پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Thursday 25 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 2458
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۴ دی, ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۴
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از اقدامات نمایشی دولت/شرق:رشد قیمت برخی اقلام بیش از صددرصد است

    بهبود معیشت مردم در ۱۰۰ روز وعده ای بود که هرگز از سوی دولت عملیاتی نشد؛ اما وضعیت معیشت مردم و رکود در بازارها و گرانی به حدی رسیده است که دیگر برخی از روزنامه‌های حامی دولت هم وارد این موضوع شده اند و از عملکرد اقتصادی دولت گلایه می‌کنند.

    به گزارش نیمه پر ، روزنامه جمهوری اسلامی در انتقادی صریح از وضعیت بورس در کشور نوشت: بازار سرمایه مدت‌ها است حال و روز خوبی ندارد. شاخص از حرکت نزولی باز نمی‌ایستد، ارزش معاملات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهشی فاحش را تجربه می‌کند و سهامداران بازدهی منفی سرمایه‌گذاری‌های خود را منفعلانه تماشا می‌کنند.

    در یک اقتصاد سالم و منطقی، شاخص بورس در شرایط بد تولید و عرضه، قطعاً منفی یا دستکم متزلزل و نامطمئن است و اگر غیر از این باشد باید در سلامت و شفافیت بازار سرمایه تردید کرد.

    این روزنامه با انتقاد از رویکرد اقتصادی دولت نوشت: پالایشگاه‌ها هنوز تکلیف خود را درباره نرخ خوراک و محصولات نمی‌دانند و ایضاً پتروشیمی‌ها. سنگ آهنی‌ها با افزایش ۳۰ درصدی بهره مالکانه در لایحه بودجه ۹۴ مواجه شده‌اند و قیمت جهانی سنگ آهن حدوداً یک سوم شده است و از سوی دیگر مطالبات پیمانکاران خصوصاً در حوزه‌هایی مانند برق، راه و شهرسازی و نفت از دولت رو به افزایش است. در چنین وضعیتی کاملاً طبیعی و البته منطقی است که شاخص بورس منفی باشد و اگر غیر از این باشد مایه نگرانی مضاعف می‌شود.

    واقعیت این است که گشتن به دنبال مقصر و اعمال فشار به مجموعه وزارت اقتصاد، سازمان بورس و سایر نهادهایی که روی کاغذ و در ساختار بروکراتیک مسئول بازار سرمایه به حساب می‌آیند و در این شرایط اقدامی نمایشی و ناپخته است که تنها نتیجه آن سوق دادن آنها به اقدامات نمایشی و تصمیمات ناپخته کوتاه مدت خواهد بود.

    این در حالی است که دولت به خاطر عدم توانایی های خود در پیش بردن امورات کشور همواره به دنبال یک مقصر گشته و در مشکلات کشور به ویژه مشکلات اقتصادی مقصری بزرگتر و راحت‌تر از دولت قبلی نیافته است.

    دولت یازدهم با انتقاد از عملکرد دولت قبلی همواره خواست تا اتهامات اقتصادی وارد به دولت و همچنین کم کاری های دولت یازدهم را به گردن دولت دهم انداخته و حتی رسانه های دولتی تقریبا هر روز یکی از تیترهای خود را به دولت قبل و تخریب و انتقاد از وی اختصاص می دهند.

    از طرف دیگر روزنامه شرق نیز با انتقاد از گرانی‌ها و وضعیت معیشتی مردم نوشت: هنوز هم سبد معیشتی خانوار شاهد رشد قیمت برخی از اقلام خوراکی تا بیش از صددرصد است. این را می‌توان از لابه‌لای گزارش بانک مرکزی که به تازگی بر خروجی تارنمای این بانک قرار گرفته، فهمید. این گزارش متوسط قیمت ۴۰ قلم کالای خوراکی در سطح شهر تهران را نشان می‌دهد. از این ۴۰ قلم کالا که در ۱۱ گروه خوراکی طبقه‌بندی شده‌اند ۲۷ قلم کالا در مقایسه با هفته مشابه سال قبل با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

    قیمت برخی از این کالاها مانند گوشت گوسفندی با هشت دهم درصد افزایش مواجه شده و درمقابل هندوانه با ۱۲۹ درصد افزایش قیمت رو به رو شده است. البته شاید نبود فصل، گرانی قابل‌توجه این قلم کالا را توجیه کند اما نارنگی که میوه‌ای زمستانی است هم سرنوشتی چون هندوانه دارد. این میوه در مقایسه با سال قبل رشدی بیش از صددرصد را تجربه کرده است.

    از طرف دیگر قیمت نان نیز با افزایش چشمگیری مواجه شد که با توجه به اینکه نان یکی از مواردی است که در وعده های غذایی نقش مهم و عمده ای دارد، قطعاً معیشت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

    روزنامه های اصلاح‌طلب و دولتی که تا کنون چشم خود را بر روی عملکرد دولت بسته‌بودند دیگر نتوانستند گرانی ها را نادیده بگیرند؛در حالی که هنوز بسیاری از این روزنامه ها به دنبال سیاست تعریف از دولت همچنان از پرداختن به مشکلات معیشتی مردم طفره می روند.

    بهبود معیشت مردم در ۱۰۰ روز وعده ای بود که هرگز از سوی دولت عملیاتی نشد؛ اما وضعیت معیشت مردم و رکود در بازارها و گرانی به حدی رسیده است که دیگر برخی از روزنامه‌های اصلاح طلب و زنجیره‌ای هم وارد این موضوع شده اند و از عملکرد اقتصادی دولت گلایه می‌کنند.

    راه دانا/