هلاکت ۵ کانادایی عضو داعش/تصاویر

چاپ

به گزارش نیمه پر ، رسانه‌های کانادا اعلام کردند ۵ تبعه کانادا از جمله «جان مگوایر» که چندی پیش در نواری ویدئویی حملات تلافی جویانه را بر ضد کانادا خواستار شده بود، در حالی که در صفوف گروه داعش در سوریه مبارزه می‌کردند، کشته شدند.

جان مگوایر، دانشجوی سابق دانشگاه اتاوا که به «ابو انور الکندی» شهرت داشت، حدود سه سال پیش به تروریست‌های گروه داعش در سوریه ملحق شد.

روزنامه نشنال پست در شماره اخیر خود نوشت این جوان افراط گرای ۲۳ ساله در درگیری‌هایی که نزدیک شهر کردنشین کوبانی در سوریه روی داد، کشته شد.

از طرف دیگر، تلویزیون سراسری سی بی‌سی کانادا نیز در گزارشی اعلام کرد ۴ کانادایی دیگر نیز که همگی سومالیایی تبار و متعلق به یک خانواده بودند، چند ماه پیش در کنار جنگجویان داعش در سوریه کشته شدند.

«احمد حرسی» پدر یک جوان ۲۰ ساله، در تلویزیون سی بی‌سی کانادا اعلام کرد پسرش «مهد» و همچنین دو تن از پسرعمو‌هایش به نام‌های «حمزه» و «حرسی کارییه» در درگیری‌های سوریه کشته شده‌اند. این پدر کانادایی که در منطقه ادمونتون در غرب کانادا زندگی می‌کند، ابراز اطمینان کرد که یک عضو دیگر این خانواده به نام «هناد عبدالله معلم» در درگیری‌های مسلحانه میان افراط گرایان مسلح و نیروهای نظامی سوریه جان خود را از دست داده است.

«گولد کارییه» برادر حمزه و حرسی نیز کشته شدن این دو نفر را تائید کرد اما درباره شرایط و مکان کشته شدن آن‌ها هیچ توضیحی نداد. وی تکذیب کرد که برادرانش برای جنگ به سوریه رفته بودند بلکه برای مطالعه اسلام به مصر عزیمت کرده بودند.

گولد کارییه در تلویزیون سی بی‌سی اعلام کرد: این دو نفر برای مطالعه علوم دینی کانادا را ترک کرده بودند. این مسیری بود که برادران من می‌خواستند از‌‌‌ همان روز اول در پیش گیرند.

احمد حرسی نیز گفت پسر و دو نوه‌اش بدون اینکه به وی اطلاع دهند در اکتبر سال ۲۰۱۳ ادمونتون را ترک کردند. وی تصریح کرد آخرین بار زمانی که پسرش از مصر با وی تماس گرفت و به او خبر داد که قصد رفتن به سوریه را دارد، توانست با او صحبت کند. پسرش پائیز گذشته خبر کشته شدن چهار عضو خانواده را به اطلاع او رسانده بود.

در نواری ویدئویی که اوایل دسامبر منتشر شد، جان مگوایر از مسلمانان کانادا خواست به صفوف گروههای جهادگرا ملحق شوند و به صورت انفرادی حملاتی مسلحانه را در کانادا انجام دهند و در این کار احمد کوتور را الگوی خود قرار دهند.

وی در واقع به مارتن کوتور رولو ملقب به احمد اشاره می‌کرد که یک نظامی کانادایی را بیستم اکتبر در ایالت کبک با ماشین خود زیر گرفت و کشت. این حمله دو روز پیش از حمله به پارلمان کانادا در اتاوا توسط مایکل زهاف بیبوم صورت گرفت. عامل حمله به پارلمان کانادا توسط نیروهای پلیس از پای درآمد.

 

ابنا/