پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 18 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 583
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۱ آبان, ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    موضع‌گیری سرافراز درباره فتنه/ ضرغامی: دوران سرافراز دشوارتر از دوران من است

    سرافراز گفت: اینگونه نیست که ما تعیین کنیم چه برنامه‌ای را چه کسی در چه زمانی ببیند بلکه باید طوری باشد که مخاطب برنامه را به شکلی که خودش می خواهد ببیند.

    نیمه پر/ مراسم تودیع عزت‌الله ضرغامی و معارفه محمدسرافراز روسای سابق و جدید سازمان صداوسیما در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما با قرائت قرآن و سرود ملی آغاز شد.

    جمعی از مسئولان دولتی و نهادهای حکومتی از جمله آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، حجت‌الاسلام گلپایگانی، رئیس‌دفتر مقام معظم‌ رهبری، محمدباقر قالی باف، شهردار تهران و… در این مراسم حضور پیدا کردند.

    علاوه بر مقامات رسمی، جمعی از هنرمندان از جمله ابراهیم حاتمی‌کیا، کیانوش عیاری، سیروس مقدم، ضیاءالدین دری و… هم در این مراسم حاضر بودند.

    اجرای این برنامه را نظام اسلامی مجری تلویزیون بر عهده داشت و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی سخنران و میهمان ویژه برنامه بود.

    سرافراز ۲ روز قبل با حکم مقام معظم رهبری برای یک دوره ۵ ساله به ریاست سازمان صداوسیما منصوب شد.او پیش از این معاون برون‌مرزی صداوسیما بود و تاسیس شبکه‌های پرس،هیسپان و آی‌فیلم در کارنامه کاری اوست. پیش از او ضرغامی ۱۰ سال این سمت را بر عهده داشت. ضرغامی امروز احتمالا آخرین باری بود که به عنوان سخنران در این مکان حاضر می‌شد.

    به گزارش تسنیم، اولین بخش از برنامه امروز قرائت حکم امام خامنه‌ای در انتصاب رئیس جدید سازمان صداوسیما بود.

    حکم امام خامنه‌ای قرائت شد

    حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، پیش از قرائت حکم از زحمات رئیس پیشین سازمان صداوسیما به خصوص پخش مراسم عزاداری امام حسین(ع) در سال جاری و سال‌های گذشته تشکر کرد. وی ابراز امیدواری کرد که رئیس جدید صداوسیما عملکرد کوشاتری در صدر رسانه ملی داشته باشد.

    رئیسی: در ساختارهای رسانه ملی در ارتباط با نیروی انسانی تعدیل‌ها‌، کارآمدسازی و چابک‌سازی مورد توجه قرار دهند

    حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما‌، در ابتدا از زحمات و تلاش‌های سیدعزت الله ضرغامی تشکر کرد و درباره تعامل رئیس قبلی سازمان صدا و سیما با شورای نظارت گفت: روحیه همکاری آقای ضرغامی با شورای نظارت خوب بود و جلساتی که ایشان دعوت می‌شدند‌ و از نظرات و توضیحات ایشان و معاونانشان استفاده می‌کردیم‌، برای اعضای شورا اطمینان بخش بود. امیدوارم این همکاری بین شورای نظارت و صدا و سیما در دوره آقای سرافراز نیز ادامه پیدا کند.

    رئیس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما‌ ظرفیت داشتن را از ویژگی‌های شخصیتی سیدعزت الله ضرغامی برشمرد که بیش از سایر ویژگی‌های وی جلب‌ توجه می‌کرد و خاطرنشان کرد: بهترین قلوب با ظرفیت‌ترین‌ آنها است. خیلی مهم است که انسان بتواند با تکیه بر اصول و مبانی کار را در تمام ابعاد در برابر تمام تهاجم‌ها ادامه دهد.

    رئیسی سپس اظهار کرد: آنچه در دوره ریاست آقای ضرغامی برای من جلب توجه کرد کاهش توجه به رسانه‌های دیگر و ماهواره‌ها بود. حرکت در جهت امیدبخشی و نشاط در دوره آقای ضرغامی به دنبال دوره‌های قبل انجام شد. در جریان فتنه ۸۸ نقش رسانه ملی در شکل‌گیری روز بصیرت و بصیرت‌آفرینی در بین هجوم دشمن مثال‌زدنی بود. اینها همه مدال‌های افتخار برای آقای ضرغامی است که ان شاء الله این حرکت را در سنگرهای دیگر ادامه خواهند داد.

    او سپس درباره دکتر محمد سرافراز،‌ رئیس جدید سازمان صدا و سیما، گفت: آقای سرافراز در حوزه‌ای که بودند به حق خوش درخشیدند و انتصاب حضرت آقا با مقبولیتی جدی در رسانه ملی مواجه شد و همگان بر آن بودند که این جایگاه زیبنده آقای سرافراز است. بدون تردید آنچه در زمان برادران ارجمندمان دکتر لاریجانی‌ و آقای ضرغامی انجام شد، در جهت توسعه کمی و کیفی رسانه ملی بود و ان شاء الله در دوره آقای سرافراز با توجه به تهاجمات فرهنگی ادامه پیدا کند.

    رئیس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما صیانت از مردم و افکارشان در برابر تهاجمات جدی را از وظایف رسانه ملی برشمرد و در مورد دیگر وظایف صدا و سیما گفت: نمایش کارآمدی نظام در مقابل ناکارآمد جلوه دادن مجموعه‌ دستگاه‌های نظام توسط رسانه‌های بیگانه از وظایف رسانه ملی است و به واقع همه دیده‌ایم در جاهایی که رسانه ملی به میدان می‌آید، می‌تواند بسیار کارآمد عمل کند.

    رئیسی حضور موثر رسانه ملی در فضای مجازی را بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: ان شاء الله در ساختارهای رسانه ملی دوستان ما در ارتباط با نیروی انسانی تعدیل‌ها‌، کارآمدسازی و چابک‌سازی را که در دوره آقای ضرغامی هم مطرح شد ‌مورد توجه قرار دهند.

    رئیس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در پایان صحبت‌هایش ابراز امیدواری کرد که با نشاط و مدیریت و تدبیری که در محمد سرافراز وجود دارد، سکان‌داری رسانه ملی توسط او به خوبی انجام شود.

    خجسته: دو نهاد اساسی ایده و روایت از انقلاب، به حفظ انقلاب کمک می‌کند/ ضرغامی خودش را وقف صداو سیما کرد

    حسن خجسته، معاون پیشین صدای سازمان، دومین سخنران مراسم بود. او گفت: هر انقلابی باید دو نهاد اساسی ایده و روایت از محیط پیرامون را داشته باشد. از روز اول انقلاب دشمنان ایران از داخل و خارج با این جامعه خصومت داشتند، این در حالی بود که همه رهبران فکری و سیاسی سعی می‌کردند اهداف انقلاب را  با همین دو نهاد ایده و روایت حفظ و مدیریت کنند؛مثلا امام خمینی در تسخیر لانه جاسوسی فرمودند که این انقلاب بالاتر از انقلاب دوم است و این تلاشی برای حفظ انقلاب با این نهادها بود.

    خجسته ادامه داد: اگر انقلاب نتواند از ایده و اهداف خود دفاع کند نابود می‌شود و صداوسیما در مرکز این دفاع از ایده‌ها و اهداف انقلاب قرار گرفته است و نقش این سازمان در نشر و بسط و بیان روایت انقلاب به شدت مهم است.

    وی با بیان اینکه ۴ دوره مدیریتی در صداوسیما در وجود داشته است گفت: دوران محمد هاشمی که باید صداوسیما را با خاستگاه انقلاب اسلامی همسو می‌کرد، دوران دشوار و سختی بود. در دوران علی لاریجانی، چهارچوب انقلاب تثبیت شد، مبارزه  شبیخون فرهنگی در این دوره اوج گرفت و تلاش گسترده‌ای برای تثبیت مردمسالاری دینی صورت گرفت. در این دوره، دو حادثه مهم اتفاق افتاد، یکی اتمام جنگ و دیگری آغاز دوران رهبری مقام معطم رهبری، این دو اتفاق مهم در تاریخ انقلاب نیاز به همراهی ویژه صداوسیماداشت.

    خجسته افزود: یکی از اتفاقات مهم این دوران، که با تهاجمات بسیار شدیدی هم همراه شد پخش کنفرانس برلین بود که به نوعی یک ضدروایت علیه انقلاب بود. علاوه بر این، پخش مناظرات تلویزیونی برای اولین بار در دوره لاریجانی اتفاق افتاد.

    خجسته درباره ویژگی های دوره ریاست ضرغامی نیز عنوان داشت: این دوره چند ویژگی ممتاز داشت. اهمیت واقعی کار امروز معلوم است. شبکه های ماهواره ای که دیروز با هدف مسائل سیاسی آغاز به کار کرده بودند، از حوزه سیاسی خارج شدند و شبکه هایی که معاند بودند در تقابل شیعه و سنی و تقابل قومی گسترده آغاز به کار کردند.

    وی افزود: گسترش فضای مجازی و تکنولوژی اتفاق دیگری بود که در دوران آقای ضرغامی افتاد که آقای عسگری در این باره تعبیر زیبایی داشت و می گفت که فضای مجازی برای اداره دنیا بر اساس ایده غرب است و ما در مقابل این رویداد هیچ ایده و آمادگی نداشتیم. نکته سوم نیز فیلم های امریکایی ضد اسلام و ضد ایرانی بود که از سال ۱۹۹۱ با فیلم «بدون دخترم هرگز» آغاز شد و بعد از آن هم با  فیلم های دیگر ادامه یافت که با تبلیغات گسترده در دوران ضرغامی ساخته می شدند.

    وی گفت: همچنین آقای ضرغامی به خاطر شناخت و علاقه ای که به شهید مطهری داشت، توانست خیلی خوب در این حوزه عمل کند. سه سال پیش بخش اعظمی از مردم دنیا چه روایتی از سوریه را قبول داشتند و الان چه چیزی را قبول دارند؟ این به خاطر زحماتی بود که سازمان کشید. الان فهم جوانان نسبت به دفاع مقدس بسیار عاشقانه است که به خاطر زحمات آقای ضرغامی و ساخت فیلم ها و سریالهایی در این حوزه بوده است. آقای ضرغامی خود را وقف کرد و بسیار شجاع بود و اگر مقام معظم رهبری امروز تعابیر بلندی از ایشان دارند، به خاطر این زحمات است. و امیدوارم سرافراز باشد.

    وی تصریح کرد: آقای سرافراز پرورش فضای نبرد رسانه‌ای بین‌المللی است. سرافراز اولین کشتی کمک های به غزه به واسطه آقای سرافراز بود و از طریق پرس تی وی اتفاق افتاد و بعد از آن ترکها این مسیر را یاد گرفتند. شاید اگر العالم نبود، سازشهایی که میخواست با حسنی مبارک اتفاق بیفتد، می افتاد و همین اتفاقات بود که باعث حذف شبکه های برون مرزی ما از روی ماهواره ها می شد.

    وی افزود: آقای سرافراز علی رغم اینکه نیروی قدرتمندی نداشت توانست بر سلطه رسانه ای غلبه کند و امیدوارم همیشه عزت دار باشد.

    خجسته در پایان سخنانش از ضرغامی حلالیت خواست و گفت:  اگر قصوری بوده، عمدی نبوده است.

    خجسته گفت: ضرغامی در این دوران  توانست سرسختانه رسانه ملی را مدیریت کند و نیروها و هنرمندان درون سازمانی و برون سازمانی را دور هم جمع کرد و با همه این عوامل مقابله کرد و در چارچوب انقلاب وارد عرصه تولید شد.

    موضع‌گیری سرافراز درباره فتنه/ ضرغامی: دوران سرافراز دشوارتر از دوران من است

    ضرغامی: حاتمی‌کیا مورد هجوم قرار گرفت، اما می داند که مسیر درستی را می‌رود

    اما بالاخره عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین سازمان صداوسیما به روی سن آمد تا آخرین سخنرانی خود در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما را ارائه کند. ضرغامی ابتدا لیستی از تشکر‌ها را فهرست کرد: “از حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی و علی لاریجانی که سالک سلف خود می‌دانم سپاسگذاری می کنم.از محمدعلی کشاورز که چند دهه خدمات برجسته در حوزه فرهنگ و هنر را دارند تشکر می کنم.از  ابراهیم حاتمی کیا که اخرین کار را درباره شهید چمران ساخت و مورد  هجوم قرار گرفت اما می‌داند که راهش را درست می رود متشکرم. از ضیاالدین دری که در کیف انگلیسی افشاگری خوبی درباره انگلیسی ها را انجام داد و از کیانوش عیاری که با سریال دکتر قریب سریال باارزشی را تولید کردند هم متشکرم.”

    ضرغامی:مراقب باشید مردم مجازی که برای ما طراحی و تداعی می کنند را مردم ندانید که اینها مردم ما نیستند

    ضرغامی همچنین خطاب به مدیران سازمان گفت: کتاب «راوی صادق» که عملکرد خود شماست را مطالعه کنید. این یک کتاب آموزشی و سازمانی است و نقش مهمی در شناسایی تاثیرگذاری سازمان دارد.

    ضرغامی اضافه کرد: افق رسانه در طول این سالها بر اساس نظر امام و رهبری تدوین و تنظیم شده است و این بحث ها نباید متوقف شوند. ما سعی داریم مسایل افق رسانه را در دانشگاه صداو سیما وارد کنیم و این مباحث معنایی را در حوزه های مختلف مورد توجه قرار بدهیم.

    ضرغامی تصریح کرد: صمیمانه از طرف خودم و همه همکاران از مقام رهبری تقدیر و تشکر می کم به دلیل انتصاب اقای سرافراز بر مدیریت سازمان صداوسیما.تخصص و تعهد ۲ پایه و رکن برای مدیر است که سرافراز دارد. او یک فرد متعهد به آرمانها و معلق به خانواده شهدا هستند و جا دارد از رهبرانقلاب به خاطر اعتماد خانواده صداوسیما سپاسگزاری کنیم.انتخاب آدمی از خانواده صداوسیما به ریاست سازمان، باعث شد تا چندین ماه جلو باشیم و وقتی برای آزمون و خطا نگذاریم و خوشبختانه سرافراز قبل از حکم کار خود را شروع کرده است. همچنین از اظهار محبت ایشان نسبت به حقیر و شما عزیزان که تلاشی در خور داشتید تشکر می‌کنم.

    ضرغامی ادامه داد: نسبت به آن انتظارات رهبر و آن تعبیر دانشگاه عمومی و ابلاغات و مطالبات ایشان نمره خوبی به خودم نمی دهم. اما ایشان برحسب وسع نظر این  فرمایشات را جاری کردند و دلیل آن جز آقایی ایشان چیز دیگری نیست.

    رئیس پیشین سازمان صداوسیما گفت: بزرگترین پشتوانه رسانه ملی که اقتدار رسانه ملی را تضمین  می کنند مردم هستند که به رسانه ملی اعتماد می کنند و به آن وصل هستند باید این مردم را نگه داشت و اینها را حفظ کرد. مراقب باشید مردم مجازی که برای ما طراحی و تداعی می کنند را مردم ندانید که اینها مردم ما نیستند. ما باید بیشترین همگرایی را باید بین احاد مردم ایجاد کنیم و آحاد مردم چه در بصیرت بخشی و چه در وجوه سرگرمی باید متصل به سازمان شوند.

    ضرغامی: دوران سرافراز بسیار دشوارتر از دوران من است

    ضرغامی در پایان گفت: دوران سرافراز بسیار دشوارتر از دوران من است. مزیت های نسبی سازمان با سرمایه کذاری کلانی که انجام میشود،باید با تکیه بر مردم افزایش پیدا کند و دولت هم باید اقدامات جدی در این راستا انجام دهد. واقعا کف منابع مالی سازمان بسیار کم است که باز هم بخشی از آنهم توسط بخش بازرگانی تامین می‌شود.این صداوسیماست که جریانهای معاند و منحرف را جراحی می‌کند و اگر قرار است که صداوسیما جراحی کند، این جراحی خرج دارد.

    این آخرین جمله ضرغامی در مراسم امروز  بود:”جا دارد که از همه دوستان و همکاران حلالیت بطلبم. از همه تشکر می کنم و از رهبر انقلاب به دلیل اعتمادی که به من کردند و این مسئولیت را بر عهده من گذاشتند به صورت ویژه سپاسگزارم.”

    سپس محمد سرافراز در سالن مرکزهای همایش ها مشغول سخنرانی شد. سرافراز زیاد علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن ندارد و این شاید یکی از معدود سخنرانی‌های عمومی او باشد. سند راه جدید صداسیما.

    سرافراز سخنان خود را این‌گونه شروع کرد: اصل مراسم تجلیل از عزت الله ضرغامی است ولی من هم کوتاه چند نکته بگویم. به نظرم مولفه های قدرت در دنیا تغییر کرده و امروز بمب هسته ای و تکنولوژی برتر ابزار ابرقدرت ها برای تسلط بر دنیا نیست بلکه قدرت ارتباطات و پردازش اطلاعات حرف اول را می زند.علاوه بر آن  سهم مردم از رسانه افزایش پیدا کرده و مثلا  مردم آمریکا بیش از ۱۱ ساعت در روز از تلویزیون، رادیو، موبایل‌های هوشمند و اینترنت استفاده می‌کنند . به این ترتیب فضای مساعدی به وجود آمده است که  افکار تک تک آدم‌ها را کشف کنند و احساسات و عواطف را بشناسند و بتوانند در آن تغییر ایجاد و آنها را تسخیر کنند. وظیفه ما در قبال این پدیده این است که نخبگان باید جمع شوند و فکر کنند و پدیده را بشناسند، در زمینه فنی و تولیدی اتاق فکر ایجاد کنند و با شناخت پدیده، راه برون رفت از آن را پیدا کنند.

    وی ادامه داد: اگر این اتفاق نیفتد ما در رسانه ملی و دیگر رسانه ها در انفعال خواهیم بود. وزن و جایگاه رسانه ملی باید در سبد رسانه ای مردم افزایش پیدا کند. صداوسیما یک رسانه متمرکز در سطح جهان است و این رسانه باید در واقع رسانه اسلامی شود با رسالت جهانی.

    رییس صداوسیما گفت: رسانه ملی برای انجام ماموریت خود نیاز به راه حل هایی دارد. باید نیروی انسانی آن کارآمد شود و اصلاح روش و گردش کار در دستورالعمل ها صورت بگیرد. تولیدات به شیوه برون‌سپاری انجام گیرد. رسانه باید تعاملی شود و توسعه کمی و کیفی لازم است. امروزه کنداکتور و جدول پخش در اختیار مخاطب و کاربر است و اینگونه نیست که ما تعیین کنیم چه برنامه ای را چه کسی در چه زمانی ببیند بلکه باید طوری باشد که مخاطب برنامه را به شکلی که خودش می خواهد ببیند.

    معاون سابق برون مرزی صداوسیما تصریح کرد: تحولات منطقه ای که توسط آمریکا در عراق و افغانستان رخ داد نقش رسانه ها خیلی تاثیرگذار بود و در کشور ما با تدابیر مقام معظم رهبری این تهاجم ها شکست خورد. ترفند آنها مقابل این قضیه فتنه ۸۸ بود که هدف آن سرنگونی حکومتی مبتنی بر آرای مردمی بود ولی دیدیم که در ادامه بیداری اسلامی به وجود آمد و حکومت ها یکی پس از دیگری سرنگون شدند. ترفند دشمن این بود که کشورهای آزاد شده را به جنگ داخلی و مذهبی دچار کرد و امتداد این رخداد ادامه دارد.

    وی ادامه داد: مقاومت و بیداری جدیدی شکل گرفت و جنگ داخلی و مذهبی به جنگ علیه تروریسم تبدیل شد. جریان سالم اهل سنت در دنیا با جریان تکفیری و تروریستی به مقابله برخاستند که این خیلی مهم است.

    سرافراز در پایان گفت: بیداری علیه استبداد داخلی تبدیل به بیداری علیه استعمار جهانی می شود که نکته مهمی در این عرصه است. در فرصت های آینده اگر توفیق پیدا کردم بیشتر صحبت می‌کنم. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار. عزت زیاد!

    لاریجانی زبان مهربانانه در رسانه ملی جاری باشد

    علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید سازمان صدا و سیما گفت: توسعه کمی و کیفی رسانه ملی از اقدامات موثر دوران عزت‌الله ضرغامی بوده است که آن را می‌توان به صورت مشهود در برنامه‌های تلویزیون ملاحظه کرد.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط جهانی به طور کلی تغییر کرده است، افزود: نوع تعامل مردم با رسانه باید تغییر کند و تلویزیون در این راستا خود را به روز رسانی کند.

    رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر بخواهیم سبک زندگی در کشور سبک تولیدی باشد باید توجه داشته باشیم که همه هدایت‌ها باید به سمت او باشد و شما باید ابتکار و ایده و فناوری داشته باشید و در برنامه‌های خود جهت‌گیری وجود داشته باشد.

    لاریجانی تصریح کرد: این توجه به سوی او با کمک یکدیگر انجام می‌شود. هر چه سخن عقلانی‌تر باشد نفوذ آن بیشتر خواهد بود. ما جز اینکه تعامل عقلانی با مردم داشته باشیم راه دیگری نداریم.

    وی افزود: اگر به سمت تولید نرویم اقتصاد و جامعه پیشرفت نخواهد داشت و حتما باید به رادیو و تلویزیون کمک کرد.

    رئیس مجلس با بیان اینکه طبعا مسئولان کشورهای غربی زیاد حرافی می‌کنند و گاهی نیز از تلویزیون پخش می‌شود گفت: آنها می‌گویند ما زمینه‌ها را ایجاد کردیم اما ایران نپذیرفت که اینها دروغ است. ایران در مقابل تروریست‌ها ایستاد و روشن کردن این قضایا به وسیله بنیان‌های عقلانی بسیار مهم است.

    لاریجانی یادآور شد: تلاش‌های رسانه ملی باید با موعظه حسنه صورت بگیرد و زبان مهربانانه در آن جاری باشد.

    وی افزود: فکر می‌کنم محمد سرافراز از جهات مختلفی توانمندی اداره سازمان صدا و سیما را به دلیل تجارب زیاد در این زمینه و دارا بودن ذهن جوان داشته باشد. یکی از خصوصیات سرافراز علی‌رغم بیان سردشان دقت نظر ایشان است. سرافراز استراتژی ویژه‌ای دارد و این برای رسانه صدا و سیما بسیار مهم است.

    لاریجانی در پایان گفت: از مقام معظم رهبری که از درون خانواده رادیو و تلویزیون مدیری را انتخاب کرده‌اند تشکر کرد.

    تسنیم/