۹۰۰ تن میوه تنظیم بازاری در مازندران توزیع می‌شود/تعیین قیمت میوه شب عید تا ۲۰ اسفندماه

چاپ

به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ ، سلیمان حاتم‌نژاد مدیر سازمان تعاون روستایی مازندران در گفت‌وگویی در خصوص آخرین اقدامات انجام گرفته برای تامین میوه بازار شب عید، اظهار کرد: امسال تامین میوه شب عید بر عهده سازمان تعاون روستایی قرار داده شده است و خرید و تامین ۵۰۰ تن سیب و ۴۰۰ تن پرتقال برعهده سازمان تعاون روستایی مازندران است.

وی افزود: خوشبختانه ۵۰۰ تن سیب تنظیم بازاری از شهرستان دماوند استان تهران با هماهنگی سازمان تعاونی روستایی کشور خریداری شده است و از فردا دوم اسفندماه، حمل ۵۰۰ تن سیب به استان انجام می‌گیرد.

مدیر سازمان تعاون روستایی مازندران، خاطرنشان کرد: ظرف نهایتا یک هفته آینده، با ورود کامل این ۵۰۰ تن سیب به مازندران،  وارد سردخانه‌های استان جهت نگهداری و توزیع در زمان مقرر خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: در خصوص تامین ۴۰۰ تن پرتقال نیز باید از خود استان خریداری و تامین شود و خوشبختانه بر اساس میزان درخواست کارگروه تنظیم بازار هر شهرستان، در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

حاتم‌نژاد تاکید کرد: ما هیچ‌گونه مشکل خاصی برای تامین سیب و پرتقال تنظیم بازاری شب عید در استان نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در خصوص قیمت میوه شب عید، از ۲۰ اسفندماه امسال کارگروه کمیته راهبردی ستاد تنظیم بازار هر استان موظف به تصمیم گیری قیمت میوه تنظیم بازار شب عید است که در زمان مقرر اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیر سازمان تعاون روستایی مازندران، اعلام کرد: استان مازندران مبدا تامین پرتقال سایر استان‌های کشور است که در این راستا، قرارداد خرید ۲۸ هزار تن پرتقال از باغداران و سورتینگ‌داران توسط مباشر خرید سازمان تعاون روستایی کشور انجام شده است.

این مسئول عنوان کرد: تا به امروز بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ تن از پرتقال‌های خریداری شده به استان‌های متقاضی ارسال و یا در حال حمل است.

حاتم‌نژاد مطرح کرد: قیمت خرید پرتقال در آبان و  آذرماه امسال با توجه به قیمت آنالیز آن زمان از باغداران بین ۸۵۰۰ الی ۹۰۰۰ تومان بود که قیمت آنالیز پس از خرید پرتقال اعم از نگهداری، سورت، گرمادهی، انباردهی و سایر اقدامات تا ۲۰ اسفندماه امسال حدود ۵ هزار تومان می‌باشد که در نهایت بیش از ۱۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است که توسط سازمان تعاونی روستایی انجام می‌گیرد.

وی متذکر شد: میوه‌های شب عید از ۲۰ اسفند و پس از تعیین قیمت، در مناطق مختلف کشور توزیع می‌شود و به دست مصرف کننده خواهد رسید.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران نیز قیمت پرتقال تنظیم بازاری را ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام کرد و گفت: برای عرضه باید استانداردهایی رعایت شود.

محمدرضا شعبانی با بیان اینکه دولت هرساله در ایام پایانی سال اقدام به خرید پرتقال شب عید انجام می دهد، افزود: این به معنای آن است دولت و باغدار ریسک می کنند و وقتی در پاییز خرید را انجام می دهد امکان افزایش یا کاهش قیمت آن در شب عید وجود دارد.

وی با عنوان اینکه برای تنظیم بازار دولت در زمان برداشت از باغدار و زمان مصرف از مصرف کننده حمایت می کند، افزود: در استان یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن پرتقال تامسون در استان تولید می شود ولی در مجموع ۳۰ هزار تن میوه خریداری می شود.

وی با اظهار اینکه قطعا دولت نمی تواند از تمامی باغداران و سورتینگ داران، خرید کند، افزود: در مجموع خرید تضمینی شب عید به نفع سورتینگ داران و باغداران است و این طرح شامل میوه هایی است که باید استانداردهای وزنی را داشته باشد.

شعبانی داشتن وزن ۱۹۰ تا ۳۰۰ گرمی، بدون لک و پوسیدگی و بسته بندی در سبدهای شش تا هشت کیلوگرم را از جنمله استانداردها ذکر کرد و گفت: قیمت تنظیم بازار برای میوه های درهم نیست بلکه باید متناسب با استانداردها این میوه عرضه شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران یادآور شد: امسال نرخ خرید تضمینی مرکبات از باغداران به ازای هر کیلوگرم ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است و کار خرید توسط شرکت های تعاون روستایی انجام می شود.