فروشنده پوشاک تنکابنی: تعصبی به محصولات تولیدی کشورمان وجود ندارد!

چاپ

به گزارش نیمه پر ، در دو دهه اخیر سیل واردات غیرقانونی کالا و به‌ویژه روند روبه رشد قاچاق پوشاک بدون پرداخت تعرفه گمرکی به بازار بزرگ ایران، آسیب‌های جدی و دربسیاری موارد جبران‌ناپذیری را بر صنعت نساجی کشور وارد ساخته است.

در چنین شرایطی، بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک، به‌دلیل هزینه‌های سرسام‌آور تولید، نظیر دستمزد و حق‌بیمه کارگران، مالیات تکلیفی، مالیات بر ارزش‌افزوده، عوارض شهرداری و از همه مهمتر نرخ سرسام‌آور بهره‌های بانکی، قدرت رقابت با محصولات خارجی درون بازار را از دست داده و در نهایت از گردونه صنعت کشور خارج می‌شوند.

مدیر یک تولیدی پوشاک، نفوذ گسترده پوشاک چینی به بازار ایران را عامل ورشکستگی تولیدکنندگان و تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی و در نتیجه بی‌کاری و خانه‌نشینی هزاران کارگر اعلام کرد.

وی گفت: نفوذ کالاهای چینی تنها منحصر به بازار پوشاک نیست، بلکه کالاهای چینی، سبب توقف در گردش چرخ‌های صنعت کشور شده است.

این تولیدکننده تصریح کرد: جای بسی تأسف است که در سال‌های اخیر، بسیاری از کارخانه‌داران به‌دلیل افزایش خیره کننده هزینه‌های تولید در کشورمان، خط تولید را در واحدهای تولیدی خود متوقف کرده و در عوض، ضمن وارد کردن کالاهای بی‌کیفیت و ارزان قیمت چینی، نام و نشان شرکت خود را بر روی اجناس درج کرده و سپس وارد بازارهای کشور می‌کنند.

یک فروشنده پوشاک مردانه در ادامه این گفت‌وگو به جمع ما پیوست و اظهار داشت: درصد بالایی از شلوارهای جین موجود در فروشگاه‌ها که بانام جین ترک به مشتریان عرضه می‌شود، توسط دستان دوزندگان چیره‌دست داخل کشور تولید شده و پس‌از دوخت، تنها مارک‌های خارجی بر روی آنها نصب می‌شود.

وی در پاسخ به علت و چرایی این اقدام گفت: بیان این مطلب چندان جالب نیست، چراکه اغلب مردم، هیچ‌گونه تعصبی نسبت به‌تولیدات کشورشان ندارند، که البته این حقیقت از فقدان حس مسئولیت‌پذیری تولیدکنندگان داخلی نسبت به سلایق مردم و در مقابل از بین رفتن اعتماد مشتریان نسبت به‌اجناس ایرانی نشأت می‌گیرد.

 

بلاغ/