساله در حال اجرا است گرچه در اجرای آن قوت و ضعف‌هایی وجود دارد ولی برای گفتمان‌سازی آن باید تلاش بیشتری شود.

وی هزینه‌کردن در بخش فرهنگی را الزامی دانست و بیان داشت: ضعف ‌هایی وجود دارد ولی در بخشی رو به جلو هستیم و برطرف‌کردن این ضعف‌ها نیاز به تامین بودجه و اعتبار دارد؛ قطعاً سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند باعث بازخورد خوبی شود.

** مصرف‌گرایی عامل تضعیف اقتصاد کشور

معاون دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری نوشهر با بیان اینکه مصرف‌گرایی به حوزه تولید ملی آسیب می‌رساند، ابراز داشت: این روزها تبلیغات مسموم و قرار گرفتن خانواده‌ها در هجمه‌ی فرهنگ‌های مختلف باعث بروز آسیب‌های جدی در جامعه شده است، چرا که مصرف‌گرایی در جامعه به خرید کالاهای تجملی و غربی می‌رسد و به اقتصاد ما ضرر می زند.

وی به آثار منفی توسعه برخی تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما از داشته‌های خودمان خوب استفاده نمی کنیم، خیلی از نتایجی که الان دانشمندان به آن دست پیدا کرده‌اند در منابع دینی ما آمده است.

علیخانی کشکک به وضعیت پژوهش‌های علمی در گروه علوم انسانی اشاره کرد و افزود: باید بپذیریم انسان تغییرپذیر است و علوم انسانی انتزاعی و پیچیده است، شاید در اوایل صنعتی‌شدن و فراصنعتی‌شدن دانشمندان ما شیفته پیشرفت‌های غربی شده و بدون تفکیک سره از ناسره پذیرای مواردی که در فرهنگ دینی ما مذموم است نیز شدند.

** نظارت بیشتر در گزینش اساتید متخصص و متعهد

وی در بخش دیگری از سخنان خود از توسعه بی‌رویه دانشگاه‌ها انتقاد کرد و بیان داشت: توسعه بی‌رویه دانشگاه‌ها دقت نظر در انتخاب اساتید را کمتر کرد و چون تعداد دانشگاه‌ها زیاد است، استاد متخصص و متعهد به اندازه کافی وجود ندارد.

مشاور مدیر کل آموزش و پرورش مازندران با تاکید براینکه در دانشگاه فرهنگیان بیش از ۹۰درصد از اساتید ارزشی استفاده می‌شود، اذعان داشت: در دانشگاه‌هایی مثل آزاد و غیر دولتی شاید بعضاً دستورالعمل‌ها با عث می‌شود که از اساتید ارزشی کمتر استفاده شود ولی می‌شود نظارت برای گزینش اساتید وجود داشته باشد، البته مسائل مالی نیز می‌تواند به این مسئله دامن بزند.

وی با بیان اینکه قوانین و دستورالعمل‌ها نباید خارج از چتر فلسفی جامعه ما که همان چارچوب اسلامی است باشد، افزود: ضعف‌هایی وجود دارد اما متولیان می‌توانند کمک کنند تا این‌گونه ضعف‌ها برطرف شود و به سطح مطلوبی برسد.

این استاد دانشگاه تخصص و ارزش را دو شرط مهم برای یک استاد دانست و ابراز داشت: در اوایل انقلاب دانشگاه تربیت مدرس اساتیدی را تربیت می‌کرد که هم ارزشی باشند و هم تخصص داشته باشند.

وی ادامه داد: زمانی که مراکز تربیت معلم را تعطیل کردند آموزش و پرورش به سمت نیروهایی که در دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی برای کادر آموزشی آموزش و پرورش آموزش ندیده بودند روی آورد، اما با تدبیر مقام‌معظم رهبری مجدداً در سال‌های اخیر دانشگاه فرهنگیان برای جبران مافات احیاء شد.

** کاربردی‌نبودن پژوهش‌های دانشگاهی

علیخانی تولید محتوای آموزشی را از نیازهای اولیه دانشگاه و محیط آموزشی دانست و تاکید کرد: در مباحث آموزشی کتاب‌هایی از دانشمندان غربی بدون در نظر گرفتن چتر فلسفی اسلام ترجمه می‌شود که باعث می‌شود به فرهنگ ما لطمه بزند.

وی از آمار زیاد پژوهش و کاربردی‌نبودن آن ابراز نگرانی کرد و گفت: پژوهش‌های ما پژوهش‌های کاربردی نیست و یا اگر هست استفاده نمی‌شود، متاسفانه مسئولین هم در حوزه کاری خود از پژوهش‌ها استفاده مطلوب نمی‌کنند در صورتی که این پژوهش‌ها می توانند کمک و راهگشای خوبی در توسعه علم در کشور باشد.

** خرید پایان‌نامه‌های دانشجویی تجارتی برای افراد سودجو

معاون دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری نوشهر با بیان اینکه برخی پایان نامه‌ها توسط دانشجو خریداری می‌شود، عنوان کرد: در نوشهر پژوهش‌ها در حد آمار است و کاربردی نیست. حجم زیاد دانشجو در دانشگاه‌ها باعث افت کیفیت و عدم کارایی پایان نامه‌های دانشجویی می شود.

وی خاطرنشان کرد: خرید پایان نامه‌ها متاسفانه به یک تجارت برای افراد سودجو تبدیل شده و اگر مسئولین دانشگاه‌ها با این شیوه مبارزه نکنند آمار پژوهش‌های کاربردی پایین خواهد آمد و از ارزش آن کاسته خواهد شد.

علیخانی با بیان اینکه در سال گذشته بالغ بر ۶ تا ۷ کرسی آزاد اندیشی درباره فرهنگ و تهاجم فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان نوشهر برگزار شد، اظهارکرد: در این کرسی‌های آزاد اندیشی بحث و گفت‌وگو و موضوعاتی برای دانشجویان موشکافانه بررسی می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی موضوع جنگ نرم کمتر بیان می‌شود، گفت: در دانشگاه‌هایی که هدف مشخص دارند و مسیرشان مشخص است جنگ نرم بیشتر بیان می‌شود ولی ضروری است که در تمامی دانشگاه‌ها به این امر پرداخته شود.

بلاغ/