عروس شهرهای ایران در راه ایجاد دهکده سلامت

چاپ

به گزارش نیمه پر، مردادماه امسال بود که کشورهای عضو اکو در رامسر گردهم آمدند و بر اهمیت بند عهدنامه ازمیر و ملحقات مربوطه به چشم انداز ۲۰۱۵ اکو برای توسعه منطقه اکو به عنوان یک مقصد گردشگری تاکید کردند.همچنین هیئت شرکت کننده با اشاره به پتانسیل های گسترده در منطقه اکو در زمینه گردشگری، به ویژه گردشگری سلامت و قابلیت آن برای افزایش سهم منطقه در گردشگری جهانی تاکید کردند

و نیاز فوری به سرمایه گذاری و حمایت مالی از توسعه صنعت گردشگری سلامت توسط بخش های دولتی و خصوصی با تشویق مشارکت بخش های دولتی – خصوصی در بازاریابی گردشگری سلامت و همکاری با سازمانهای گردشگری در منطقه اکو و فراتر از آن، مورد تاکید اعضای هیئت ها قرار گرفت.در این نشست قرار شد همکاری منطقه ای در زمینه گردشگری سلامت از طریق توسعه مکانیزم های لازم برای همکاری از جمله شبکه های بانک های اطلاعاتی و انجمن های حرفه ای گسترش یابد و همچنین بر اهمیت نیاز به ایجاد شبکه سلامت اکو تاکید شد. توسعه سیاستها و استراتژ های ملی در زمینه گردشگری سلامت، خدمات و تولیدات کالایی، حمایت از همکاری های گردشگری سلامت از طریق ارائه حمایت های قانونی و مدیریتی به ذینفعان از جمله بندهای مصوبه این اجلاس بود.

ایجاد شبکه گردشگری سلامت اکو، دستورالعمل صدور سریع رواید برای افراد نیازمند از جمله بیماران و پزشکان، ارتقای همکاری های بین بخش ها و سازمانهای گردشگری و صنعت سلامت،  تدوین و به کارگیری استاندارهای بین المللی توسط بیمارستان ها، تورگردان ها و …، نیاز به ظرفیت سازی و برنامه های آموزشی برای ارائه کنندگان خدمات گردشگری سلامت از دیگر موارد بوده است

.ایجاد پروازهای مستقیم و سایر انواع حمل و نقل، توسعه صنعت بیمه درمانی منطقه ای و بین المللی، شرکت در رویدادها و نمایشگاه های بین المللی، برگزاری نمایشگاه گردشگری سلامت اکو، کمکهای فنی سازمانهای مربوطه برای توسعه صنعت گردشگری سلامت، حمایت از موسسات مالی ملی، منطقه ای و بین المللی دولتی و خوصی برای توسعه صنعتی گردشگری سلامت، ایجاد دهکده های سلامت در مازندران با کمک

کشورهای اکو از دیگر پیشنهادات بوده است.

حال با گذشت بیش از پنج ماه از اجلاس بین المللی گردشگری سلامت، ۱۲ منطقه استان مازندران از جمله رامسر به عنوان گزینه پیشنهاد گردشگری سلامت معرفی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و دبیر کارگروه گردشگری در استان مازندران، توجه ویژه به موضوع سلامت در گردشگری را از مهمترین بخشهای صنعت توریسم معرفی کرد.

دلاور بزرگ نیا گفت: اگر میزان سفر گردشگران به هر نقطه از این جهان پهناور را به بهانه کسب آرامش روحی و جسمی و طی کردن دوره های درمانی و سپری کردن دوران نقاهت پس از درمان تصور کنید، بی شک به اهمیت سرمایه گذاری در بحث گردشگری سلامت و نقش آن در توسعه اقتصادی و سودآوری آن در سطح منطقه پی خواهید برد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی برخی از کشورهای در حال توسعه آسایی در بحث گردشگری سلامت، بیان داشت: امروزه برخی از کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی و حتی کشورهایی نظیر ترکیه و هند به منظور جذب بیماران، همه هزینه های سفر از قبیل هزینه بلیت هواپیما، هزینه اقامت در هتل و مواردی از این قبیل را تقبل کرده تا از این طریق، صنعت گردشگری سلامت و توانایی های نظام سلامت در کشور خود را به تمام دنیا صادر کنند.

پتانسیل هایی همچون بهره مندی از حضور جمع کثیری از پزشکان حاذق کشور در استان، بهره مندی از فرصت دانشگاه علوم پزشکی نشان از قابلیت های بسیار این استان شمالی در بحث گردشگری سلامت دارد.

وی وجود پتانسیل هایی همچون بهره مندی از حضور جمع کثیری از پزشکان حاذق کشور، بهره مندی از فرصت دانشگاه علوم پزشکی در استان مازندران را نشان از قابلیت های بسیار این استان شمالی در بحث گردشگری سلامت توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد برگزاری نشست هایی در کوتاه مدت به حضور سرمایه گذاران در منطقه و آغاز فعالیت در مسیر ایجاد فرصتهای مورد نیاز برای جذب گردشگران و مسافران خواهان سلامت در استان مازندران منجر شود.

حجت الاسلام سید جلیل مرتضوی امام جمعه رامسر نیز اظهار داشت: هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه به عنوان یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته به منظور شکل گیری و فراگیر شدن نظام نوپای اسلامی، بیانگر اهمیت گردشگری در منظر این دین مبین آسمانی است.

وی وجود احادیث بسیار نبوی و کلام امامان معصوم در خصوص توجه مسلمین به سلامت جسم و تزکیه و مراقبت از روح  و نفس خود را از دیگر نشانه های بارز اهمیت سلامت در دین اسلام دانست و افزود: بسیاری معتقدند که روحانیت با تفریح و گردش یا ایجاد فرصت هایی برای حضور گردشگران مخالف هستند که اینگونه نیست.

مرتضوی در ادامه ضمن بیان اینکه ایجاد فرصت هایی برای جذب گردشگر موجب ارتقاء صنعت گردشگری و در نتیجه ایجاد زمینه اشتغال جوانان، سود آوری، افزایش سطح درآمد خانوارها و رشد وشکوفایی جامعه مسلمین می شود، تصریح کرد: روحانیت به هیچ عنوان با ایجاد دهکده گردشگری یا دهکده سلامت یا حضور گردشگران و تفریح و تفرج مسافران مخالف نبوده و نیست، بلکه روحانیت با اشاعه و ترویج بی بند و باری مخالف است که در برخی مواقع در غالب صنعت گردشگری توسط دشمنان به کشورمان وارد می شود.

فرماندار شهرستان رامسر این شهر را به دلیل برخورداری از پتانسیل های بالقوه بی نظیر و منحصر به فرد، قطب گردشگری کشور نامید و افزود: شرایط اقلیمی، آب وهوایی، توپوگرافی و موقعیت جغرافیایی شهرستان رامسر به گونه ای است که اغلب فاکتورهای موجود در مشهور ترین نقاط گردشگری جهان و مورد توجه گردشگران را به صورت یکجا در خود جای داده است.

مریم اصغری استاد دانشگاه در مازندران و مشاور در حوزه گردشگری سلامت ضمن ابراز خرسندی از توجه وِیژه مسئولان به توسعه صنعت توریسم اظهار امیدواری کرد: بی شک تغییر نگرش دولتمردان و ایجاد فرصت برای حضور سرمایه گذاران و فعالان در عرصه صنعت گردشگری در آینده ای نزدیک وابستگی اقتصاد کشور به فروش نفت را به میزان چشمگیری کاهش خواهد داد.

وی از برنامه ریزی و سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته آمریکایی و اروپایی و حتی برخی از کشورهای آسیایی نظیر هند، چین و ترکیه در بحث صنعت گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت به عنوان ایجاد بازار سلامت در این کشورها یاد کرد و گفت: بازار سلامت در برخی از کشورها به عنوان فرصتی بسیار عالی برای جذب گردشگران تندرستی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: اگر با دقت تمامی فاکتورها و مشخصه های بکار رفته در شهرکهای سلامتی و دهکده های تندرستی را مورد توجه و بررسی قرار دهیم به این نکته مهم پی خواهیم برد که درصد بالایی از این مشخصه ها به صورت ذاتی و طبیعی و در حد و اندازه های غیر قابل تصور و قیاس با موارد مشابه، در مناطق مختلفی از استان مازندران وجود دارد.

۱۲ منطقه در استان مازندران فاکتورهای مورد نیاز برای اجرای طرحهای گردشگری سلامت را دارا هستند.

اصغری با اشاره به اینکه ۱۲ منطقه در استان مازندران فاکتورهای مورد نیاز برای اجرای طرحهای گردشگری سلامت را دارا هستند، گفت: شهرستان رامسر به دلیل وجود شرایط ویژه اقلیمی و بهره مندی از کم نظیر ترین مواهب و چشم اندازهای طبیعی، به عنوان یکی از مهمترین مناطق مورد نظر در میان ۱۲ منطقه استان مازندران مورد شناسایی قرار گرفته است.

وی شهرستان رامسر را برای آغاز پروژه هایی همچون احداث شهرک های سلامتی و دهکده تندرستی از هر لحاظ مناسب دانست و خاطرنشان کرد: امید است ماحصل این نشست و نتیجه تحقیق و بررسی ها در استانداری مازندران به حضور سرمایه گذاران در منطقه و اجرایی شدن طرحهای ایجاد فرصتهای صنعت گردشگری و اختصاصا گردشگری سلامت در شهرستان رامسر شود.

محمد ترابی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشاور وزیر بهداشت در دولت های پیشین و دبیر سمینار تخصصی فن آوری اطلاعات، در گفتگو با مهر بخشهای مختلف صنعت گردشگری و گردشگری سلامت را مورد ارزیابی قرار داده و به تشریح تأثیر اجرایی شدن این صنعت در کشور پرداخت.

وی با اشاره به اینکه در طرح تحول نظام سلامت ۱۷۰۰ خدمت نوین پزشکی تعریف شده است، گفت: ارز آوری بخشهای فعال در نظام سلامت و تأثیر آن بر اقتصاد جامعه در برخی از کشورها به حدی است که در آمریکا سهم درآمد زایی بخش سلامت در تولیدات ناخالص ملی در طی سالهای اخیر از ۸درصد به مرز ۱۹ درصد رسیده است.

ترابی بیان داشت: ویژگی های یک منطقه مناسب برای سرمایه گذاری و ایجاد فرصتهایی مورد توجه گردشگران را می توان در غالب یک تعریف تشریح کرد و منطقه نمونه گردشگری منطقه ای ست که موفقیت اقتصادی آن در گرو دانش بوده و از شرایط مطلوب و کیفیت مناسب یک زندگی سالم برخوردار است.

وی افزود: موقعیت منطقه ای، وجود نیروی کار، سرمایه و سرمایه گذار، بهره مندی از استعداد و مطلوب بودن زیر بنای منطقه از جمله مزیتهای محلی است که در احداث پروژه های گردشگری سلامت یا همان شهرکهای دانش و سلامت مورد توجه قرار می گیرد.

با نگاهی به موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در کوتاهترین زمان و مسافت ممکن از دریای خزر و کوه و جنگل به عنوان سه فاکتور اصلی مورد توجه اغلب گردشگران، بهره مندی از چشمه های آب گرم معدنی، وجود پوششهای متنوع گیاهی و درختان کمیاب جنگلی، برخورداری از آثار تاریخی، باستانی و ملی، شرایط آب و هوایی بسیار مطلوب و از  همه مهم‌تر تاریخچه فرهنگی و آداب و رسوم کهن مردم این شهرستان، رامسر را به عنوان بهترین منطقه و نخستین مجری طرح گردشگری سلامت در کانون توجه مسئولان ذیربط، مدیران، سرمایه‌گذاران و فعالان عرصه گردشگری در استان مازندران جای داده است.

مهر/