نکاتی شگفت انگیز درباره کهکشان راه شیری

چاپ

به گزارش نیمه پر، برای بسیاری از ما کهکشان راه شیری همانند یک کمربند جذاب از ستارگان در آسمان به نظر می رسد که شکل و طراحی زیبایی دارد. اما حقایق و نکات بسیار بیشتر از آن چه که ما تصور می کنیم درباره کهکشان راه شیری وجود دارند. ما در یکی از بازوهای این کهکشان به همراه خورشید و دیگر سیارات منظومه شمسی قرار گرفته ایم.

 

نکاتی شگفت انگیز درباره کهکشان راه شیری

 کهکشان راه شیری از شکلی شبیه به یک گردآب عظیم برخوردار است که هر ۲۰۰ میلیون سال یک بار گردش می کند. بزرگی این کهکشان به حدی است که حرکت نور از یک سمت آن به انتهای سمت دیگر ۱۰۰ هزار سال طول می کشد. مشاهده مرکز کهکشان راه شیری بسیار دشوار است زیرا ابرهایی از گاز و گرد و غبار دید را مختل می کنند. در ادامه برخی نکات شگفت انگیز دیگر درباره این کهکشان که شاید آنها را نشنیده باشید را ارائه می کنیم.

* هنگامی که ما به راه شیری نگاه می کنیم تنها حدود ۰٫۰۰۰۰۰۲۵ درصد از ستارگان این کهکشان را مشاهده می کنیم. این مساله تنها در نتیجه چشمان نسبتا ضعیف انسان و قدرت دید محدود وی نیست. بیشتر ستارگان در کهکشان راه شیری به واسطه گاز و گرد و غبار پنهان شده اند. اما حتی اگر توانایی مشاهده تمامی ستارگان را داشتیم تنها ۱۰ درصد از این کهکشان قابل مشاهده بود زیرا حدود ۹۰ درصد آن از ماده تاریک که برای ما نامرئی محسوب می شود، تشکیل شده است.

* چه تعداد ستاره در کهکشان راه شیری وجود دارند؟ بنابر گزارش یونیورس تودی، کهکشان راه شیری بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ستاره دارد. این ارقام ثابت نیست زیرا کهکشان راه شیری به طور مداوم از طریق اَبَرنواخترها یا سوپرنواها ستاره از دست می دهد و همواره ستاره های جدید تولید می کند (حدود هفت ستاره در سال).

 

نکاتی شگفت انگیز درباره کهکشان راه شیری

* کهکشان راه شیری از کهکشان های دیگر شکل گرفته و به طور مستمر کهکشان های بیشتری را به مجموعه خود اضافه می کند. در حال حاضر راه شیری در روند برخورد با کهکشان کوتوله سگ بزرگ قرار دارد.

* یک سیاه چاله در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد که به نام “کماندار آ” (Sagittarius A) شناخته می شود. این سیاه چاله دارای قطر ۱۴ میلیون مایل (۲۲,۵۳۰,۸۱۶ کیلومتر) است و جرمی که دایره اطراف آن را تشکیل می دهد گمان می شود وزنی معادل بیش از ۴ میلیون خورشید ما را داشته باشد.

* ما هیچ عکس واقعی از کل کهکشان راه شیری نداریم. از آن جایی که سیاره زمین در میان این کهکشان قرار دارد برای تصویربرداری دقیق و کامل باید از آن خارج شویم. این به معنای سفری برابر با میلیون ها سال نوری برای رسیدن به نقطه ای مناسب و عکسبرداری از کل کهکشان راه شیری است. با این وجود، عکس هایی که ما از دید داخلی خود ثبت کرده ایم نیز بسیار دیدنی و جذاب هستند.

بلاغ/