آموزش و پرورش دستورالعمل جدیدی را برای به کارگیری بازنشستگان ابلاغ کرد+سند

چاپ

به گزارش نیمه پر، چندی پیش مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش، دستورالعمل دو طرح مشاوران مدیران را به تمام استان‌های کشور ابلاغ کرد. در این دستور العمل آمده است: نظر به تحقق اهداف و سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش و نظر به ضرورت استفاده از دانش و تجربه نخبگان و پیشکسوتان آموزش و پرورش مبتنی بر راهکار ۴-۱۸ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش،‌ دو طرح مشاوران  مدیران با همکاری کانون بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش تهیه شده است که جهت اجرا به تمام استان‌ها ابلاغ می‌شود.

بر این اساس ، «طرح مدیر مشاور» ویژه مدیران مناطق آموزش و پرورش برای اجرا در مناطق مختلف استان و «طرح مشاوران مدیران مدارس ویژه بازنشستگان» برای اجرا در ۲ منطقه از مناطق استان در نظر گرفته شده است.

 در این دستورالعمل، ضمن بررسی و تصمیم گیری در خصوص مفاد این دو طرح در شورای برنامه‌ریزی استان تصریح شده است که برای اجرای طرح دوم (مشاوران مدیران مدارس) در هر منطقه از دوره‌های تحصیلی ابتدایی، اول متوسطه و دوم متوسطه، ۶ مدرسه دولتی و غیردولتی دخترانه و ۶ مدرسه پسرانه دولتی و غیر دولتی پسرانه در صورت درخواست خودشان انتخاب شود.

 

در گذشته یکی از مشکلات وزارت آموزش و پرورش ساماندهی نیروی انسانی بوده است ، شاید گزافه نباشد که بگوییم حدود یک سوم نیروهای استخدامی دولت در آموزش و پرورش خدمت می کنند و به همین جهت مدیریت نیروی انسانی چه از جهت کمی و هم به لحاظ کیفی از اهمیت ویژه ای در این وزارت‌خانه برخوردار است.

 

اما جالب است طرحی از سوی آموزش و پرورش در دست اجراست به عنوان طرح مشاوران مدیران که به گفته مسئولان یکی از معدود طرح هایی است  که این فرصت را برای دستگاه تعلیم و تربیت کشور فراهم می نماید تا از وجود پیشکسوتان آموزش و پرورش در ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی استفاده شود و زمینه های مشارکت بازنشستگان توانمند را در امر ارئه خدمات مشورتی به مدیران و کارکنان مدارس و انجمن های مختلف هر واحد آموزشی فراهم کند.

 

با توجه به تخصص و تسلط بالای بعضی از مدیران سابق نسبت به حوزه های کاری و منحصر به فرد بودن آنها، گاهی در آن حوزه توجیه مناسب برای بکارگیری مجدد این افراد وجود دارد، اما اخذ مجوز برای بکار گیری مجدد افراد بازنشسته در سمت هایی مانند مسئول واقعاً جای سوال و نقد دارد.

 

همچنین استفاده از  بازنشسته ها درمقام مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش نیز جای تامل دارد، که آیا این پست آنقدر تخصصی بوده که نیاز به بکارگیری دوباره افراد بازنشسته وجود داشته باشد!

 

در حال حاضر این سوال وجود دارد که چرا در جایی که جوانان فارغ التحصیل و زبده وجود دارند ، باید بازنشستگانی که حقوق های بالایی هم دارند آن هم با این تعداد زیاد را برگشت به کار کنیم.

 

چرا که سفارش رهبر معظم انقلاب نیز استفاده از نیروهای جوان کارآمد ،متخصص و متعهد بوده و جوانان نیز توانسته اند به خوبی جواب اعتماد و بکار گیری از این قشر را نشان دهند.

 

اما مشخص نیست و جای سوال می باشد که چرا مسئولین این موضوع مهم را نادیده گرفته و همچنان بر استفاده از نیروهای بازنشسته که دیگر آن عملکردهای سابق را نداشته و بعضا عملکرد های سابق آنها نیز دارای شبهات و سوالات زیادی بوده، اصرار دارند؟

 

 سوال این جاست که آیا مسئولین از رهبر انقلاب مجرب تر، داناتر و کارشناس تر می باشند چرا که ایشان استفاده از نیروهای جوان را سفارش و عملی نموده اند و پاسخ واگذاری مسئولیت به جوانان ارزشی و نخبه را نیز گرفته اند اما برخی ها همچنان بر استفاده از برخی نیروهای بازنشسته تاکید و اصرار دارند؟!

 

البته هیچ کس در این نکته تردید ندارد که عضویت افراد باتجربه در هیأت مدیره ها، پست های مشاوره ای، گروه های تصمیم ساز و دیگر مشاغلی که به تجربه نیاز دارند، لازم است؛ به طوری که خود قانونگذار نیز در این باره عنوان می کند:«به کارگیری افراد بازنشسته با مدرک کارشناسی و بالاتر از آن، در موارد خاص به عنوان اعضای کمیته ها، کمیسیون ها، شوراها، مجامع مشاوره ای به شکل غیر مستمر و مشروط به اینکه ساعت به کارگیری آنها در سازمان ها، از یک سوم کار موظفی کارمندان بیشتر نشود، بلامانع است.»

 

 

 

 

اما اکنون دقیقا بر خلاف این رفتار می شود؛ نه تنها بازنشستگان مدرک کارشناسی و بالاتر، بلکه افرادی با مدارک پایین تر، نه در موراد خاص بلکه در همه موارد، نه در کمیسیون ها و… بلکه در همه حوزه ها، نه غیر مستمر، بلکه به صورت دایم و نه مشروط به محدودیت کاری بلکه دقیقا مانند کارمندان عادی در ادارات و سازمان ها به کار گرفته می شوند و این انبوه جوانان بیکار و فاقد شغل هستند که باید تاوان این روند نادرست را بپردارند و همواره مسائل اصلی زندگی خود همچون ازدواج، بچه دار شدن و تثبیت زندگی را به تأخیر اندازند و آسیب ها و آفت های بعدی آن را تجربه کنند.

 

به هر حال در حالی که شمار جوانان جویای کار درسالیان اخیر  به اوج خود رسیده، دیده می شود، شمار بسیاری از سازمان ها و ادارات ترجیح می دهند به جای استخدام جوانان تازه نفس، از نیروهای بازنشسته استفاده کنند.

 

دانا/