پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Wednesday 24 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 4294
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۳ فروردین, ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
  • شما اینجا هستید :یادداشت
  •   

    یادداشت/ الهام کریم نیا:

    سال نو و نگاهی نو با همدلی و همزبانی در رامسر

    هر سال با آغاز سال نو برای آن سال توسط رهبر معظم انقلاب نامی در نظر رفته می شود که از این رو سال جدید بنام دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری شد.

    به گزارش نیمه پر، از دیدگاه اجتماعی، همدلی و همزبانی عامل مهمی در اتحاد جامعه می باشد و به طور کلی اساس  همدلی و همزبانی، احترام به سلایق و به اشتراک رسیدن بر سر مفاهیم و ارزش های انسانی است.

    در جامعه ای زندگی میکنیم که مفاهیمی هم چون احترام، توجه، اعتماد و آنچه که در دین اسلام تاکید شده است رو به زوال رفته است و متاسفانه، بجای آن ارزش های نادرست مورد ترویج قرار گرفته که این امر بحرانی برای جامعه  محسوب می شود و برای عبور از این مرحله احتیاج است که با توجه به فرهنگ و سنت الگوهایی پیشنهاد شود که زمینه ی ایجاد تغییر و تحول و بهبود شرایط را فراهم کند.

    جامعه ی رامسر نیز، از پیروی از ارزش های نادرست بی بهره نبوده و نتایجی همچون افزایش فساد، طلاق، اختلافات خانوادگی و اختلافات طبقاتی و درآمدی، حاصل پیروی از آنها بوده است.

    در این بین نکته ای که بسیار مورد توجه می باشد این است که همگی از شرایط موجود رنجور و میل به تغییر این شرایط دارند اما مشکل اساسی این است که چگونگی حل کردن این بحران را نیافته اند.

    می توان  علت اصلی را اینگونه بیان کرد که  تاکنون کل جامعه رامسری به گفتگو و تبادل نظر نپرداخته اند و عادت به شرایط موجود کرده و بعضا روند عبور از مشکلات را حل نشدنی می دانند.

    فرض کنید فرزند شما در مقطع تحصیلی دچار افت تحصیلی شدیدی شده است بلافاصله شما برای حل مشکل دنبال راهکار می باشید و می خواهید  فرزندتان را از این بحران نجات دهید و لذا با اعضای خانواده مشورت کرده و با همزبانی و همدلی راهکارهای متعدد را بر حسب اولویت امتحان می کنید.

    در جامعه هم به این صورت است، شما رامسری های جهان را به عنوان یک خانواده در نظر بگیرید، متوجه می شوید که این خانواده با وجود نقاط بسیار مثبت دارای چالش های جدی هستند و برای حل این چالش ها احتیاج به گفتگو و تبادل نظر و یافتن راهکار دارند.

    لازمه ی این امر این است که هدفی وجود داشته باشد، اگر  به فرض در خانواده ی شما، هدف، بهبود شرایط تحصیل فرزند بود در اینجا هدف بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی  رامسریهای جهان است. لذا گفتگوی سازنده با هدف برطرف کردن چالش های موجود و ارایه ی راهکار و در اولویت قرار دادن آنها قدری از مشکلات را حل خواهد کرد.

    اگر این جامعه بر سر موضوعاتی به اجماع کامل برسد، روند حل مشکلات تسریع خواهد شد.

    ابزار رسیدن به اجماع گفتگوی استاندارد و سازنده با احترام به سلایق و به اشتراک رسیدن بر سر مفاهیم می باشد.

    با افزایش راه های ارتباطی از مدتی پیش به زمینه سازی برای گفتگوی سازنده  برای همشهریان عزیز میسر شد، لذا سال ۹۴ با این نگاه نو می تواند زمینه ی توسعه و بهبود شرایط را برای ما به ارمغان آورد.

    برای تمام همشهریان آرزوی سلامتی و کامروایی و افزایش روحیه ی همدلی و همزبانی را در این سال نکو آرزومندم. نوروزتان خجسته باد..

    الهام کریم نیا- کارشناس ارشد علوم اقتصادی