پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 5673
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۵ تیر, ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    شاعری: آلودگی هوای تهران امسال 2 برابر شد

    «ابتکار» دولت برای مقابله با آلودگی هوا جواب نداد/ ریزگردها در حال پیشر وی؛ مسئولان در حال مطالعات

    دیگر بحث درباره آلودگی هوا و بهتر شدن و بدتر شدن آن یکی از بحث‌های دائمی رسانه ای تبدیل شده است، از اصرار سازمان محیط زیست بر بهبود کیفیت هوا تا انکار مجلسی‌ها . حالا رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران هم‌ می‌گوید که کیفیت هوا بدتر شده است. حالا سوال اینجاست پس "ابتکار" دولت برای آلودگی هوا چه بود؟

    به گزارش نیمه پر، سازمان محیط زیست می‌گوید با حذف بنزین‌های آلوده و ارتقای کیفیت سوخت و نظارت بر مولد‌های آلودگی، توانسته کیفیت هوا را ارتقاء دهد، امری که مجلس نشین‌ها با دیده تردید به آن می‌نگرند و معتقدند که بنزین‌های وارداتی از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و “ابتکار” بهتر است به دنبال “ابتکار” دیگری برای کنترل آلودگی هوا باشد.

    حالا جدا از دعوای محیط زیست و مجلسی‌ها، رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران هم به انتقاد از کیفیت هوای تهران پرداخته است. علی محمد شاعری، رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران که در دولت قبل معاونت انسانی سازمان محیط زیست را بر عهده داشت و به نوعی متولی اصلی آلودگی هوا در کشور بود گفته است: امسال هوای تهران دو برابر آلوده‌تر از سال گذشته شده است.
    به گفته وی از ابتدای سال جاری تاکنون، تهران ۳۰ روز هوای ناسالم داشته است در صورتی که در مدت مشابه سال ۹۳ تهرانی‌ها فقط ۱۳ روز هوای ناسالم را تجربه کرده‌اند.
    این مقام مسئول با بیان اینکه هوای تهران با افزایش ۲٫۳ برابری آلودگی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه است، ورود ریزگردهای خارجی و همچنین گرد و غبار برخواسته از اراضی بیابانی اطراف تهران را علت روزهای خاکستری تهران دانسته است.
    او مدیریت ناصحیح بر منابع آب، بیابانزایی و مصرف بی‌رویه انرژی‌های فسیلی را متهم اصلی آلودگی هوای کشور و کلانشهر تهران عنوان کرده و آلودگی‌های هوا در ۶ ماهه اول سالرا عمدتا مربوط به ریزگردهای ناشی از بادهای برخواسته از بیابان‌های خارجی و داخلی می‌داند اما می‌گوید: منابع آلودگی هوا در ۶ ماهه دوم سال مربوط به خودروها، موتورسیکلت و منابع خانگی، اداری و غیره است.

    هنوز به نیمه دوم سال نرسیده‌ایم تا آمارها موفقیت یا عدم موفقیت سازمان محیط زیست در کنترل آلودگی‌های هوا ناشی از آلودگی خودروها، موتورسیکلت و منابع خانگی را مشخص کند. اما نیمه اول سال که سال‌های گذشته وضعیت بهتری داشته‌اند را سازمان محیط زیست چطور رفع و رجوع می‌کند؟


    چرا هوا آلوده‌تر شد؟


    مسعود زندی معاون دفتر ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با تائید سخنان شاعری در ۲ برابر شدن روزهای آلوده در نیمه اول سال می‌گوید: افزایش گرد و غبار در کشور، موجب افزایش تعداد روزهای سالم شده
    است.
    خشکسالی از مهمترین عوامل تشدید کننده گرد و غبار در کشور است، و این امر باعث شده تا منشا‌های داخلی گرد و غبار بخصوص در مناطق مرکزی کشور فعال شود.
    وی معتقد است: اگر یک سال شرایط ترسالی بر کشور حاکم شود، قطعا خشکسالی کاهش پیدا می‌کند.

    زندی تاکید می کند: در حال حاضر پروژه‌های مختلفی در کشور برای مقابله با پدیده گرد و غبار تعریف و در حال اجرا است از جمله این فعالیت ها را تهیه سند ملی است تا منشا ریزگردها را مشخص شود.
    معاون دفتر ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست می‌گوید: با مشخص شدن این منشاهاسازمان جنگل‌ها که وظیفه مقابله با پدیده بیابانزایی و مقابله با گردوغبار را بر عهده دارند وارد کار خواهد شد.
    به گفته وی منشا ریزگردها به طور ضمنی مشخص است ولی پروژه های مطالعاتی در حال مطالعه با دقت بیشتر با توجه به شرایط خشکسالی هستند.
    این مقام مسئول با اشاره به اینکه در استان خوزستان اواخر سال گذشته مصوبه‌ای تصویب شده که براساس آن هر استان موظف استبه طور مستقل منشا ریزگردها را مشخص کند تا اقدامات مقابله آغاز شود از انتشار سند مطالعاتی تعیین منشا ریزگردهای استان خوزستان در هفته‌های آتی و همچنین انتشار این سند برای ۷ استانی که بیشترین تاثیر را از ریزگردها داشته‌اند، یافت خبر می دهد.

    زندی ارگان‌های مسئول مقابله با گرد و غبارها را علاوه بر سازمان محیط زیست، سازمان هواشناسی، جنگل‌ها و وزارت بهداشت و نفت و نیرو عنوان می‌کند.
    نزدیک ۱۰ سالی است که گرد وغبارهای خارجی آسمان غرب و جنوب غربی ایران را خاکستری
    کرده‌اند و با تشدید خشکسالی دامنه حضور ریزگردها به تهران و حتی استان‌های شمالی هم رسیده است، اما مسئولان با سرعت بسیار پایینی همچنان در حال شناسایی منشا گردو غبار هستند.
    این پدیده علاوه بر آثار سوئی که بر سلامت دارد، خسارات زیست محیطی زیادی را به کشور وارد می‌کند اما گویا مسئولان تا بروز فاجعه همچنان به مطالعات خود ادامه می‌دهند.

    فردا/