پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 5893
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۷ تیر, ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    سازمان ملل: ۵۱۳۳ یمنی قربانی حمله آل‌سعود

    سخنگوی کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از قربانی شدن ۵۱۳۳ شهروند یمنی تاکنون در تجاوزگری ارتش سعودی به این کشور خبر داد.

    به گزارش نیمه پر به نقل از سایت “الموتمر نت”، “رابرت کولفیل” در بیانیه خود آورده است: کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از وخامت اوضاع حقوق بشر و وضعیت انسانی در یمن بسیار نگران است چرا که همچنان غیرنظامیان رنج و مشکلات درگیری را متحمل می شوند.

    وی گفت: ۹۲ غیرنظامی از ۱۷ ژوئن تا سوم ژوئیه سال ۲۰۰۵ میلادی در سراسر یمن جان باختند که در بین آنها ۱۸ نفر زن و ۱۸ نفر دیگر کودک بودند. در همین مدت، ۱۷۹ نفر دیگر زخمی شدند که ۴۳ نفر زن و ۳۰ نفر کودک بودند.

    کولفیل گفت: با احتساب این افراد، شمار غیرنظامیان یمنی کشته شده از ۲۷ مارس سال ۲۰۱۵ (تا سوم ژوئیه) به ۱۵۲۸ نفر و شمار زخمی ها به ۳۶۰۵ نفر رسید.

    وی افزود: بیش از یک میلیون غیرنظامی از آغاز درگیری ها در داخل آواره شده یا به کشورهای همجوار پناه برده اند.

    کولفیل گفت: از ۱۷ ژوئن، نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان بمباران هوایی و حملات دیگر خود را ادامه دادند و همچنین از درگیری های زمینی و گلوله باران و تیراندازی تک تیراندازها و انفجار بمب در استان های مختلف یمن خبر رسیده است.

    سخنگوی کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به اقدام تیم اعزامی این کمیته در مستند سازی موارد نقض حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین المللی در یمن افزود: “اطلاعات نگران کننده ای دریافت کرده ایم که نشان می دهد شبه نظامیان وابسته به عبدربه منصور هادی رئیس جمهور (فراری و مستعفی یمن) دستکم شش نفر از طرفداران ائتلاف حوثی ها و عبدالله صالح را اعدام و بدرفتاری مرتکب شده اند”.

    وی افزود: ما همچنین درخصوص تشدید حملات به اماکن عبادی نگرانیم زیرا پنج مسجد زیدی ها با خودروهای بمبگذاری شده در چند هفته اخیر هدف قرار گرفته است که خطر شکاف ها و درگیریهای مذهبی را تشدید می کند.

    کولفیل گفت: از ۱۷ ژوئن تاکنون، ساختار زیربنایی شهری زیادتری منهدم شده است. در این مدت دستکم ۳۶ ساختمان از جمله مدارس، بیمارستانها، دادگاهها، تاسیسات تولید برق و مخابرات به طور کلی یا جزئی در استان های صنعا، عدن، تعز، الجوف، المحویت و حجه آسیب دیده اند.

    وی افزود: ما افزایش حملات علیه دفاتر سازمان ملل را زیر نظر داریم. در حمله هوایی ۲۸ ژوئن به دفتر برنامه توسعه سازمان ملل در منطقه خور مکسر در عدن یک غیرنظامی زخمی شد. یک دفتر وابسته به سازمان بیم المللی مهاجرت در منطقه البساتین عدن نیز با یک گلوله خمپاره هدف قرار گرفت. همچنین حمله هوایی باعث ویرانی دفتر بین المللی مهاجرت در منطقه حرض شد.

    کولفیل گفت: رسیدن کمک های انسانی همچنان با محدودیت های شدیدی به علت خشونتها روبرو است. محدودیت های دریایی و زمینی و دریایی از زمان آغاز درگیری باعث کاهش شدید واردات شده است. واردات غذا و کالاهای اساسی دیگر به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

    وی افزود: محدودیت های بسیار خطرناکی برای رسیدن کمک های انسانی به شهرهای عدن، الضالع، تعز و لحج اعمال شده است.

    کولفیل گفت: علاوه بر نبود امنیت در جاده ها و دسترسی به غذا و آب سالم آشامیدنی و محدودیت در تردد غیرنظامیان، کمبود دارو و لوازم پزشکی اسیاسی و سوخت به سطح نگران کننده ای رسیده است و وضعیت بسیار دشواری را ایجاد کرده و باعث وخامت بیشتر سیستم مراقبت های بهداشتی در یمن شده است.

    وی بار دیگر از همه طرف های درگیر خواست تا احترام به قوانین بین المللی حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین المللی را تضمین و اتخاذ همه تدابیر ممکن برای حفاظت از جان غیرنظامیان را ضمانت کند.

    تسنیم/