رفع تحریمهای تسلیحاتی ایران دو تا هشت سال زمان می‌برد

چاپ

به گزارش نیمه پر، یک خبرگزاری روسیه از بحث درباره رفع تحریمهای تسلیحاتی ایران در مذاکرات وین خبر و گزارش داده که قرار است این تحریمها در دو مرحله که احتمالا ۲ تا ۸ سال زمان می‌برد، رفع شوند.

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ در وین همچنان ادامه دارد و تیم مذاکره ایرانی با تاکید بر لزوم تغییر رفتار شورای امنیت سازمان ملل، از چند روز قبل بر لزوم رفع تحریمهای تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران اصرار کرده است.

خبرگزاری ایتارتاس روسیه در گزارشی به نقل از یک منبع دیپلماتیک در وین خبر داد، موضوع رفع تحریمهای تسلیحاتی ایران در دو مرحله مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است مبنی بر اینکه در ابتدا تحریمهای تسلیحاتی شاید تعلیق و بعدا کاملا لغو شود.

در گزارش این خبرگزاری مطرح روسی آمده است: «بر اساس توافق نهایی بین تهران و ۶ قدرت جهانی، تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران شاید همچنان ۲ تا ۸ سال باقی بمانند».

منبع دیپلماتیک حاضر در وین در این باره گفته است: «سازش در این موضوع همچنان ممکن است. البته تحریمهای تسلیحاتی برای مدتی حفظ خواهند شد و دو طرف در حال بحث درباره چارچوب زمانی از ۲ تا ۸ ساله(برای برداشتن تحریمهای تسلیحاتی) هستند».

این منبع با اشاره به تداوم مذاکرات طرف‌های ایرانی و گروه ۵+۱ درباره این موضوع افزود: «احتمال برداشتن تحریمهای تسلیحاتی در دو مرحله مورد بحث قرار گرفته است. ابتدا تحریمها شاید تعلیق شده و بعدا کاملا لغو شوند».

این خبر در حالی منتشر شده که روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و گروه ۵+۱ حامی برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران بوده‌اند؛ حمایتی که نگرانی و مخالفت طرف‌های غربی به ویژه آمریکایی را به دنبال داشته است.

 

فارس/