پرونده‌ای که در «وین» از مذاکرات هسته‌ای ایران مهم‌تر است

چاپ

به گزارش نیمه پر، در سواحل رود دانوب که از وین و ۱۷ شهر اروپایی دیگر عبور می‌کند، ‌صحنه متفاوتی از دجله و نیل و بردی دیده نمی‌شود، رودخانه های خاورمیانه‌ای مملو از خون مردم منطقه هستند، این رودها تفاوت زیادی با رود بزرگ اروپا ندارند که برخلاف آن به جایگاهی برای احداث رستوران‌ها و هتل‌های شناور تبدیل شده و مردمی از تابیعت‌ها و زبان‌ها و ادیان مختلف در سواحل آن زندگی می‌کنند.

المیادین نوشت: در نزدیکی دانوب ایرانی ها و شش کشور صنعتی با هم دیدار کردند تا به توافق برسند، این موضوع از یک هفته پیش در میان شرکت‌کنندگان در این نشست مشخص است،‌ اما چیزی که هنوز معلوم نیست، این است که این توافق احتمالاً می‌تواند برخی از مسائل موجود در خاورمیانه را تغییر دهد، چرا که می‌تواند باب همکاری در مقابله با خطرات موجودیتی که منطقه با آن مواجه است به ویژه داعش و امثال آن را باز کند.

یک دیپلمات غربی همان طور که داعش و افراط‌گرایی را خطری برای خاورمیانه می‌داند، برای اروپا نیز خطرناک می‌شمرد. اروپا در حال حاضر درگیر این موضوع است که درهای خود را برای بازگشت کسانی که از آن مهاجرت کرده‌اند، ببندند. سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی اروپایی نیز به دنبال کاهش خطرات “بمب‌های ساعتی ” در داخل کشورهای اروپایی هستند.

به گفته این دیپلمات غربی که کشورش بیش از پیش در خلال تحولات مصر و کویت و عربستان سعودی و هم‌زمان با تحولات روزانه دمشق و بغداد و بیروت با خطر مواجه شده ، این خطر را مانند گلوله ای برفی می‌داند که هر لحظه بزرگ‌تر می‌شود. خطری که تمامی کره خاکی را در معرض تهدید موجودیتی قرارداده است،‌ بنابراین باید اختلافات را برای مقابله با این خطر کنار گذاشت. یکی از دلایل زنگ خطر جهانی در این رابطه سفر وزیر خارجه روسیه به وین در چند روز پیش بود که یک روز بعد از دیدار وی با ولید معلم وزیر خارجه سوریه در مسکو صورت گرفت.

لاوروف برای بررسی بحران هسته‌ای به محل مذاکرات نیامده بود، چرا که روس‌ها به صورت کلی به ویژه در دوره کنونی مذاکرات اهمیت زیادی به جزئیات آن می‌دهند. لاوروف نشستی تقریباً دو ساعته با جان کری وزیر خارجه آمریکا داشت و بنا بر آنچه که شخصاً به روزنامه‌نگاران گفت، خیلی جزیی به موضوع هسته‌ای در این نشست پرداخته شد، بلکه بخش عمده ای از آن در مورد مسائل خاورمیانه ای و راهکارهای اجرایی جنگ بر ضد تروریسم در کنار موضوع اوکراین بود.

آنچه که ما از منابع متعدد متوجه شدیم، این است که روسیه به دنبال تشکیل ائتلافی برای مبارزه با تروریسم است، مسکو می‌خواهد بیشتر کشورهای منطقه که با این خطر مواجه هستند را در این ائتلاف قرار دهد، روس‌ها می‌خواهند اختلاف مد نظرشان موازی ائتلاف آمریکایی و یا حتی جایگزین آن شود. در مورد ایران اوضاع اندکی فرق می‌کند، آنها معتقدند که اولویت کنونی مقابله با داعش است که بنا به گفته یکی از ایرانی‌ها غده سرطانی است که در منطقه نفوذ کرده است.

ایران این خطر را در صدر اولویت‌های خود قرار داده و آن را تهدیدی موجودیتی برای اساس منطقه می‌داند، آنهم در شرایطی که منطقه شاهد عملیات ترسیم مجدد نقشه‌های خود است. در این شرایط توافق وین در صورت انجام می‌تواند شبیه به توافق‌نامه‌هایی شود که بین دو جنگ جهانی اول و دوم در ابعاد مختلف امضا شد و مبانی دنیای جدید را پایه گذاری کرد.

ایران می‌خواهد در عملیات ترسیم جدید سهیم باشد، این موضوع بر کسی پوشیده نیست، اما در عین حال تهران می‌خواهد مانع از این شود که داعش خود را به دنیا تحمیل نماید، احتمال کمی وجود دارد که داعش یکی از ترسیم ‌کنندگان این نقشه باشد ، اما در این صورت باید پذیرفت که بخشی از نقشه منطقه سیاه ‌رنگ شود و این چیزی است که ایرانی‌ها را راضی نمی‌کند و تهران از تمامی راهکارهای ممکن برای ممانعت از این اتفاق استفاده می‌کند. اما یک طرف خطرناک‌تر دیگر نیز در منطقه باقی می‌ماند که همان اسرائیل است، به این ترتیب باید راهکاری جستجو کرد تا بین جنگ بر ضد داعش و آرمان فلسطین تفاوت قایل شد.

 

مشرق/