مک‌کین: آمریکا جنگ را به داعش باخته است

چاپ

به گزارش نیمه پر، خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه از واشنگتن گزارش داد، مک کین استراتژی به کار گرفته شده در برابر گروه تروریستی داعش را زیر سوال برد و با تاکید بر این که آمریکا جنگ را به داعش باخته است، آن چه را که آموزش اندک گروه های تروریستی در سوریه خواند، مورد انتقاد قرار داد.

بنابراین گزارش، مک کین روز گذشته (سه شنبه) در کمیته خدمات نظامی سنا که خود ریاست آن را برعهده داشت؛ ‘اشتون کارتر’ وزیر دفاع و ژنرال ‘مارتین دمپسی’ رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا را در زمینه های مختلف ، درمناقشات بین المللی که واشنگتن مستقیم و غیر مستقیم، از اوکراین تا خاورمیانه در آنها درگیر است مورد عتاب قرار داد.

وی گفت، دلیل قانع کننده ای وجود ندارد تا باور کنیم آنچه در حال حاضر صورت می گیرد برای رسیدن به اهداف بلند مدت رییس جمهوری آمریکا برای متلاشی کردن و در نهایت از بین بردن گروه تروریستی داعش، کافی باشد.

مک کین افزود: روش ها و میزان تلاش های ما همسوی اهدافمان نیست، این بدان معناست که برنده نیستیم و زمانی که شما برنده نباشید ، (یعنی) شما بازنده اید.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، اظهارات مک کین در پی گفته های اخیر باراک اوباما صورت می گیرد که گفته است مبارزه باداعش طولانی خواهد بود.

رییس جمهوری آمریکا دوشنبه گذشته در محل وزارت دفاع این کشور به اقدامات صورت گرفته ائتلاف ضدداعش اشاره و ادعا کرد: تاکنون نیروهای ائتلاف پنج هزار حمله علیه داعش داشته اند که در نتیجه هزاران تن از تروریستها کشته شده اند.

مک کین در واکنش به سخنان اوباما گفت، این سیاست به نظر موفقیت آمیز می رسد اما یک پیروزی خیالی است .

مک کین در انتقاد از سیاست های کاخ سفید گفت: اظهارات اوباما درباره داعش، میزان آزاردهنده ای از خودپنداری که شاکله دولت حاکمه را تشکیل می دهد؛ آشکار می سازد.

مک کین،گفته های کارتر را درباره آموزش دادن نظامیان آمریکایی به تنها ۶۰ تروریست در سوریه که واشنگتن از آنان به عنوان مخالفان اسد یاد می کند، مورد انتقاد قرار داد و این رقم را تعداد موثری ندانست.

بنابراین گزارش، پنتاگون در ماه ژانویه گذشته گفته بود، قرار است تا پنج هزار و ۴۰۰ نفر از ترویست ها را در سوریه تحت آموزش نظامی قرار دهد و آنها را به تسلیحات نظامی تجهیز کند، قانونگذاران آمریکایی نیز مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار برای این امر در نظر گرفتند.

درهمین حال روز گذشته سناتور ‘راجر ویکر’ نیز با انتقاد از سیاست های اوباما در قبال داعش اعلام کرد که سیاستهای اوباما منجر به ایجاد خلاء در عراق شد که در نهایت به تشکیل گروه تروریستی داعش منتهی شد.

اظهارات این قانونگذار آمریکایی در حالی مطرح شده است که حملات هوایی ائتلاف به اصطلاح بین المللی تحت امر آمریکا علیه گروه تروریستی داعش بی فایده بوده است.

 

ایرنا/