دولت نمی‌خواهد سناریوی «بگم‌بگم»ها را زنده کند

چاپ

به گزارش نیمه ی پر، معاون اول دولت تدبیر و امید خیلی امیدوار است. امیدی که می‌گوید خط قرمز دولت است و نباید خدشه‌دار شود. صراحتا قبول می‌کند که همه واقعیت‌ها را به مردم نگفته‌اند اما دلیل می‌آورد. می‌گوید دولتی که او معاون اولش است نمی‌خواهد «افشاگری» کند. نمی‌خواهد سناریوی «بگم‌بگم»ها را زنده کند.

در ادامه گفت و گو روزنامه اعتماد با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور را در ادامه می خوانید:

* مجلس و واکنش آقای معاون اول

اسحاق جهانگیری نظری متفاوت با سایر دولتی‌ها در مورد رفتارهای نظارتی مجلس دارد. آنقدر که افکار عمومی و برخی چهره‌های سیاسی از عملکرد نظارتی مجلس گلایه دارند او ندارد. با همان روش اعتدالی می‌خواهد از کنار این رفتارها نیز بگذرد. رفتار مجلس را طبیعی می‌داند و در موردش می‌گوید: «اینکه مجلس سوال و استیضاح کند باید با این نگاه دیده شود که مجلسی است که با گرایش دولت منتخب در یک جهت نبود و اکثریت قاطع نمایندگان حامی کاندیدای دیگری بودند» در همین حوالی که از مجلس پنجم و دولت هفتم مثال می‌آورد به نوعی حسرت آن رابطه دوستانه میان مجلس اصولگرا و دولت اصلاح‌طلب را می‌خورد. با وجود نگاه اعتدالی که به رفتارهای نمایندگان مجلس دارد اما یک خاطره تلخ دارد. از رفتن فرجی‌دانا ناراحت است. ناراحتی که او می‌گوید در میان سایر دولتی‌ها نیز وجود دارد اما بازهم به مجلس حق می‌دهند. با این حال در مورد مجلس یک گلایه کوچک هم می‌کند. گلایه‌ای که آنچنان رنگ و بوی انتقاد ندارد و بیشتر انتظاری است که محقق نشده. می‌گوید: «ما انتظار داشتیم زمانی که مردم با رایشان یک پیامی را داده‌اند همه از رای مردم حمایت کنند. » معاون اول از انتخابات هم می‌گوید. انتخاباتی که از نظر او دولت وظیفه اصلی اش برگزاری آن است و وعده می‌دهد که« رای مردم همانطور که می‌خواهند و به صندوق می‌اندازند عینا اعلام شود.»

* افتخاری برای اصلاح‌طلبان

جهانگیری اما بازهم از اصلاح‌طلبان می‌گوید. اصلاح‌طلبانی که بدنه اجتماعی اصلی دولت هستند و او در مقام دفاع از ارتباطی که دولت با این بدنه اجتماعی داشته است برمی‌آید. برای نخستین بار در طول یک سال و نیم اخیر است که شاید بالاترین مقام اجرایی کشور پس از معاون اول صراحتا از شرایط اصلاح‌طلبان می‌گوید. از افتخاری صحبت می‌کند که بسیاری در طول این مدت تلاش کرده‌اند نادیده‌اش بگیرند. برنامه‌ریزی کردند تا بی‌اهمیت جلوه‌اش بدهند و نتوانستند. مصداق این نتوانستن همین جمله معاون اول رییس‌جمهور دولت تدبیر و امید است. می‌گوید: «این افتخار به نام اصلاح‌طلبان ثبت شده است که از کاندیدایی حمایت کردند و همان بر سر کار آمد» او در این مورد بیشتر هم توضیح می‌دهد. می‌گوید که «افتخار اصلاح‌طلبان این است که دولتی را سر کار آورده است که تلاش می‌کند گره‌های زندگی مردم را باز کند و اینکه چند اصلاح‌طلب وارد دولت شده‌اند و تعدادشان کم و زیاد بوده است دیگر زیاد اهمیت ندارد» همین جا است که بحث را بیشتر باز می‌کند و می‌گوید که همین افتخار اصلاح‌طلبان باعث شده است که «دغدغه همه به این جا رسیده است که دولت شرایط حضور همه جریان‌ها را در انتخابات فراهم کند» معاون اول هنوز شرایط سال‌های گذشته را فراموش نکرده و در مورد این یک موضوع صریح است و می‌گوید: «مگر فراموش کردیم که در کشور چه شرایطی حاکم بوده است؟» او از تغییر دغدغه‌ها نیز بازهم صحبت می‌کند و می‌گوید«دغدغه‌های دیروز دیگر امروز نیستند.»

* اقتصاد و معضلات یارانه‌ای دولت

معاون اول رییس‌جمهور در میان همه سیاسی بودنش یک چهره اقتصادی هم است. خبرهایی که در همین چند وقت اخیر از برخی مسائل و مشکلات اقتصادی داده بود حسابی واکنش‌برانگیز شد اما او می‌گوید که قصدش از بیان برخی موضوعات جلوگیری از «سوء مدیریت»ها بوده است. دولت اما از نگاهی که سابقا به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دوره دولت قبل وجود داشته است هم می‌گوید. نگاهی که او می‌گوید منفی بوده و این دولت تمام تلاشش را داشته تا این نگاه را هم تغییر بدهد. از معضلات یارانه‌ای دولت هم می‌گوید. معضلی که آقای معاون اول از آن به عنوان «قصه پر غصه یارانه ها» یاد می‌کند. جهانگیری اما برای مشکلات یارانه‌ای دولت که تاخیر در تصمیم‌گیری را موجب شده هم می‌گوید. معضلاتی که در آن بازهم پای «تندروها» در میان است. متن کامل گفت‌وگوی اعتماد با معاون اول رییس‌جمهور با محوریت «مشکلات دولت، نظارت مجلس، انتخابات مجلس پیش رو، ابهامات موجود در مورد آینده کاری دولت، اصلاح‌طلبان و کمک دولت به آنان در انتخابات و معضلات اقتصادی دولت را در سالنامه «اعتماد» بخوانید./آ

مرجع : روزنامه اعتماد