پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 2489
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۵ دی, ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    قدردانی وزیر بهداشت از پلیس راهور

    سید حسن هاشمی در اولین کنگره ملی تروما ضمن بیان این مطلب گفت: قطعاً برگزاری این گونه جلسات با هدف تغییر روند کاهش میزان مرگ و میر به علت تصادفات و سوانح، موثر است.

    به گزارش نیمه پر ، وزیر بهداشت گفت: اگر در خصوص تصادفات رانندگی قوانینی وضع کنیم که دستگاه های ناظر به طور بهنگام حضور یابند و در صورت وقوع تخلف برخورد بازدارنده داشته باشند، بدون تردید سیمای فوتی تصادفات تغییر می کند.

    سید حسن هاشمی در اولین کنگره ملی تروما ضمن بیان این مطلب گفت: قطعاً برگزاری این گونه جلسات با هدف تغییر روند کاهش میزان مرگ و میر به علت تصادفات و سوانح، موثر است.

    دکتر هاشمی گفت: موضوع تروما ابعاد مختلفی دارد و آنچه در این موضوع به آن پرداخته می شود منحصر به تصادفات نیست بلکه فرهنگ و اخلاق جامعه نیز زیربنای اصلی افزایش یا کاهش ضربه ها و صدمات و تألمات است.

    وی در توضیح گفت: رفتارها و ناهنجاری های اجتماعی مانند غیبت، دروغ و حتی تبلیغ دروغ، مستقیم یا غیرمستقیم منجر به بروز تروما می شود که روح انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

    وزیر بهداشت یادآور شد: درست است که شایع ترین علت تروما در کشور، حوادث ترافیکی است ولی نباید فراموش کنیم که نزاع ها و کشمکش ها و مسائل فرهنگی و اجتماعی و مشکلاتی که به دنبال جهانی شدن، بشر امروز با آن دست به گریبان است، همه و همه در مرگ و میر افراد موثر است.

    قدردانی از پلیس راهور

    وزیر بهداشت در ادامه از اقدامات صورت گرفته از سوی پلیس راهور که در طول یک دهه گذشته با نظارت های دقیق و جدی، میزان تصادفات رانندگی را کاهش داده و از جان بسیاری از ایرانیان مراقبت کرده است، قدردانی کرد.

    دکتر هاشمی با بیان این که برای موفقیت در کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات باید رودربایستی ها کنار گذاشته شود و از تجارب موفق کشورها در این خصوص استفاده کرد، گفت: در کشورهای دنیا برای افرادی که برای درمان بیماری خود به موقع مراجعه نکنند، احضاریه صادر می شود.

    اما متأسفانه در کشور ما سیاست مداران و سیاستگذاران برای تصمیم گیری های خود قائل به پرداخت هزینه نیستند و اکثراً علاقه مند هستند هزینه ها را دیگران پرداخت کنند و این رویه منجر به تصمیمات قاطع و جدی نخواهد شد.

    وی با اشاره به موضوع تصادفات که بخشی از علت تروماها را تشکیل می دهد، گفت: اگر قوانینی وضع کنیم و به نحوی از آن قوانین حمایت کنیم که دستگاه های ناظر، به طور کاملا بهنگام از وقوع تخلفات پیشگیری کنند و در صورت وقوع تخلف برخورد بازدارنده داشته باشند، بدون تردید سیمای مرگ ایرانیان تغییر خواهد کرد.

    وزیر بهداشت با بیان این که اقدام جدی و تصمیمات اثرگذار در حوزه سلامت نیاز به پرداخت هزینه است، گفت: حداکثر این هزینه، آبرو برای مردم است.

    دکتر هاشمی یادآور شد: برخی از تصمیماتی که در دستگاه های مختلفی مانند قضائیه، مقننه و پلیس اخذ می شود، ممکن است خوشایند عده ای نباشد اما آنهایی که از این گونه تصمیمات نگران و ناراحت هستند اکثریت مردم نیستند بلکه عده قلیلی هستند که تنها به فکر تامین منافع خود هستند بنابراین باید به دستگاه هایی که در حوزه تخصصی خود، کارنامه درخشانی دارند، اعتماد کرد.

    وی افزود:البته بخشی از مشکلات به منظور پیشگیری از آسیب بیشتر و تلاش برای زنده ماندن و حیات موثر جامعه با تصمیمات قاطع تر حل می شود.

    وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کشور ما در مقایسه با کشورهای منطقه شاخص خوبی از نظر امید به زندگی ندارد، گفت: این در حالی است که در کشور ما مواهب و نعمت های زیادی به لحاظ شرایط سرزمینی و آب و هوایی وجود دارد.

    ضرورت برخورد جدی با عوامل وقوع تصادفات

    دکتر هاشمی تصریح کرد: برای این که بتوانیم از شایع ترین علت مرگ جوانانمان پیشگیری کنیم باید با عواملی که در وقوع این مرگ و میر ها موثرند به طور جدی برخورد کنیم.

    وی افزود: در این مسیر اگر صنعت ما مشکل دارد و یا وسیله نقلیه و موتور سیکلتی ساخته می شود که با وقوع مرگ جوانان ارتباط دارد، باید به همان طریقی که با کسی که در جامعه مرتکب قتل می شود، با وی نیز برخورد کنیم.

    وزیر بهداشت با اشاره به این که علت بسیاری از تصادفات رانندگی عامل نیروی انسانی، خواب آلودگی، بیماری، کم بینایی و دیر مراجعه کردن به پزشک است، گفت: بخش عمده ای از دلیل این تصادفات نیز مربوط به جاده و صنعت می باشد.

    فرهنگ سازی برای جمعیت ۱۲.۵ میلیون نفری دانش آموزی

    دکتر هاشمی بر ضرورت فرهنگ سازی در کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات تاکید کرد و گفت: فرهنگ سازی مهم ترین و سخت ترین اقدامات است و ما می توانیم از ظرفیت ۱۲.۵ میلیون دانش آموز که به همراه خانواده های خود جمعیت ۳۶ میلیون نفری را تشکیل می دهند، برای فرهنگ سازی استفاده کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم پنجمین کشور جهان از نظر مرگ و میر به دلیل حوادث جاده ای نباشیم و سومین عامل مرگ و میر در کشورمان تصادفات نباشد، باید از تمام ظرفیت ها؛ تبلیغات رسانه ای، رسانه ملی و رسانه های مکتوب برای فرهنگ سازی سلامت و گسترش و ترویج اخلاق محوری و اخلاق مداری استفاده کنیم.

    قدردانی از تلاشگران اورژانس

    دکتر هاشمی تامین سلامت مردم را وظیفه همه دستگاه ها و ارگان های ذیربط عنوان کرد و گفت: آنچه که به وزارت بهداشت به عنوان دستگاه متولی سلامت مربوط می شود، حوزه بهداشت و درمان است و اولین بخشی که در مواجهه با ضربه ها اعم از تألمات روحی و روانی و جسمانی قرار می گیرند، بخش های اورژانس است.

    وی ضمن قدردانی از همه تلاشگران اورژانس ۱۱۵ که به رغم مشکلات موجود نهایت تلاش خود را در ارائه خدمات به مصدومین و بیماران انجام می دهند، گفت: اطلاع دارم که حتی در اورژانس تهران تعدادی از همکاران اورژانس تا ۵۰۰ ساعت در ماه کار می کنند.

    کمبود ۷۵۰۰ نیرو در اورژانس

    وزیر بهداشت با بیان این که در حال حاضر در بخش اورژانس ۷۵۰۰ نفر کمبود نیرو داریم، گفت: طبق برنامه پنجم توسعه باید ۸۰۰ پایگاه اورژانس تاکنون ساخته می شد که هنوز به هدف برنامه نرسیده ایم.

    دکتر هاشمی همچنین به مشکلات کمبود آمبولانس و نیز مشکلات عبور و مرور و تردد در کلان شهر تهران اشاره کرد و ضمن قدردانی از همراهی و همکاری ارتش جمهوری اسلامی، هلال احمر و نیروهای اتنظامی برای ایجاد اورژانس هوایی گفت: متأسفانه تعدادی از مصدومین یا بیماران به دلیل کمبود آمبولانس هوایی جان خود را از دست می دهند.

    اورژانس ۱۱۵ اولین دستگاه حاضر در صحنه حوادث بعد از پلیس

    وزیر بهداشت یادآور شد: براساس گزارشات پلیس راهور اولین دستگاهی که بعد از پلیس در صحنه حوادث حاضر می شود، آمبولانس های اورژانس هستند و در حال حاضر پوشش اورژانس در جاده ها ۷۰ تا ۷۵ درصد است و هنوز به تا رسیدن به استانداردهای بین المللی فاصله داریم.

    باید برای تامین سلامت و جان مردم هزینه کنیم

    دکتر هاشمی با تأکید بر این که باید برای سلامت و جان مردم هزینه کنیم، تصریح کرد: متأسفانه این بخش ها در اولویت بندی ها و تخصیص منابع مغفول مانده اند.

    وزیر بهداشت با بیان این که باید از تجربه دیگر کشورها برای ساماندهی اورژانس کشور استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: نباید نگاه بخشی داشته باشیم چرا که مردم، کشور و نظام را یکپارچه می بینند و مجموعه اقدامات همه دستگاهها در کارنامه نظام جمهوری اسلامی ثبت می شود.

    وی با تاکید بر این که در حوزه اورژانس باید سازمان وسیعی متشکل از هلال احمر، پلیس، آتش نشانی و اورژانس تشکیل شود، گفت: با تجمیع امکانات و نیروهای این سازمان ها می توانیم خدمات بهتری را در جاده ها، شهرها و کلان شهرها به مردم ارائه دهیم.

    وزیر بهداشت افزود: با تجمیع نیروها و امکانات ضمن صرفه جویی در منابع و هزینه ها، حضور نیروها نیز در حوادث سریع تر و موثرتر خواهد بود.

    دکتر هاشمی همچنین با اشاره به ضرورت دارا بودن پیوست سلامت در شهرهای بزرگ گفت: متأسفانه شهرها و کلان شهر ها بدون داشتن پیوست سلامت و زیرساخت های لازم رشد کرده اند و ما به دلیل نداشتن نیروی انسانی لازم و مشکلاتی که در استخدام نیرو داریم، از واگذاری این امور به دستگاه های دیگر مانند شهرداری، هلال احمر و پلیس استقبال می کنیم.

    وزیر بهداشت در عین حال به مشکلات دولت در دادن مجوز استخدام اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۹۵ هزار نیروی قراردادی در دولت مشغول به کار هستند و به دلیل این که ردیف استخدامی ندارند، حقوق آنها از درآمدهای اختصاصی و به نوعی به طور غیر مستقیم توسط مردم پرداخت می شود.

    وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در کشور گفت: در حال حاضر در بسیاری از استان های کشور از جمله بوشهر و زابل کمبود پزشک نداریم و تعداد متخصصان نیز در این مناطق نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است و این موضوع نشان دهنده این است که جهت گیری دولت در این بخش متوجه مناطق محروم است.

    دکتر هاشمی همچنین به موضوع پیشگیری و بهداشت اشاره کرد و گفت: در مورد کالاهای آسیب رسان به سلامت از جمله مصرف سیگار طرحی را پیشنهاد کرده ایم که با اجرای آن در طی ۵ سال آینده ۱۱ هزار میلیارد ریال به اعتبارات کشور افزوده خواهد شد.

    وی در توضیح گفت: حدود ۱۰ درصد جمعیت، در حال حاضر مصرف کننده دخانیات هستند که بر اساس محاسبات صورت گرفته این افراد سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال دود می کنند و در آینده به بیماری هایی همچون سرطان مبتلا می شوند و این هزینه را نباید ۹۰ درصد دیگر جامعه متحمل شوند.

    دکتر هاشمی گفت: وضع مالیات بر فروش سیگار و در خرده فروشی ها اقدامی است که دیگر کشورهای دنیا نیز آن را انجام می دهند و با این اقدام می توانیم از افزایش آمار افراد سیگاری در کشور جلوگیری کنیم ضمن این که درآمدهای حاصل از این مالیات را به خزانه دولت منتقل نماییم./

    مهر /