پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 5694
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۶ تیر, ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    کافر به چه کسی اطلاق می شود

    به گزارش نیمه پر، حجت الاسلام والمسلمین ملکی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با موضوع “سبک زندگی قرآنی” که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، ضمن تأکید بر بهره‌مندی هرچه بیشتر از ظرفیت‌های نورانی شب‌های قدر، تصریح کرد: نباید از این شب‌ها که راز و نیاز در آن، با هزاران […]

    به گزارش نیمه پر، حجت الاسلام والمسلمین ملکی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با موضوع “سبک زندگی قرآنی” که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، ضمن تأکید بر بهره‌مندی هرچه بیشتر از ظرفیت‌های نورانی شب‌های قدر، تصریح کرد: نباید از این شب‌ها که راز و نیاز در آن، با هزاران شب برابری می‌کند، غافل باشیم.

    وی با اشاره به این که شب قدر، شب تفکر و بازگشت انسان به خویشتن خویش است، اظهار داشت: بر اساس احادیث ائمه اطهار(علیهم السلام)، بسیاری از انسان ها خود را گم کرده‌اند و شب‌های قدر بهترین فرصت برای یافتن خویشتن است.

    مدیر مدرسه علمیه معصومیه افزود: کسی که از کرامات الهی برخوردار بوده و به نوعی تمام آسمان‌ها و زمین برای انسان خلق شده، باید با بازشناسی صحیح نسبت به شناخت خود، قدر خویش را بداند. اگر انسان خویشتن خود را پیدا کند، تمام اموراتش بر اساس حکمت و کرامت بوده، هر آنچه از او صادر شود، خیر خواهد بود.

    حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به حدیث« مَنْ کَرُمَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ هانَتْ عَلَیْهِ شَهَواتُهُ» از مولی الموحدین امیر المومنین علی(علیه السلام)، تصریح کرد: شهوت‌ و تجمل‌گرایی‌ در نزد شخصی که از کرامت الهی برخوردار باشد، پست و حقیر خواهد بود.

    رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه، حدیث « مَنْ هانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلا تَأمَنْ شَرَّهُ» را نیز مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: امام هادی(علیه السلام) در این حدیث بر آسوده نبودن انسان، از شر کسی که ارزش و شخصیت خود را پست می‌شمارد و خود را از کرامت دور نگه می دارد، تأکید می‌نمایند.

    حجت الاسلام والمسلمین ملکی ضمن انتقاد از برخی زندگی‌ها، که تنها به زینت ظاهری دین آراسته بوده، از رنگ قرآنی برخوردار نیستند، ابراز داشت: در آیات الهی کافر، تنها به کافر اعتقادی اطلاق نمی‌شود؛ بلکه کسانی که با ترک دستورات الهی عملاً به آیات خداوند متعال کفر می‌ورزند نیز از مصادیق کفار به شمار می‌روند.

    وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیه « وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَهً لِّلنَّاسِ وَأَمْناً وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ »(سوره بقره، آیه ۱۲۵)، خاطرنشان کرد: بر اساس آیات الهی امن سازی محیط، یکی از مهمترین اصول تربیتی است؛ انسان باید با فراهم نمودن محیطی امن برای خود و فرزندان، رشد و بالندگی معرفتی ایشان را فراهم نماید.

    رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه، افزود: خداوند متعال در آیه ذکر شده، ضمن تأکید بر جایگاه والای انسان، حضرت ابراهیم(علیه السلام) و فرزندش را که از مقامی والا برخوردارند، به خادمی پاکان و عبادت کنندگان درگاه باری تعالی، امر نموده است.

    وی با بیان این که قرآن کریم در آیات ذکر شده، جلوه‌ای دیگر از سبک زندگی قرآنی را از زبان حضرت ابراهیم(علیه السلام) معرفی می‌کند، ابراز داشت: آدمی با عمل به آموزه‌های قرآنی، بهشت را در دل دنیا استشمام خواهد کرد.

    دعا تعیین جهت برای اعمال آدمی

    این استاد حوزه با تأکید بر این که دعا تعیین جهت برای اعمال آدمی است، ابراز داشت: دعای کسی که فقط نشسته و بدون قصد عمل درخواستی دارد، اجابت نمی‌شود.

    مدیر مدرسه علمیه معصومیه مسئله رزق و روزی را دومین اصل تربیتی ذکر شده در آیه ۱۲۶ سوره بقره عنوان کرد و یادآور شد: انسان قرآنی به فکر رزق و روزی بوده، این مهم را بعد از کسب امنیت پی‌گیری می نماید.

    رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه آیه « رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ » (سوره بقره، آیه ۱۲۷) را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: آیه مذکور به آدمی یاد می‌دهد، که انسان همواره باید، نسبت به کاری که انجام می‌دهد، دغدغه پذیرفته شدن در درگاه الهی داشته باشد و برای قبول شدن عملش دعا نماید.

    وی یادآور شد: قرآن کریم در آیات بعدی ضمن تبیین سبک زندگی قرآنی از منظری دیگر، تسلیم شدن در برابر فرامین الهی را از مهمترین اصول تربیت قرآنی ذکر می‌کند؛ که در این آیات حضرت ابراهیم(علیه السلام) ضمن دعا برای رسیدن به مقام تسلیم، از ذریه خویش غافل نبوده، از خداوند متعال درخواست می‌نماید تا امتش را از فرمانبرداران قرار دهد.

    حجت الاسلام والمسلمین ملکی در پایان سخنان خود، با بیان این که تأکید بر تسلیم شدن در برابر ذات اقدس الهی، یکی از دروس مهم تربیت قرآنی است، خاطرنشان کرد: نه تنها باید خود را تسلیم در برابر خداوند متعال قرار دهیم، بلکه فرزندان خویش را نیز، باید بر اساس تسلیم شدن در برابر اوامر الهی تربیت نماییم.

    مشرق/