پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 5824
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۷ تیر, ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    روزه‌خواری در ملاءعام، بی‌قانونی مدرن با خیالی آرام

    به گزارش نیمه پر، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برخی روزه می‌گیرند و برخی نیز به هر دلیلی نمی‌توانند روزه بگیرند اما آنچه مایه تاسف است این بوده که برخی در ملاءعام بدون توجه به سایر افراد اقدام به روزه‌خواری و یا کشیدن سیگار می‌کنند. با توجه به اینکه حفظ حرمت ماه مبارک رمضان […]

    به گزارش نیمه پر، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برخی روزه می‌گیرند و برخی نیز به هر دلیلی نمی‌توانند روزه بگیرند اما آنچه مایه تاسف است این بوده که برخی در ملاءعام بدون توجه به سایر افراد اقدام به روزه‌خواری و یا کشیدن سیگار می‌کنند.
    با توجه به اینکه حفظ حرمت ماه مبارک رمضان برای هر مسلمانی واجب است، مشاهده برخی ناهنجاری‌های اجتماعی، هرچند کم، آزاردهنده و ناخوشایند است؛ روزه‌خواری در ملاءعام موضوعی است که بدون توجه به جنبه‌های شرعی و قانونی، نشان‌دهنده بی‌احترامی به ارزش‌های مورد قبول افراد جامعه است که در سال‌های اخیر قبح این عمل ناپسند از بین رفته‌ است، در حالی‌ که کم‌ترین توجهی به آن نمی‌شود.
    مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه روزه‌خواری در ملاءعام یک مساله اجتماعی است که بازتاب بد آن موجب ایجاد اثرات سوء بر رفتار اجتماعی دارد، گفت: تمامی افرادی که بر هر دلیلی نمی‌توانند و یا قصد روزه گرفتن ندارند باید نسبت به احکام الهی و قانون کشور پای‌بند باشند.
    حجت‌الاسلام ناصر شکریان با اشاره به اینکه روزه‌داری از تکالیف الهی برای مسلمانان است ولی افرادی هستند که به دلایل مختلفی قادر به انجام وظیفه خود در این ماه نیستند، افزود: با توجه به حرمت ماه مبارک رمضان این افراد نیز از روزه‌خواری در ملاءعام نهی شدند و در قانون کشور نیز با افرادی که در معابر و اماکن عمومی به روزه‌خواری تظاهر کنند برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
    وی اضافه کرد: اگر روزه‌خواری به شکل یک رفتار اجتماعی تجلی پیدا کند، حقوق بسیاری از شهروندان روزه‌دار تضییع می‌شود و این موضوع به معنای رعایت نکردن اخلاق شهروندی در جامعه است.
    مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با تاکید بر اهمیت توجه به اجرای قوانین در کشور، اظهار کرد: زیرپا گذاشتن حدود و مقررات به هر شکلی موجب ایجاد هرج و مرج در جامعه می‌شود.
    این مسئول یادآور شد: اگر کسی نمی‌تواند به دلایل خاصی روزه بگیرد مجوزی برای روزه‌خواری در ملاءعام ندارد و این رفتار هنجارشکنانه در قوانین کشور مجازات دارد.
    * روزه‌خواری در ملاءعام مورد توجه کمتری قرار گرفت
    شکریان با اعلام اینکه امسال بحث روزه‌خواری در ملاءعام مورد توجه کمتری قرار گرفته است و در اماکن عمومی مشاهده می‌شود، تصریح کرد: برخی خواسته و ناخواسته بدون هیچ نگرانی و با طیب خاطر تظاهر به روزه‌خواری می‌کنند و حرمت روزه‌داران و این ماه را نگه نمی‌دارند.
    وی با بیان اینکه هر فردی که در فضای کشور اسلامی زندگی می‌کند باید به قانون احترام بگذارد، خاطرنشان کرد: روزه از مسائل اعتقادی و دینی جامعه اسلامی است و روزه‌خواری در ملاءعام در واقع توهین به باورهای دینی و اعتقادی جامعه اسلامی است که در قوانین کشور نیز برای آن احکام خاصی وضع شده که باید به آن عمل شود.
    عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران با بیان اینکه در محیط اجتماع همه ما تابع قوانین و سنت‌های جامعه هستیم، گفت: روزه‌خواری در ملاءعام مسأله اجتماعی است، هر کسی در منزل خود می‌تواند روزه‌خواری کند که اگر بدون عذر باشد گناه‌کار است و خداوند نیز در برابر خوردن روزه عمدی کفاره سنگینی قرار داده است.
    شکریان تصریح کرد: روزه‌خواری در اجتماع، به معنای نادیده گرفتن حقوق دیگران و بی‌حرمتی به عقاید افراد جامعه بوده و بین عمل حرام و تظاهر به عمل حرام تفاوت است و در نتیجه کسی اعم از مسلمان و غیرمسلمان، مسافر و غیرمسافر حق روزه‌خواری در انظار عمومی را ندارد.
    وی افزود: فرد روزه‌خوار علاوه بر بی‌حرمتی به احکام و قوانین اسلامی، به‌صورت علنی و آشکار بیان می‌کند که رعایت حقوق دیگران، برایش اهمیتی ندارد؛ لذا مستوجب عقوبت است.
    * برخورد پلیس برابر قانون با روه‌خواری در ملاعام
    فرمانده انتظامی مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: نیروی انتظامی همانند گذشته در ماه مبارک رمضان نیز با استفاده از توان خود برای افزایش امنیت و آسایش مردم تلاش می‌کند.
    سردار مسعود جعفری‌نسب با بیان اینکه در سطح استان برنامه‌ریزی بسیار خوبی در برخورد با روزه‌خواری در ملاءعام صورت گرفته‌ است، افزود: در این زمینه پلیس به وظیفه قانونی و برابر قانون با متخلفان به‌صورت جدی برخورد می‌کند.
    وی یادآور شد: تلاش ما این بوده در مکان‌های تفریحی و توریستی با مجوز اماکن و پوشش کافی و مناسب اتحادیه صنف مربوطه بدون اینکه در ملاءعام روزه‌خواری صورت گیرد.
    فرمانده انتظامی مازندران خاطرنشان کرد: افراد زیادی از ابتدای ماه مبارک رمضان که در ملاءعام اقدام به روزه‌خواری کردند، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.
    به گزارش فارس، ماه رمضان ماهی است که حرمت خاص دارد و روزه‌خواری به‌صورت آشکار و در ملاءعام سبب شکستن حرمت این ماه می‌شود که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

    فارس/