پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Thursday 25 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 376
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۸ آبان, ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    کشاورزی غرب مازندران رو به نابودی

    کیوی کاران مازنی در انتظار دست یاری دولت/دست دلالان سودجو کوتاه شود

    دولت باید محصولات را از کشاورزان و باغداران خریداری کند تا هم کشاورزان اطمینان از فروش تولیدات خود داشته باشند و هم دست دلالان سودجو کوتاه شود چرا که اکنون زحمت تولید برای کشاورزان است و سود آن به واسطه ها می رسد.

    به گزارش نیمه پر، کشاورزی در غرب مازندران به حمایت جدی دولت نیاز دارد در غیر این صورت تلاش کشاورزان و باغداران این منطقه بی ثمر می ماند و کشاورزی در این منطقه از بین خواهد رفت.
    غرب مازندران به لحاظ برخورداری از شرایط مناسب اقلیمی نظیر خاک مناسب و مطلوب، نور کافی خورشید، بیشترین میزان تولید مرکبات و کیوی را در استان به خود اختصاص می دهد.

    باتوجه به اینکه برداشت کیوی از نیمه دوم آبان ماه آغاز می شود خبرنگار دریاسر در گزارش میدانی به گفت‌وگو با شماری از باغداران درعباس آباد پرداخت.

    عده ای از باغداران بیان داشتند: فراهم نبودن امکانات، افزایش هزینه های تولید، گرانی اجاره بها بابت نگهداری محصول در سردخانه ها، نبود صنایع تبدیلی، بالا بودن هزینه های حمل و نقل و بالا بودن هزینه کود و سم و نیز تعیین تکلیف واسطه ها و دلالان برای باغداران به علت ضعف بنیه اقتصادی سبب شده تا سال به سال به جای پویایی بخش کشاورزی در منطقه با مشکلات بیشتری روبه رو شویم.

    کشاورزان عباس آباد به حمایت جدی دولت از بخش کشاورزی تاکید کردند و اظهار داشتند: اگر تولیدات کشاورزی باید ادامه داشته باشد و کشاورزی منطقه از بین نرود، دولت باید محصولات را از کشاورزان و باغداران خریداری کند تا هم کشاورزان اطمینان از فروش تولیدات خود داشته باشند و هم دست دلالان سودجو کوتاه شود چرا که اکنون زحمت تولید برای کشاورزان است و سود آن به واسطه ها می رسد.

    مشعشعی، یکی از کشاورزان منطقه، نبود مراکز عرضه مستقیم کالاهای کشاورزی را از مشکلات اساسی کشاورزان برشمرد و گفت: سال گذشته نبود مشتری جهت خرید مرکبات باعث شد محصول پرتقال باغ مان در انبار پوسیده شود و امسال به علت برف سال گذشته درختان پرتقال به ثمر ننشست.

    وی در خصوص پرداخت خسارت برف بخش کشاورزی از طرف دولت گفت: در این باره حمایتی صورت نگرفت و فقط مهلت پرداخت وام داده شد.

    این کشاورز افزود: با توجه به اینکه فصل برداشت میوه کیوی آغاز شده، این محصول همچنان بدون خریدار مانده است.

    مشعشعی خاطرنشان کرد: در صورت حمایت نشدن کشاورزان، کشاورزی در غرب مازندران نابود خواهد شد.

    وی ادامه داد: افزایش چند برابری نرخ کودهای شیمیایی مشکلات باغداران را دوچندان کرده است.

    این کشاورز ابراز کرد: به عنوان نمونه قیمت سم که در گذشته حدود ۵۰ هزار ریال بود هم اکنون به حدود ۸۰۰ هزار ریال رسیده است.

    مشعشعی تاکید کرد: در هر منطقه ای شرکت تعاونی جهت خرید محصولات کشاورزی کشاورزان دایر شود که کشاورزان دغدغه فروش محصول خود را نداشته باشند و به تولید بپردازند.

    این کشاورز گفت: فراهم نبودن چنین امکاناتی سبب می شود تا بیشتر باغداران ناگزیر شوند محصولات شان را با پایین ترین نرخ بفروشند و بیشترین سود این بخش به جیب دلالان می رود.

    جاری، باغدار دیگری از عباس آباد گفت: امسال به علت برف سال گذشته محصول پرتقال به بار ننشسته است و محصول کیوی هم که فصل برداشت آن آغاز شده، مشتری جهت خرید به کشاورزان مراجعه نمی کند.

    وی به گرانی کود وسم اشاره کردوگفت:کشاورزان کود وسم مورد نیاز باغ خود را به قیمت آزاد خریداری می کنند که نسبت به گذشته با قیمت های بالاتری باید خریداری شود اما محصول کشاورزی به نسبت،ارزش و خریدار ندارد.

    او اظهارداشت : این که امروز شاهد جولان دلالان و واسطه ها برای خرید کیوی دراین منطقه هستیم بخش عمده آن ناشی از مشکلاتی است که کیوی کاران سال ها با آن دست و پنجه نرم می کنند.

    این باغدار گفت: اگر حمایت های لازم و امکانات مناسب برای تولید این محصولات برای باغداران در منطقه فراهم شود، به طوریقین دسترنج یکساله این قشر زحمت کش را جامعه دلالان و واسطه ها یک روزه به یغما نمی برند.

    دریاسر/